Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Otec Favoritu Petr Hrdlička oslavil 90. Stále z něj lítají špony

Petr Hrdlička
Petr Hrdlička
Petr Hrdlička
Petr Hrdlička
41 Fotogalerie
redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)

V uplynulém týdnu, konkrétně 12. září, se Petr Hrdlička dožil devadesáti let, a to v plném duševním i fyzickém zdraví. 

Automobilka Škoda, které věnoval velkou část života, uspořádala setkání s vybranými novináři. Martin Vaculík coby zástupce Světa motorů tak byl mezi gratulanty. Podařilo se mu i natočit improvizovaný rozhovor, který si právě dnes můžete pustit. Petr Hrdlička je veřejnosti znám především jako vedoucí projektu Škody Favorit s nímž se mu podařilo během pěti let dohnat zoufalé zastarání výrobního programu tehdejšího AZNP a představit model srovnatelný s levnějšími variantami malých západních aut. V rámci celého východního bloku šlo pravděpodobně o jediný takový projekt. 

V Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) opravoval projekt převodovky Škody 1000 MB, později řešil průběžné modernizace řad 742 a 743 ("stodvacítka", Garde, Rapid) zaváděním hřebenového řízení či vlečené zadní nápravy. Poslední modely Rapid 135 a 136 s motorem už připraveným pro Favorit považuje za velmi dobré vozy.

Podílel se též na konstrukci převodovky pro Tatru 805. Mezi odborníky je znám coby expert na hypoidní převody. 

Martin ve svém rozhovoru nechtěl znovu připomínat notoricky známá témata Škody Favorit. Devadesátileté legendy české automobilové konstrukce se tak ptal právě na tyto okrajová témata. Sami se můžete přesvědčit, že techniku člověk nezapomíná a z pana Hrdličky stále obrazně lítají špony. 

Vstoupit do diskuze (6)