Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 305 (1977–1989): Náhrada za 304 a 404

Karel Haas Karel Haas 3. 8. 2020 • 04:53
20
6
Zobrazit náhledy (20)
Top model SR poháněl řadový čtyřválec XR5 s objemem 1 472 cm3 a výkonem 74 k (54 kW). Větrání kabiny měla na starost mřížka za okny zadních dveří. Široké zadní dveře měly stahovací okna a pevná trojúhelníková okénka. Dveře se otevíraly klikami zatažením k sobě. V roce 1980 obohatilo nabídku pětidveřové kombi Peugeot 305 Break s nahoru vyklápěnými zadními dveřmi. Kombi mělo stejné rozměry jako sedan, bylo jen o 2 cm delší. Průhledová kresba odhaluje umístění motoru vpředu napříč a nezávislé zavěšení všech kol. Od kombi byla odvozena třídveřová dodávka (van) s plechovou výplní místo zadních bočních oken. V roce 1981 bylo postaveno několik prototypů Peugeot 305 Rallye V6, určených pro závody WRC ve skupině B. Zadní kola poháněl vpředu podélně uložený 2,5litrový motor PRV V6. Na základě Peugeotu 305 vzniklo několik aerodynamických studií nazvaných VERA. Odlehčený benzinový model VERA 01 s motorem o výkonu 63 koní, dosahoval rychlost až 175 km/h. Pařížský autosalon byl v roce 1982 místem premiéry faceliftovaného provedení Peugeotu 305, označovaného jako fáze II. Úpravy na karoserii se týkaly především přídě s lesklou mřížkou chladiče. Po faceliftu měly „třistapětky“ plastové boční lišty a nově řešené disky kol. Kombi Peugeot 305 Break po faceliftu v roce 1982 s plastovými bočními lištami. Špičkovým modelem se v roce 1982 stal Peugeot GTX, poháněný 1,9litrovým motorem XU9 o výkonu 105 k (77 kW). Peugeot 305 GTX měl kola z lehkých slitin a malý spoiler na víku kufru. Boky zdobily tenké proužky v úrovni klik dveří. Kombi Peugeot 305 GTX z roku 1983 měl boční plastové lišty osvěžené lesklými proužky. Velký zavazadlový prostor kombi měl rovnou podlahu těsně nad zadním nárazníkem, což usnadňovalo nakládání zavazadel.

Sedany, kombi a dodávky Peugeot 305 s předním pohonem používaly zážehové a vznětové čtyřválce s objemem 1,3 až 1,9 litru, umístěné vpředu napříč.

Francouzská automobilka Peugeot, založená v roce 1896, získala v roce 1976 rozhodující podíl v bankrotující automobilce Citroën a vytvořila skupinu PSA Peugeot Citroën, kde PSA znamená Peugeot Société Anonyme. Prvním počinem nově vzniklé společnosti se měl stát nástupce úspěšného modelu Peugeot 404, vyráběného v letech 1960 až 1975. Francouzská veřejnost očekávala, že nový vůz vyplní mezeru mezi modely 304 a 504, kterou dosud zaujímal model 404 a bude se logicky jmenovat 405.

Nově vyvíjený vůz převzal podvozkové díly z menšího typu 304, ale velikostí a cenou naznačoval, že bude náhradou typu 404. Svědčilo o tom také to, že předchůdce Peugeot 304 zůstával dál ve výrobě až do roku 1980. Když byl v listopadu 1977 nový vůz představen tisku jako Peugeot 305, byla zpočátku část motoristických novinářů zmatená. Nový vůz byl ale jinak přijat příznivě a začal se dobře prodávat, hlavně díky líbivé karoserii navržené Pininfarinou (stejně jako typ 404).

Peugeot 305 měl srovnatelnou velikost s hlavním konkurentem na trhu Renaultem 18, uvedeným na trh ve stejném roce. Velikostí někde na rozhraní mezi segmenty C a D byl Peugeot 305 nepříjemným soupeřem vozů velikosti německého VW Golf, ale i o něco větším vozům (Ford Cortina/Taunus, Opel Ascona nebo Simca 1307).

