Peugeot 3008 HYbrid4: Čtyřkolka jako první dieselový full-hybrid
Základní princip fungování pohonu HYbrid4 od Peugeotu by již představen. Místo komplikovaného spojování elektrického pohonu a spalovacího motoru na jedné hnací ose zvolila francouzská automobilka jednodušší koncepci. Spalovací motor, konkrétně turbodiesel, pohání i nadále přední kola a na zadní kola směřuje točivý moment elektromotoru.
Toto rozdělení umožňuje jednak jednoduché připojování a odpojování obou motorů a jednak lze jejich výkon v případě potřeby jednoduše sečíst a využít všechen najednou. Jako vedlejší efekt bude skupina PSA Peugeot Citroën touto cestou také kompenzovat absenci pohonu všech kol u svých klíčových modelů.
U 3008 HYbrid4 hlavní úloha připadá nejsilnějšímu motoru určenému pro této model – turbodieselu 2,0 HDi o výkonu 120 kW. Na zadní nápravě se přidává 27 kW, dohromady tedy vznětový motor a elektromotoru dávají přesně 200 koní. Nejvyšší dostupné maximum točivého momentu je 500 Nm – 300 Nm na předních kolech a 200 Nm na zadních.
Oba motory ale nefungují vždy současně. Řidič má na výběr ze čtyř přednastavených režimů, které ovlivňují způsob jejich zapojení. Samotné připojování a odpojování elektromotoru nebo vypínání spalovacího motoru ale probíhá zcela automaticky.
Základní mód se jmenuje Auto. Představuje univerzální kompromis mezi nízkou spotřebou a dobrou jízdní dynamikou. Režim ZEV (Zero Emission Vehicle) znamená provoz bez emisí výfukových plynů, 3008 HYbrid4 tedy jede výhradně na elektrický pohon, pokud je to možné. Podmínkou je dostatečné nabití baterií a jízda městskými rychlostmi. Motor HDi se připojuje jen při prudké akceleraci nebo pokud se baterie vybijí.
Funkce pohonu všech kol udržuje oba motory v provozu po co nejdelší dobu souběžně. Při nízkých rychlostech se mají trakční schopnosti 3008 vyrovnat běžným SUV s mezinápravovou spojkou. Zvolit lze i sportovní režim. V takovém případě systém nepreferuje úspornou jízdu, ale připojuje elektromotor, aby pomohl akceleraci.
Pohonné ústrojí dále tvoří šestistupňová robotizovaná manuální převodovka s možností sekvenčního řazení a systém Stop & Start druhé generace pro vznětový motoru.
Systém přinese úsporu spotřeby paliva ve výši zhruba 30 % a emisí CO2 35 %. Vznětový motor je určen především pro jízdu na delší vzdálenosti. Elektromotor se dostane ke slovu při rozjezdech, při brzdění (pro rekuperaci energie) a při jízdě s malými výkonovými nároky. Zároveň slouží jako dodatečný zdroj výkonu pro prudkou akceleraci.
Elektromotor, invertor, měnič, Ni-MH baterie a další příslušenství se nacházení v zadní části vozidla. Se zbytkem pohonného systému je tato skupina spojena jen kabeláží, úprava pro HYbrid4 tak nevyžaduje zásadní modifikace karoserie.
V době uvedení na trhu bude Peugeot 3008 HYbrid4 prvním dieselovým full hybridem, tedy autem schopným provozu i na čistě elektrický pohon. Automobilka se s ním chce vydat ve stopách modelu 106 Electric z let 1995 až 2003, který je s 10 tisíci kusy dodnes nejprodávanějším elektromobilem v historii.
Kromě hybridního crossoveru 3008 se letos dostane k prvním zákazníkům také čistý elektromobil i0n.