Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
48 Fotogalerie

Autosalon Ženeva 2009 očima redaktorů Auto.cz

Ekonomická krize hýbe automobilovým trhem a brzdí aktivity výrobců aut. Na letošní ženevský autosalon ale velký dopad nemá. Organizátoři už předem hlásili vyprodané výstavní plochy a seznam novinek čítá desítky aut…

Situace ale zase tak jednoznačně pozitivní není. Zcela nových modelů, které mají v Ženevě světovou premiéru, je totiž méně než obvykle. Některé automobilky v podstatě nic nového neukázaly (například Land Rover a Suzuki), jiné přivezly nové verze současných modelů nebo se zaměřily na evropské premiéry dříve představených aut (BMW nebo Honda). Ze všech premiér nás nejvíce zaujala trojice VW Polo, Renault Scénic a Mercedes-Benz třídy E.

Nové Polo hodnotíme po prvním statickém setkání jako vydařené auto. Pátá generace naplnila všechna očekávání a naše první dojmy potvrzují, že snaha VW zařadit nové Polo na špičku segmentu malých aut je myšlena vážně. Design exteriéru i interiéru přináší atraktivní tvary – malý Volkswagen už nebude možné kritizovat za nevýrazný vzhled. Sympatické také je, že vnější rozměry narostly jen o pár milimetrů. Otázkou zůstává, jakou cenu bude Volkswagen za nové Polo žádat…

Třetí generace kompaktního MPV Renault Scénic navazuje silné stránky na svého předchůdce. Design opět není „pro každého“, k plusům nové generace ale řadíme hlavně dobrou ergonomii, variabilitu interiéru a velký vnitřní prostor. Ovšem Renault vyhradil mazaně většinu prostoru prodlouženému Grand Scénicu v nejvyšší výbavě, vnitřní prostor krátkého Scénicu ani úroveň zpracování levnějších verzí tak zatím nemůžeme vůbec hodnotit.

Význam nové generace třídy E (evropská premiéra sedanu a světová premiéra kupé) jako by chtěl Mercedes ještě víc zdůraznit tím, že první novinářský den nevystavoval jiné modely. Novinka patří k těm autům, které vypadají ve skutečnosti lépe než na obrázcích. Design je svěží, elegantní a příjemně konzervativní. Pohodlná sedadla, oku lahodící interiér a perfektní rozložení ovládacích prvků člověk od Mercedesu jaksi podvědomě očekává a nová třída E v tomto ohledu nezklame.

Mazda3 se ukázala jako ve všech ohledech dospělejší auto než její předchůdce, pozitivní dojmy máme zejména z hatchbacku – sedan ztrácí co do designu i prostoru na zadních sedadlech. Jak ukazují názory v redakci i ohlasy v diskuzi na auto.cz, prostorný a výrazně sportovně laděný interiér nové generace zřejmě nalezne hodně zarytých příznivců i odpůrců.

Velmi kladně dále hodnotíme nový roadster BMW Z4, který zůstává alespoň podle našich poznatků ze statického setkání věrný nejzákladnějším hodnotám sportovních aut.

Facelift dodal vzhledu Jaguaru XK/XKR na agresivitě a vyspělosti, parametry nových motorů jsou také výrazným krokem vpřed.

Výrazně zářivou „hvězdou“ autosalonu je Aston Martin. Nové modely V12 Vantage a DBS Volante míří na nejnáročnější zákazníky. Britská automobilka ale zaujala především předpremiérou exkluzivního modelu One-77. Vedle modelu v měřítku 1:1 totiž stálo šasi prvního vyráběného kusu. K vidění bylo jen první den, technické detaily neobvyklého exponátu je ale možné prozkoumat alespoň na našich fotografiích.

Zklamáním pro nás naopak byl koncept značky Lagonda. Proklamace o vlastním designu a moderní interpretaci tradičních hodnot oživené značky se sice naplnily, jejich zhmotnění jsme si ale představovali jinak.

Rozpačité dojmy dále máme z Taty Nano Europa. Malé rozměry a laciné zpracování nelze vyčítat extrémně levnému autu. Pokud se ovšem potvrdí spekulace o ceně 5 tisíc Euro (140 tisíc Kč) pro evropské trhy, na úspěch tohoto Taty nesázíme.

Nejednoznačný názor máme také například na Lexus RX 450h, Peugeot 3008 a Toyotu Verso. Každý z těchto modelů má své přednosti, ale i nedostatky, které vyplynuly při prvním rychlém statickém zkoumání. Jízda a delší zkušenost ale mohou ukázat, že naše první dojmy nebyly až tak úplně objektivní.