Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 505 (1979–1992): Poslední s pohonem zadních kol

Karel Haas
Diskuze (11)

Vůz vyšší střední třídy Peugeot 505 byl posledním modelem značky s pohonem zadních kol. Design samonosné karoserie vznikl spoluprací Peugeotu a Pininfariny. Poháněly jej benzinové a naftové čtyřválce.

Oficiální představení modelu Peugeot 505, nahrazujícího řadu 504, se konalo 16. května 1979. Zpočátku se Peugeot 505 nabízel pouze jako čtyřdveřový sedan. Pětidveřové kombi mělo premiéru v roce 1982 na ženevském autosalonu. Design vozu vznikl ve spolupráci stylistického oddělení společnosti Peugeot a italského studia Pininfarina. Model 505 se podobal menšímu 305, vyráběnému v letech 1977 až 1989. Interiér Peugeotu 505 navrhl Paul Bracq, známý svými designy pro německé automobilky Mercedes-Benz a BMW.

Motorističtí novináři hodnotili kladně jízdní vlastnosti a ovládání Peugeotu 505, zvláště na rozbitých cestách, kde se uplatnila jeho větší světlá výška. Vysvětluje se tím jeho obliba v rozvojových zemích. Pro náročnější zákazníky vyráběla francouzská firma Dangel kombi s pohonem všech kol a velkou světlou výškou. Těchto vozů, poháněných turbodieselem s mezichladičem (110 k) nebo zážehovým čtyřválcem (130 k) bylo vyrobeno 500 kusů.

Moderní podvozek

Peugeot 505 měl pohon zadních kol čtyřválcovým řadovým motorem, uloženým podélně vpředu. Přední kola měla nezávislé zavěšení se vzpěrami MacPherson a vinutými pružinami a vzadu byla náprava s polovlečenými rameny a vinutými pružinami (foto). Kombi a sedany vyráběné v Argentině měly vzadu tuhou nápravu s panhardskou tyčí a vinutými pružinami. Přední stabilizátory měly všechny modely, vzadu jen některé. Všechny modely měly vpředu kotoučové brzdy a vzadu kotoučové nebo bubnové brzdy podle modelu. Všechny modely měly hřebenové řízení, některé s posilovačem.

Přední kola měla nezávislé zavěšení se vzpěrami MacPherson a vzadu byla náprava s polovlečenými rameny. Pérování obstaraly vinuté pružiny. Přední kola měla nezávislé zavěšení se vzpěrami MacPherson a vzadu byla náprava s polovlečenými rameny. Pérování obstaraly vinuté pružiny.

Pětimístný sedan

Elegantní tříprostorový sedan Peugeot 505 se stupňovitou zádí (foto) měl rozvor náprav 2743 mm a vnější rozměry 4579 x 1720 x 1450 mm (délka x šířka x výška). Jednalo se tedy o vůz vyšší střední třídy. Pininfarinův rukopis byl vidět na hladkých liniích karoserie, velkých oknech a tenkých střešních sloupcích. Od menšího typu 305 (navrhl jej rovněž Pininfarina) převzal přední masku s velkým lvím logem uprostřed a světlomety lichoběžníkového tvaru, které byly směrem ke středu vozu sešikmené. Směrovky a mlhovky se přestěhovaly do předního nárazníku. Vzadu měl Peugeot 505 velký zavazadlový prostor (580 litrů), jehož víko kufru mělo ostrou hranu zlepšující proudění vzduchu za vozem a v rozích karoserie velké sdružené svítilny. U silnějších verzí byl na víku kufru umístěn malý spoiler. Boky vozu chránily černé lišty, černé byly i plastové nárazníky.

Elegantní tříprostorový sedan Peugeot 505 se stupňovitou zádí měl rozvor náprav 2 743 mm a byl dlouhý 4 579 mm. Elegantní tříprostorový sedan Peugeot 505 se stupňovitou zádí měl rozvor náprav 2 743 mm a byl dlouhý 4 579 mm.

Základním modelem se zážehovým motorem byl Peugeot 505 SR s pohonem zadních kol řadovým čtyřválcem s rozvodem OHV a objemem 1971 cm3 (vrtání/zdvih: 88/81 mm). S dvojitým karburátorem Solex a kompresním poměrem 8,8:1 měl nejvyšší výkon 96 koní (71 kW) při 5200 min-1 a točivý moment 164 Nm při 3000 min-1. Točivý moment motoru se přenášel na zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku. Vůz s pohotovostní hmotností 1210 kg dosahoval maximální rychlost 164 km/h a z 0 na stovku zrychlil za 13 s. Vozy s tímto motorem se dodávaly rovněž v provedení GL (82 k) a GR (96 k). Výkonnější byl model Peugeot 505 STI (na některých trzích se nazýval GTI), poháněný benzinovým čtyřválcem Douvrin (vyvinutým ve spolupráci s Renaultem) se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic, objemem 2165 cm3 a nejvyšším výkonem 115 k (85 kW) při 5250 min-1. STI dosahoval rychlost až 178 km/h.

Video se připravuje ...

Velkou oblibu si získal Peugeot 505 GLD s pohonem zadních kol vznětovým čtyřválcem s rozvodem OHV, objemem 2498 cm3 a nejvyšším výkonem 75 koní (55 kW) při 4500 min-1. Vozu těžkému 1295 kg dokázal udělit rychlost 150 km/h a 505 s ním vykazoval průměrnou spotřebu nafty kolem 10 l/100 km. O něco výkonnější byl model SRD Turbo s turbodieselovým motorem o objemu 2304 cm3 a nejvyšším výkonem 80 k (59 kW) při 4150 min-1. Maximální rychlost byla stejná jako u GLD, neboť vyšší výkon byl zaplacen větší hmotností vozu (1330 kg). Omezený počet modelů 505 se prodal s motory PRV (Peugeot-Renault-Volvo) V6 s objemem 2849 cm3 a výkonem až 170 k (125 kW), který dovolil dosáhnout rychlost až 205 km/h. Ještě rychlejší byla „pět-nula-pětka“ Turbo Injection 2.2 s výkonem 179 koní (210 km/h).   

Základní modely Peugeotu 505 neměly posilovač řízení, ale všechny vyšší úrovně výbavy jej měly, a navíc centrální zamykání dveří a klimatizaci. Dalo se také připlatit za pětistupňovou převodovku, střešní okno, přední mlhová světla a třístupňovou automatickou převodovku (později čtyřstupňovou). Vzácná verze s motorem V6 měla posilovač řízení nastavitelný podle rychlosti, dálkové centrální zamykání dveří a elektronicky řízené topení a větrání interiéru.

Pětidveřové kombi Break a Familiale

Početnější rodiny uvítaly na jaře 1982 zahájení výroby pětidveřového kombi Peugeot 505 Break (foto) se šesti bočními okny a velkým prostorem pro zavazadla. Kombi mělo rozvor náprav prodloužený na 2900 mm, což se příznivě projevilo na vnitřním prostoru. Stejný rozvor měly i kombi modelů 404 a 504. Délkou se kombi blížilo pětimetrové hranici (4898 mm), šířka zůstala stejná jako u sedanu a výška narostla na 1540 mm.

Délkou se kombi blížilo pětimetrové hranici, šířka zůstala stejná jako u sedanu a výška narostla na 1 540 mm. Délkou se kombi blížilo pětimetrové hranici, šířka zůstala stejná jako u sedanu a výška narostla na 1 540 mm.

Nabízela se i osmimístná verze se třemi řadami sedadel, nazvaná Familiale. Oblíbily si je velké rodiny a také taxikáři. Dvě řady zadních sedadel se daly složit, čímž vznikla rovná plocha s možností uložit náklad o velikosti necelých dvou kubických metrů s hmotností až 590 kg. Ve Spojených státech se kombi Familiale prodávalo pod názvem SW8 (osmimístný station wagon).

Ve Francii a některých dalších zemích (například Západním Německu) se kombi Peugeot 505 používalo jako ambulance, policejní (foto) a vojenské vozidlo, pohřební vozidlo a vozidlo k údržbě silnic. Vznikly prototypy kupé 505 a pickupu 505, ale k jejich výrobě nedošlo. Hodně lidí ve Francii si provedlo úpravy na pickup svépomocí. Francouzská společnost Dangel vyráběla upravený Peugeot 505 Break s vysokým podvozkem a pohonem čtyř kol.

Peugeot 505 v provedení kombi i sedan používala francouzská policie. Peugeot 505 v provedení kombi i sedan používala francouzská policie.

V modelovém roce 1986 prošel Peugeot 505 faceliftem, který se týkal hlavně interiéru se zcela novou přístrojovou deskou a novými sedadly. Přístrojový panel před volantem byl protažen na obě strany a měl integrované nově tvarované otvory pro větrání a topení. Úpravami prošla také maska chladiče, nárazníky a zadní světla.

S příchodem menšího modelu Peugeot 405 v roce 1987 začala výrobní čísla Peugeotu 505 klesat. Výroba sedanů skončila v roce 1989, kdy Peugeot uvedl na trh svoji novou vlajkovou loď, model 605. Kombi zůstalo ve výrobě až do roku 1992, neboť plány na výrobu kombi 605 nebyly realizovány. Peugeot 605 se vyráběl celou dekádu, ale nikdy nedosáhl popularity modelu 505.

Peugeot 505 byl posledním s pohonem zadních kol a jedním z posledních Peugeotů prodávaných ve Spojených státech. Peugeoty 505 se vyráběly ve francouzském Sochaux a montovaly se v Austrálii, na Novém Zélandu, ve Španělsku a Portugalsku, v Číně, Chile, Argentině, Egyptě, Indonésii, Thajsku, na Taiwanu, v Nigérii a v Maroku. Podle výrobce jich v letech 1979 až 1992 bylo vyrobeno 1.351.254 kusů, převážně sedanů.  

Karel Haas
Diskuze (11)

Doporučujeme

20. 12. 2023 11:04
Peugeot 505
S tímto krasavcem jsem projezdil Albánii a Ukrajinu v době, kdy tam ještě nebyly silnice. Jízdní vlastnosti vynikající. A jak si tu někteří stěžují na zaostalý interiér ? K čemu je luxusní interiér, když auto uvízne na první polňačce?Frantíci toto auto zkonstruovali hlavně pro severní Afriku a tamní úroveň komunikací. Můj osmimístný Familiale v barvě agáve je stále na značkách, podstupuje pomalou renovaci a těší se, že vyrazí opět do světa.
Avatar - Barry Lyndon
18. 12. 2023 13:42
Re: design se zapomněl v sedmdesátkách a
To vůbec nezpochybňuju, ale Sierra z r. 82 vedle toho vypadala jako raketoplán vedle letadélka bratří Wrightů, byť objektivně byla možná i horším autem... :-)
Avatar - pratel
18. 12. 2023 11:01
Re: design se zapomněl v sedmdesátkách a
Dizajn ma zodpovedat dobe aj pri nepremiovom aute, ze?
Avatar - Ja Prvni 123
17. 12. 2023 20:47
Re: Nádherné auto...
Jo, to bylo to druhe neitalske: Volvo 740.
:-)
Avatar - Ja Prvni 123
17. 12. 2023 20:46
Re: design se zapomněl v sedmdesátkách a
Možná.
Ale byl prostorný a pohodlný.
Dobre se ridil.
A k tomu byl bezpecny...