TEST Peugeot 307 1.6 HDI 66 kW - povedená plastika
Technicky se „třistasedmička“ od čtvrté generace Volkswagenu Golf či druhého Opelu Astra příliš nelišila, nicméně právě atraktivní vnější kabát a prostorný interiér stačil k tomu, aby se stala v autosalonech Peugeotu hitem. I ten nejoriginálnější výtvor časem ztratí lesk, a tak v roce 2005 naordinoval francouzský výrobce svému svěřenci facelift.
peugeot testy nizsistredni Jelikož úpravy probíhaly v souladu s aktuálním design manuálem automobilky, přiblížila se 307 vzhledem mladším sourozencům. Přední část ozdobenou dříve decentním úsměvem opanovala doširoka otevřená ústa reprezentovaná mohutným vstupem vzduchu v nárazníku, kulaté chromované mlhovky a protažené přední světlomety. Zadní partie zůstaly prakticky nezměněny, pouze modifikované zadní světlomety vydávají záři podobnou LED diodám.
Stále na úrovni
Zajímavé tvarovaný interiér neztratil s plynoucím časem svěžest, a tak Peugeot nemusel provádět dramatické změny. Za nízkou kvalitu použitých materiálů kritizoval 307 málokdo, proto ujištění výrobce, že faceliftovaný model vystlal měkčími materiály, zní jako rajská hudba. V praxi rozdíl mezi dříve použitými a aktuálními plasty těžko poznáte, každopádně interiér vypadá kvalitně.
Na dlouhé středové konzole se stříbrným podkladem naleznete modifikované rádio s pěkným přednesem, ale zbytečně malinkými tlačítky ovládacího kříže, která znesnadňují hledání stanic a nastavení dalších funkcí. Nová přístrojová deska vyvedená ve stylu 407 navozuje luxusní dojem a zároveň zaručuje jednodušší odezírání údajů o rychlosti i otáčkách.
Kvalitní, rozměrná sedadla s ideálním posazem a dobrým bočním vedením patřila od počátku mezi účinné zbraně 307, boční vedení nesvírá tělo a přitom zajišťuje dostatečnou oporu v zatáčkách. Sedák ideálně podpírá stehna, výšku sedáku nastavíte klasickým pumpování. Jen škoda se po stranách nedostává místa, takže nastavení sklonu opěradla probíhá ve stísněném prostoru.
Díky vyšší stavbě karoserie a bohaté nadílce vnitřního prostoru 307 úspěšně slouží mnoha českým rodinám. Omlazený model vnitřním prostorem na svého předchůdce pochopitelně navazuje, u kolen, hlavy i ramen se můžete těšit na spoustu místa, sklopením sedadel získáte ne zcela rovnou podlahu, ale zato 1470 litrů prostoru (základní objem zavazadelníku činí 420 litrů).
peugeot testy nizsistredni Cena 307 (po plastice) začíná na částce 419.900 Kč za třídveřovou variantu, námi testovaná pětidveřová verze s motorem 1.6 HDI stojí v základní výbavě XR 509.000 Kč. Na rozdíl od VW Golf nebo Fordu Focus nedostanete boční, ale pouze čelní airbagy, za manuální klimatizaci se připlácí 28.000 Kč, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem přijde v základní verzi na 22.100 Kč.
Tichošlápek
Koncern PSA, v němž Peugeot vlastní většinu, si s naftou rozumí stále víc. Jeho motory HDI prošly v posledních letech zajímavou genezí a přerostly z nevýrazných agregátů v důstojného protihráče TDI či JTD a staly se základnou pro Fordovy TDCi. PSA rovněž nezůstal stranou trendu zmenšování objemu přeplňovaných vznětových motorů, naopak velmi rychle zareagoval a vyrobil 1.4 a posléze i 1.6 HDI.
Celohliníkový čtyřválec DOHC 1.6 litru vznikl převrtáním starší čtrnáctistovky a disponuje prakticky kompletním portfoliem moderních konstrukčních prvků z doby svého vzniku. Vysokotlaký vstřikovací systém common–rail druhé generace vyvíjí vstřikovací tlak v rozmezí 1250 – 1650 barů podle momentální potřeby a šestiotvorové trysky dokáží během jediného pracovního cyklu vyvinout až šest vstřiků.
