Peugeot 308 GT: Lev vytahuje drápky
Peugeot si pro domácí autosalon přichystal ostřejší novinku v podobě hatchbacků a kombi 308 GT.
Lví alternativa ke Golfu GTI, Focusu ST a hlavně Méganu GT bude k mání se dvěma motory a ve dvou karosářských variantách. Gétéčka se šelmou dostala chromovanou masku chladiče, příslušné emblémy na předních blatnících a sportovněji tvarovaný zadní nárazník s dvojicí zploštělých výfukových koncovek. Celek vypadá velmi decentně, vnější zpětná zrcátka jsou černá. Peugeot se už skoro měsíc před autosalonem pochlubil firemními fotkami aut v typickém modrém laku Magnetic. Je to přece Francouz, závodní auta z téhle země byla drahně let modrá!
Benzinovou alternativu reprezentuje čtyřválec 1.6 THP naladěný na 150 kW. 285 N.m v rozmezí 1750-4500 otáček přenáší dopředu šestistupňová přímo řazená převodovka, tato verze nese oficiální označení GT 205. Nechybí jí přímý vstřik, turbodmychadlo twin-scroll, proměnné časování ventilů ani moderní vychytávka v podobě start-stopu. Za zrychlení z klidu na stovku během 7,5 s se ale rozhodně stydět nemusí, na normovanou spotřebu benzinu 5,6 l/100 km teprv ne, kombi spálí o dvě deci více. Taktéž čtyřválcový turbodiesel 2.0 BlueHDi nabídne 133 kW v 3750 otáčkách. Vstřikovače common-rail pracují při maximálním tlaku 2000 barů. O kulatých 400 N.m/2000 min-1 varianty GT 180 se stará také ústrojí se šesti rychlostmi, ale samočinné EAT6. Jeho vývoj probíhal ve spolupráci s japonským Aisinem. Řadit lze v jeho případě páčkami pod volantem. Pružná akcelerace z 80 na 120 km/h mu trvá na pětku jen 5,5 s a na každých 100 km žádá pouhé 4 l nafty, SW je žíznivější o decilitr.
GT má tvrdší podvozek s kratšími pružinami (auta jsou snížena o 7 mm vpředu a 10 mm vzadu) a je standardně vybaveno balíčkem Driver Sport, který zlepšuje reakce motorů na sešlápnutí plynového pedálu. Ovládá se tlačítkem na středové konzole. Posilovač řízení je elektrický s proměnným účinkem. Kotoučové brzdy mají vpředu průměr 330 mm, vzadu u hatchbacků 268 mm, kombi dostalo větší (290 mm). ESP je vypínatelné.
Na přídi najdeme také pásy diod pro denní svícení, je jich celkem 62. Osmnáctipalcová kola s diamantovým efektem obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport 3. Interiér je čalouněn v kombinaci látky a umělého semiše, za příplatek můžete mít kůži Nappa. Vždy s červeným obšitím, a to včetně koberečků, palubní desky a výplní dveří. Pedály jsou z hliníku, na dveřích se leskne nerezová ocel. Peugeotí i-Cockpit se příliš nezměnil, volant s logem GT je kožený standardně, přístroje mají podklad s motivem šachovnicové vlajky. Přístroje zobrazují podélné i příčné zrychlení, plnicí tlak turbodmychadla a aktuální výkon a točivý moment. Ve střední části palubní desky trůní dotykový displej, můžete si k němu pořídit balíček v praxi užitečných online aplikací včetně třeba aktuálních volných parkovacích míst ve městech, dopravních a turistických informací všeobecně, cen benzinu atd.. Sportovní třistaosmičky jsou vybaveny i tempomatem, systémy zabraňujícími kolizím, hlídačem mrtvého úhlu a parkovacím asistentem.
Peugeoty 308 GT se začnou prodávat v první polovině roku 2015. Cena pochopitelně zatím zůstává tajemstvím. Druhá generace třistaosmičky je poměrně úspěšná, jen od ledna do srpna si jich klienti objednali 146 tisíc. Nezapomeňme, že ji ocenili už v Ženevě i motorističtí novináři, když získala titul evropského Automobilu roku 2014.