Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Osmiválcové Ferrari F430 zraje do krásy. Letos slaví 20. narozeniny

Ferrari F430 (2004–2009)
Ferrari F430 (2004–2009)
Ferrari F430 (2004–2009)
Ferrari F430 (2004–2009)
108 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Připomeňte si už dvacetileté Ferrari F430 ve velké fotogalerii. Do ovládacích prvků vozů značky přineslo jeden charakteristický prvek.

Italská značka Ferrari letos oslavuje celou řadů výročí. V minulých měsících jsme si již připomněli sedmdesátiny Ferrari 250 GT, šedesátiny Ferrari 275 GTB a pětadvacetiny Ferrari 360 Modena. A dnes si připomínáme čerstvé dvacetiny jeho nástupce, protože už je to pár dnů, co modernější Ferrari F430 oslavilo 20. jubileum od svého oficiálního debutu na Pařížském autosalonu 2004.

Ferrari F430 se tehdy představilo jako výrazná evoluce předcházejícího Ferrari 360 Modena a přineslo do sériové produkce jeden ovládací prvek, jež automobilka používá až do dnešních dnů. Na volantu se poprvé objevil nepřehlédnutelný volič jízdních režimů Manettino. Ve vozech ferrari slouží k rychlé změně nastavení reakcí motoru, stabilizačního systému ESC, tuhosti podvozku i elektronického diferenciálu v přednastavených módech.

Srdcem Ferrari F430, jakožto základního modelu značky své doby, se stal inovovaný atmosférický 4,3litrový zážehový vidlicový osmiválec Ferrari F136 E s maximálním výkonem 360 kW (490 koní). Tenhle dostupnější supersport přišel na svět v době, kdy automobilka stále dávala zákazníkům na výběr mezi šestistupňovým manuálem s otevřenou kulisou řazení a šestistupňovou automatizovanou převodovkou F1.

Video placeholder
Ferrari Purosangue - Norsko • Zdroj: Ferrari

Na pařížském autosalonu se nejprve odhalilo standardní kupé s celohliníkovou karoserií a už v nadcházejícím roce se na autosalonu v Ženevě představila i otevřená varianta Spider. Oba modely připravil návrhář Frank Stephenson ze studia Pininfarina, když se vpředu inspiroval historickým monopostem Ferrari 156 „Shark Nose“ ze šedesátých let a vzadu exkluzivním supersportem Ferrari Enzo, představeným v roce 2003.

To nejlepší si však Ferrari schovalo až na nadcházející roky, když dalo světu i ostřejší odlehčenou variantu 430 Scuderia. Tu na Frankfurtském autosalonu 2007 odhalil sám Michael Schumacher a s inovovaným designem přinesla i dalších 15 kW (20 koní) a byla lehčí o 100 kilogramů.

Vyvrcholením evoluce silničních Ferrari řady 430 se o další rok později stala i otevřená varianta Ferrari 430 Scuderia 16M. Byla o pouhých 20 kilogramů těžší než kupé 430 Scuderia a automobilka si ji nadělila jako dárek při oslavách 16. titulu v mistrovství světa konstruktérů ve formuli 1.

Sériová výroba Ferrari F430 odstartovala až v roce 2005 a automobilka v následujících pěti letech vyrobila přibližně 14 tisíc kupé a spiderů. K tomu navíc musíme připočítat další 2 tisíce kusů odlehčeného kupé Scuderia a 499 kusů limitovaného roadsteru Scuderia Spider 16M.

Začít diskuzi