Narozdíl od 80 kW verze (test 307 1,6 HDI 80 kW najdete zde) dostala slabší 1.6 HDI turbodmychadlo s pevnými rozváděcími lopatkami, přesto dokáže vyvinout výkon 66 kW při 4000 ot./min. a točivý moment 215 Nm při 1750 otáčkách, jenž dříve produkoval větší dvoulitr. Peugeot zužitkoval své zkušenosti, naladil a utlumil jednotku tak, aby nerušila posádku a maximálně maskovala naftový původ.
Během jízdy jednotka působí kultivovaně, v průběhu běžně používaného spektra otáček neduní (dunění se ozývá pouze pod 1500 ot/min), do interiéru nepronikají vibrace. Ve vysokých otáčkách hlučnost vzroste, ale ani na hranici omezovače nepřekročí přijatelnou mez. Ruku v ruce s kultivovaností kráčí dynamika. Motor zabírá od nízkých otáček, znatelný avšak nikterak dramatický zátah za 2000 otáčkami střídá plynulý nárůst výkonu.
Převody a zrychlení – měření Auto.cz | ||||
2 | 3 | 4 | 5 | |
Pružnost | ||||
50 -> 90 km/h | 6,6 s | |||
80 -> 120 km/h | 8,7 s | 12,7 s | ||
Otáčky motoru při rychlosti | ||||
50 km/h | 1800 | 1300 | ||
70 km/h | 2500 | 1800 | ||
90 km/h | 2300 | 1800 | ||
110 km/h | 2800 | 2300 | ||
130 km/h | 3400 | 2700 | ||
Max. rychlosti | 90 km/h | 135 km/h |
Ochota jednotky vytáčet se nemizí s číslovkou 4000, ale pokračuje až na 4500. Díky tomu můžete s 307 i se slabší 1.6 HDI jezdit velmi svižně, bezpečně předjíždět a vyrážet na dlouhé výlety se zachováním přijatelné spotřeby. Apetit agregátu roste úměrně s chutí řidiče vymáčknout z něj maximum, dynamické ježdění vykouzlí spotřebu okolo sedmi litrů, opatrné zacházení s pedály sníží spotřebu až na pět litrů.
Dobrý kompromis
To, že 307 vybočila z řady měkkých peugeotů minulosti, je známá věc. Podvozek má spíše sportovnější ambice a informuje posádku o většině větších nerovností na silnici. Přesto nelze říci, že by jízda byla nepohodlná. To napovídá, že se Peugeotu podařilo vytvořit zajímavý kompromis mezi ovladatelností a komfortem, i když ovladatelnost získala nad komfortem přece trochu navrch.
peugeot testy nizsistredni Tuhý podvozek výborně slouží v zatáčkách, kde zarputile drží směr a dovoluje vysokému hatchbacku přiměřené náklony, zvyšuje jistotu na dálnicích a umožňuje dynamickou jízdu na okreskách. Podvozku dobře sekunduje řízení, jehož informační schopnost na rozdíl od některých sesterských citroënů nekazí příliš účinný posilovač i dostatečně razantní brzdy s minimálním sklonem k vadnutí.
Řazení pětistupňové manuální převodovky zůstává i nadále Achillovou patou 307, gumový a tuhý chod páky kazí výborný dojem z povedeného faceliftu. Přestože koncepce i základní tvary 307 zůstaly faceliftem nedotčeny, lehká plastická operace pomohla a připomněla konkurenci, že tu stále je a musí se s ním počítat.
Základní cena vozu | 419.900,- |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 509.900,- |
Základní cena testovaného provedení (307 1.6 HDI XR) | 531.900,- |
Cena v testované výbavě (307 1.6 HDI XR) | 571 900,- |
Plusy
- prostorný interiér
- velký zavazadlový prostor
- kultivovaný chod motoru a příznivá spotřeba
- pohodlná sedadla
Minusy
- nepřesné řazení
- dunění motoru do interiéru pod 1500 ot/min