Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pamatujete koncept Dacia Duster? Do oblíbeného SUV měl hodně daleko

David Bureš
Diskuze (0)

V roce 2009 se už čile diskutovalo o přípravách SUV se znaky Dacia, což výrobce na tehdejším ženevském autosalonu podpořil i konceptem Duster. Výslednému sériovému autu měl ale nakonec daleko.

Značka Dacia pod vedením automobilky Renault zažila nebývalý rozmach, který odstartoval na začátku třetího tisíciletí, příchodem sedanu Logan v roce 2004. Následně se začala nabídka Dacie dále rozšiřovat, přičemž se začalo mluvit také o přípravách SUV. Jak by takový vůz mohl vypadat, naznačil koncept Dacia Duster prezentovaný na ženevském autosalonu v roce 2009. Pamatujete si ho ještě?

Koncept se v době premiéry prezentoval jakožto crossover kombinující prvky SUV s velkoprostorovým automobilem. Šlo přitom o vůbec první dílo nově založeného stylistického centra Renaultu pro východní Evropu, sídlícího v rumunské Bukurešti. Studio nicméně úzce spolupracovalo s designérským centrem Renaultu v Guyancourtu.

Prezentovaný automobil byl opravdovým konceptem, který spíše zjišťoval potenciální zájem veřejnosti, než že by měl blízko do výroby. Ostatně využíval asymetrickou karoserii s jedněmi dveřmi na straně řidiče a párem dveří na straně spolujezdce, navíc otevíraných proti sobě, což bylo od počátku řešení, které nemělo šanci na realizaci v sériové výrobě.

Mělo to primárně zajišťovat přístupnost interiéru, který byl navíc skvěle prosvětlený díky bohatě prosklené střeše. Kabina byla také hodně futuristicky pojata, plusem byla i variabilita. Snahou bylo rychle a snadno vytvořit z auta pro každý den vůz pro volný čas.

Sedadlo spolujezdce bylo možné zasunout za sedadlo řidiče a uvolněné místo šlo následně využít třeba pro přepravu sportovní výbavy, jako je jízdní kolo. Řidičovo sedadlo bylo zase tvořeno skořepinou v jednom celku se středovou konzolou. Plusem byl velký zavazadelník s udávaným objemem 470 litrů podle metodiky VDA. Nechyběly ani velkorysé odkládací prostory ve dveřích (s objemem osmi litrů) nebo v přístrojové desce (20 litrů).

To vnější design se součinitelem aerodynamického odporu 0,30 už nějakou šanci na realizaci měl. Příď využívala nízkých světlometů, naopak záď zdobila netradičně pojatá trojúhelníková koncová světla. Kola nicméně souvisela s koncepcí studie, však měla 21 palců. Takhle velká kola žádná Dacia dodnes nenabízí.

Koncept byl mimochodem dlouhý 4,25 metru, čímž by se dnes řadil do segmentu malých SUV. Na šířku měl 1,64 metru a na výšku 1,49 metru, rozvor byl na tehdejší dobu úctyhodný, s délkou 2,8 metru.

Pohonné ústrojí pak odpovídalo tehdejší módě. V útrobách totiž pracoval osvědčený vznětový motor 1.5 dCi, v tomto případě naladěný na 77 kW a 240 N.m a kombinovaný s šestistupňovým manuálem, který měl zajistit nízkou spotřebu 5,3 l/100 km. Dnes už by naftový agregát v tak malém autě byl překvapením... Koncept měl mimochodem zrychlit z 0-100 km/h za 9,6 sekundy.

Zajímavě tvarovaný koncept se však do sériové výroby nedostal. Už v létě téhož roku vyšlo najevo, že SUV od Dacie sice dorazí, avšak se zcela odlišnou siluetou. Po odhalení jeho vzhledu navíc vyšlo najevo, že ani designérské motivy z konceptu nebyly u sériového auta použity.

Sériový Duster první generace uvedený na trh v roce 2010 tak z konceptu užil jen jeho název. Přitom se před premiérou spekulovalo o tom, že se připravovaná novinka bude jmenovat Steppe nebo Kanjara. Dacia Duster Concept z roku 2009 nicméně nebyla prvním automobilem rumunské značky s tímto označením. Původní Dacia Duster totiž byla ve skutečnosti ARO 10, které toto označení neslo na britském trhu. Třeba ve Španělsku se zase tento automobil prodával jako ARO Duster.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme