Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 3008 HYbrid4: Čtyřkolka jako první dieselový full-hybrid

Diskuze (62)
Peugeot zveřejnil bližší podrobnosti k chystanému modelu 3008 HYbrid4. Crossover kombinující dieselový motor a elektromotor bude schopen jízdy i čistě na elektřinu a vykazuje kombinovanou spotřebu 3,8 l/100 km.

Základní princip fungování pohonu HYbrid4 od Peugeotu by již představen. Místo komplikovaného spojování elektrického pohonu a spalovacího motoru na jedné hnací ose zvolila francouzská automobilka jednodušší koncepci. Spalovací motor, konkrétně turbodiesel, pohání i nadále přední kola a na zadní kola směřuje točivý moment elektromotoru.

Toto rozdělení umožňuje jednak jednoduché připojování a odpojování obou motorů a jednak lze jejich výkon v případě potřeby jednoduše sečíst a využít všechen najednou. Jako vedlejší efekt bude skupina PSA Peugeot Citroën touto cestou také kompenzovat absenci pohonu všech kol u svých klíčových modelů.

U 3008 HYbrid4 hlavní úloha připadá nejsilnějšímu motoru určenému pro této model – turbodieselu 2,0 HDi o výkonu 120 kW. Na zadní nápravě se přidává 27 kW, dohromady tedy vznětový motor a elektromotoru dávají přesně 200 koní. Nejvyšší dostupné maximum točivého momentu je 500 Nm – 300 Nm na předních kolech a 200 Nm na zadních.

Oba motory ale nefungují vždy současně. Řidič má na výběr ze čtyř přednastavených režimů, které ovlivňují způsob jejich zapojení. Samotné připojování a odpojování elektromotoru nebo vypínání spalovacího motoru ale probíhá zcela automaticky.

Základní mód se jmenuje Auto. Představuje univerzální kompromis mezi nízkou spotřebou a dobrou jízdní dynamikou. Režim ZEV (Zero Emission Vehicle) znamená provoz bez emisí výfukových plynů, 3008 HYbrid4 tedy jede výhradně na elektrický pohon, pokud je to možné. Podmínkou je dostatečné nabití baterií a jízda městskými rychlostmi. Motor HDi se připojuje jen při prudké akceleraci nebo pokud se baterie vybijí.

Funkce pohonu všech kol udržuje oba motory v provozu po co nejdelší dobu souběžně. Při nízkých rychlostech se mají trakční schopnosti 3008 vyrovnat běžným SUV s mezinápravovou spojkou. Zvolit lze i sportovní režim. V takovém případě systém nepreferuje úspornou jízdu, ale připojuje elektromotor, aby pomohl akceleraci.

Pohonné ústrojí dále tvoří šestistupňová robotizovaná manuální převodovka s možností sekvenčního řazení a systém Stop & Start druhé generace pro vznětový motoru.

Systém přinese úsporu spotřeby paliva ve výši zhruba 30 % a emisí CO2 35 %. Vznětový motor je určen především pro jízdu na delší vzdálenosti. Elektromotor se dostane ke slovu při rozjezdech, při brzdění (pro rekuperaci energie) a při jízdě s malými výkonovými nároky. Zároveň slouží jako dodatečný zdroj výkonu pro prudkou akceleraci.

Elektromotor, invertor, měnič, Ni-MH baterie a další příslušenství se nacházení v zadní části vozidla. Se zbytkem pohonného systému je tato skupina spojena jen kabeláží, úprava pro HYbrid4 tak nevyžaduje zásadní modifikace karoserie.

V době uvedení na trhu bude Peugeot 3008 HYbrid4 prvním dieselovým full hybridem, tedy autem schopným provozu i na čistě elektrický pohon. Automobilka se s ním chce vydat ve stopách modelu 106 Electric z let 1995 až 2003, který je s 10 tisíci kusy dodnes nejprodávanějším elektromobilem v historii.

Kromě hybridního crossoveru 3008 se letos dostane k prvním zákazníkům také čistý elektromobil i0n.

Diskuze (62)
27. 8. 2010 19:01
Re: hybrid na severu evropy
Děkuji za odkazy.
Snažím se najít co nejvíc informací o hybridech abych si udělal názor. Prius jsem zatím neměl šanci řídit.
Stále mám pochyby o ekonomické smysluplnosti tohohle druhu pohonu.
Jistě Toyoto může tvrdit Just drive, ona utržila a zákazník musel šáhnout hluboko do kapsy aby měl hybrid.
Třeba ta rekuperace - 5OWh to je vzheldem k potřebě energie k pohonu auta vyloženě směšné. A podle fotografií se těch autíček nenazbírá tolik. To z toho dělá vyloženě pouťovou atrakci.
Avatar - JirkaVejrazka
26. 8. 2010 22:13
Re: hybrid na severu evropy
> Článek o kterém píšeš si rád přečtu.

Je to tady, anglicky: [odkaz]

> Opravdu má noční mráz tak minimální dopad na kapacitu baterií, jak uvádíš pár %?

Jak jsem psal, byl to jen muj tip, protoze plug-in hybridy jeste nejsou na beznem trhu.

> Baterie se při jízdě nějak vyhřívají?

Maji vlastni klimatizacni system, i kdyz nevim jestli umi i topit. Pocitam ze je potreba baterky spis chladit, i v zime. Ale opravdu nevim. Jinak na mych fotkach je videt jeho vstup pro vzduch z kabiny, je u sedadla praveho zadniho pasazera. Komu o nem nereknu, ten si ho ani nevsimne.

> V zimě zamrazu lze jet po 5 až 10 minutách čistě na elektřinu?

Jiste, proc ne?

> Rekuperaci nemyslím ve spojení se zimou, ale obecně. Má to něco společného s těmi zelenými autíčky na display co máš na fotkách?

Ano, kazde zelene auticko je 50Wh (tvrdi Toyota :), ktere se vratily do baterek misto aby se v klasickych brzdach premenily na teplo a ztratily do okoli. Vic auticek znamena ze se jelo z kopce, nebo stylem brzda-plyn (treba na semaforech). Ty auticka tam proste jsou, nema smysl se za nimi nejak honit :-)

Na prvni strance manualu k autu je napsano "Just drive", tzn. "proste nic nereste a jedte" - to auto opravdu neni potreba pitvat nebo se ho nejak bat :-)

> A prosba na závěr, nemáš v elektronické podobě manuál ke svému autu, případně nevíš o odkazu kde lze manuál k nějakému hybridu obstarat?

Nemam, Toyota ho nejak nepribalila :-) Ale je jeden silenec, ktery sesbiral spoustu informaci a sestavil vlastni manualy k Priusu 1. a 2. generace (3. generaci jeste nema). Je to anglicky, ke stazeni tady: [odkaz] - musis vlevo jit do "Prius Info" a pak "User-Guide I"
26. 8. 2010 21:29
Re: hybrid na severu evropy
Článek o kterém píšeš si rád přečtu.
Opravdu má noční mráz tak minimální dopad na kapacitu baterií, jak uvádíš pár %?
Baterie se při jízdě nějak vyhřívají?
V zimě zamrazu lze jet po 5 až 10 minutách čistě na elektřinu?
Rekuperaci nemyslím ve spojení se zimou, ale obecně. Má to něco společného s těmi zelenými autíčky na display co máš na fotkách?
A prosba na závěr, nemáš v elektronické podobě manuál ke svému autu, případně nevíš o odkazu kde lze manuál k nějakému hybridu obstarat?

Avatar - JirkaVejrazka
25. 8. 2010 22:40
Re: hybrid na severu evropy
> A jak to je teda se zimou a hybridem?

No, normalne jezdi. Jeden majitel Priusu opravdu psal, ze se mu vubec nevypina spalovaci motor. Auto jezdilo bez problemu, jenom uz to nebyl uplne hybrid. Jeho "clanek" se jmenoval "Jak se chova Prius, kdyz teplota klesne pod -40 stupnu celsia". Na pozadani muzu dohledat.

> Jak klesne dojezd na baterie po mrazivé noci a zapnutí topení?

U soucasne prodavanych hybridu se dojezd na baterie prakticky neresi (mezi majiteli), protoze to proste neni k nicemu potreba. O tom jenom diskutuji salonni teoretici svymi vykriky "dojezd 2km je uplne na nic, hybridy jsou o nicem".

Tohle ma smysl resit u plug-in hybridu, ktere brzy prijdou na trh. Jak se budou v zime chovat ty, ti nepovim (ale tipnu si, ze se dojezd na baterky v zime zkrati o par procent).

Ale abych odpovedel na otazku - z zime trva o neco dele, nez se hybrid dostane do plne "hybridniho" rezimu. Konkretne Prius 2. generace se do tohoto rezimu dostane v lete cca po 3-5 minutach (v zavislosti na konkretni teplote a jizdni trase), v zime to trva tak 5-10 minut (podle toho, jak moc je zima). Ale neni to nic, co by ridic musel resit, jenom se benzinovy motor v zime prvnich par minut nevypina.

> Taky jak je to s tou energií z rekuperace? je to znát?

Znat co? Jestli je zima nebo leto? Ne, neni to znat. Auto brzdi porad stejne a dobiji pritom baterky.

> Podle mě při brždění vznikají velké proudové nárazy které stejně do baterek nelze pustit.

Ted nevim, co tim chces rict, ale vzhledem k tomu, ze takhle funguji statisice az miliony aut, tak asi nemas pravdu ;-)

Muzu to rict takhle: Prvnich cca 5-10 v zime (teplota pod nulou) bezi v Priusu (2. generace) benzinovy motor bez prestani. Je to vyhradne kvuli topeni. Mam nekolikrat vyzkouseno, ze kdyz v takovychto situacich auto stoji (treba na krizovatce) a vypne se topeni, benzinovy motor se okamzite zastavi. Po zapnuti topeni zase hned naskoci, aby melo topeni z ceho brat teplo (to trva prave tech 5-10 minut). Po tehle dobe se benzinovy motor zacne normalne vypinat, ale zapina se casteji nez v lete prave kvuli tomu, ze cast jeho energie jde do vytapeni auta.

Ze jde o 2. generaci Priusu zduraznuju proto, ze 3. generace ma system zpetneho odvodu tepla od vyfuku zpatky do motoroveho prostoru, takze jsou tam ty casy kratsi (pry az o polovinu, ale to nemam overeno)
25. 8. 2010 21:23
Re: hybrid na severu evropy
A jak to je teda se zimou a hybridem?
Jak klesne dojezd na baterie po mrazivé noci a zapnutí topení?
Taky jak je to s tou energií z rekuperace? je to znát? Podle mě při brždění vznikají velké proudové nárazy které stejně do baterek nelze pustit.