Široká nabídka motorů

Při svém debutu se sedan Peugeot 305 nabízel se dvěma benzinovými řadovými čtyřválci s rozvodem OHC: XL5 s objemem 1290 cm3 (výkon 65 k/48 kW), používaným v modelech GL a GR a XR5 s objemem 1472 cm3 (výkon 74 k/54 kW), pohánějícím top model SR (foto). Sedan Peugeot 305 měl se základním 1,3litrovým motorem pohotovostní hmotnost 925 kg a dosahoval rychlost 150 km/h. Spotřeba benzinu se pohybovala kolem 7 l/100 km. O čtyři měsíce později uvedl Peugeot typ 305 GRD, poháněný vznětovým řadovým čtyřválcem s objemem 1548 cm3, hliníkovým blokem válců, rozvodem OHC a vstřikovacím čerpadlem Bosch. Tento úsporný motor měl nejvyšší výkon 50 k (37 kW).

Větrání kabiny měla na starost mřížka za okny zadních dveří. Větrání kabiny měla na starost mřížka za okny zadních dveří.

Na pařížském autosalonu v roce 1980 byl vystaven sportovní model Peugeot 305 S, jehož benzinový čtyřválec dával se dvěma karburátory 89 k (65,5 kW). Všechny motory typu 305 byly umístěné vpředu napříč a poháněly přední kola přes čtyřstupňovou, plně synchronizovanou manuální převodovku. Převodovka byla umístěna pod motorem (stejně jako u Peugeotu 304) a sdílela s ním společnou olejovou vanu.

Sedan, kombi a dodávka

Tříprostorový sedan Peugeot 305 (foto) měl samonosnou ocelovou karoserii navrženou italským stylistou Pininfarinou. Vůz s rozvorem náprav 2 620 mm měl vnější rozměry 4237 x 1630 x 1405 mm (d x š x v). Design vycházel z prototypu Peugeot VSS zaměřeného na bezpečnost. Převzal od něj přední a zadní deformační zónu, ochranu před bočním nárazem, chráněnou palivovou nádrž a přišroubované přední blatníky.

Tříprostorový sedan Peugeot 305 měl samonosnou ocelovou karoserii navrženou italským stylistou Pininfarinou. Vůz s rozvorem náprav 2 620 mm byl dlouhý 4 237 mm. Tříprostorový sedan Peugeot 305 měl samonosnou ocelovou karoserii navrženou italským stylistou Pininfarinou. Vůz s rozvorem náprav 2 620 mm byl dlouhý 4 237 mm.

V roce 1980 obohatilo nabídku pětidveřové kombi Peugeot 305 Break (foto) a třídveřová dodávka Break Service s nahoru vyklápěnými zadními dveřmi. Kombi mělo stejné rozměry jako sedan, bylo jen o 2 cm delší.

V roce 1980 obohatilo nabídku pětidveřové kombi Peugeot 305 Break s nahoru vyklápěnými zadními dveřmi. Kombi mělo stejné rozměry jako sedan, bylo jen o 2 cm delší. V roce 1980 obohatilo nabídku pětidveřové kombi Peugeot 305 Break s nahoru vyklápěnými zadními dveřmi. Kombi mělo stejné rozměry jako sedan, bylo jen o 2 cm delší.

Facelift

Podzimní pařížský autosalon v roce 1982 byl místem premiéry faceliftovaného provedení Peugeotu 305, označovaného jako fáze II. Úpravy na karoserii se týkaly především přídě (foto) s lesklou mřížkou chladiče a lvem ve středu. Uvnitř stála za povšimnutí nová palubní deska a na podvozku vylepšená přední náprava a řízení. Upraven byl také pomocný rám podvozku, aby se do něj vešla nová generace motorů XU s pětistupňovou převodovkou. Modely GL, GR a dodávky používaly ještě několik dalších let starší motory XL/XR se čtyřstupňovou převodovkou.

Pařížský autosalon byl v roce 1982 místem premiéry faceliftovaného provedení Peugeotu 305, označovaného jako fáze II. Úpravy na karoserii se týkaly především přídě s lesklou mřížkou chladiče. Pařížský autosalon byl v roce 1982 místem premiéry faceliftovaného provedení Peugeotu 305, označovaného jako fáze II. Úpravy na karoserii se týkaly především přídě s lesklou mřížkou chladiče.

Po faceliftu se stal špičkovým modelem Peugeot GTX s 1,9litrovým motorem XU9 o výkonu 105 k (77 kW). Benzinový čtyřválec s objemem 1472 cm3 byl nahrazen čtyřválcem XU5 s objemem 1580 cm3 (94 k/69 kW, 175 km/h) a novinkou byl vznětový motor XUD9 s objemem 1905 cm3 a výkonem 65 k (48 kW). Stejný motor používal i Talbot Horizon, poté kdy Peugeot v roce 1979 převzal evropského Chryslera.

VERA a Rallye V6

V roce 1981 vzniklo několik aerodynamických studií nazvaných VERA (Véhicule Économe de Recherche Appliquée, což česky znamená „aplikovaný výzkum ekonomických vozidel“), odvozených od typu 305. První byl odlehčený benzinový model VERA 01 (foto) s motorem o výkonu 63 koní, dosahující rychlost až 175 km/h. U studie VERA 02 bylo dosaženo snížení hmotnosti z 925 na 750 kg a dalšího zlepšení aerodynamiky. Velké zadní přítlačné křídlo, zakrytá zadní kola a aerodynamické prahy dokázaly snížit hodnotu Cx na 0,319, čímž se snížila spotřeba zhruba o třetinu. Na ženevském autosalonu 1982 se objevil koncept VERA 02 s turbodieselovým motorem a v témže roce VERA Plus, upravený z prototypu Peugeotu 309.

Na základě Peugeotu 305 vzniklo několik aerodynamických studií nazvaných VERA. Odlehčený benzinový model VERA 01 s motorem o výkonu 63 koní, dosahoval rychlost až 175 km/h. Na základě Peugeotu 305 vzniklo několik aerodynamických studií nazvaných VERA. Odlehčený benzinový model VERA 01 s motorem o výkonu 63 koní, dosahoval rychlost až 175 km/h.

Ve stejném roce jako VERA vznikly prototypy Peugeot 305 Rallye V6, určený pro závody WRC ve skupině B. Zadní kola poháněl vpředu podélně uložený 2,5litrový motor PRV V6. Vůz nebyl nasazen do žádného závodu, neboť Peugeot dal přednost typu 205 T16.

V roce 1979 se Peugeot 305 stal vozem roku ve Velké Británii, ale v soutěži o titul Evropský vůz roku se neumístil. Výroba sedanů skončila v roce 1988, to už se vyráběl o něco větší a výkonnější Peugeot 405. Za nástupce sedanu Peugeot 305 lze také považovat Peugeot 309, vyráběný v letech 1985 až 1994. Poslední kombi a dodávky byly vyrobeny v roce 1989 a dlouho neměly náhradu, dokud se v roce 1997 nezačalo prodávat kombi Peugeot 306. 305 byl první z generace Peugeotů „05“, která skončila až v roce 1999 s ukončením výroby typu 605.

Související články

Témata
Avatar - wakantanka
4. 8. 2020 21:47
Re: Re: Jojo, to byly doby...
Aha, tak to je pre mňa nová informácia. 👍
4. 8. 2020 20:13
Re: Jojo, to byly doby...
Ofiko ano, ale navrhl jim i spoustu sedanů a hatchbacků a peugeotovští designéři to potom většinou jen finálně upravili. Jakmile spolupráci s Pininom ukončili, úroveň designu Peugeotu šla rychle dolů... :-(
Avatar - wakantanka
3. 8. 2020 21:49
Re: Jojo, to byly doby...
Počkaj, nerobil Pininfarina pre Peugeota len kupé verzie?
3. 8. 2020 20:21
.........
je tam vidiet ten e legend, trochu
3. 8. 2020 18:11
Jojo, to byly doby...
...kdy Peugeot ještě dělal skutečně krásné a praktické vozy, šité maestrem Pininfarinou....205, 305, 309, a co teprve zadokolková 505! Pak přišla snad ještě krásnější řada 206, 306, 405, 605 A ve všech volant a budíky umístěné tak, jak mají být. (a žádné hnusné tříválce).. :-) :yes: :yes: :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud