Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plymouth Duster (1970–1976): Kupé pro Valianta

Karel Haas Karel Haas 24. 8. 2020 • 08:43
20
Zobrazit náhledy (20)
Kupé Plymouth Duster 340 s pohonem zadních kol vidlicovým osmiválcem měl pohotovostní hmotnost 1 483 kg a dosahoval rychlost přes 200 km/h. Boční linie Dusteru s mírně zvednutými zadními blatníky připomínala láhev Coca-Coly. Boky ozvláštňoval výrazný prolis. Modelový rok 1972 nepřinesl žádné zásadní změny. K malé obměně došlo u pozičních světel na bocích a do masky chladiče se vrátily malé obdélníkové pomocné světlomety. Některé speciální edice Dusteru měly vinylový potah části střechy orámovaný lištou. I v České republice se dal koupit kvalitně restaurovaný Plymouth Duster s osmiválcovým motorem. Plymouth Duster 360 poháněl vidlicový osmiválec LA s objemem 5 898 cm3 a karburátorem Carter, jehož výkon byl snížen kvůli emisním omezením na 248 koní. V souladu s designovými změnami modelů Valiant dostal Duster v modelovém roce 1973 novou kapotu, přední masku, přední blatníky a nárazníky. Od roku 1973 se zadní světla montovala zvenku a byla orámovaná. Plymouth Gold Duster z roku 1973 s vinylovou střechou, pruhy na bocích a pneumatikami s bílými boky. Duster měl „zlomenou“ palubní desku a obdélníkový rychloměr před volantem. Páka ovládání automatické převodovky byla umístěna na sloupku řízení. Plymouth Duster z roku 1974 byl již vybaven bezpečnostními pásy. Novinkou byl Duster 360 s kotoučovými brzdami s posilovačem a pruhy na bocích. Také v roce 1974 se dal koupit speciál Gold Duster s ozdobnými pruhy na bocích a vinylovou střechou. V roce 1975 se Plymouth Duster vrátil k jednodušší mřížce chladiče s hlouběji ponořenými pomocnými světlomety. V posledním roce výroby měl Plymouth Duster 340 efektní široké pruhy na bocích a na kapotě falešný nasávací otvor. Dustery z roku 1976 měly kola a nárazníky lakované v barvě karoserie. Za povšimnutí stojí děrované puklice kol.

Podvozek kompaktu Plymouth Valiant byl využit při návrhu atraktivního dvoudveřového sportovního kupé Plymouth Duster, poháněného řadovým šestiválcem nebo motorem V8.

Po našich silnicích se v současné době prohání spousta Dusterů. Jedná se o levná SUV, vyráběná od roku 2010 rumunskou automobilkou Dacia. My si zde ale připomeneme jiný Duster, vyráběný v letech 1970 až 1976 divizí Plymouth koncernu Chrysler. Duster znamená v angličtině prachovku nebo také lehký dámský kabát bez knoflíků, který používaly dámy ve dvacátých letech minulého století, když cestovaly v otevřeném voze. Podle loga (foto), které pro Duster vytvořil Thomas Bertsch, designer interiérů automobilky Chrysler, byl duster ničivý prachový vír, nazývaný také „twister“.

Podle loga, které pro Duster vytvořil Thomas Bertsch, designer interiérů automobilky Chrysler, byl duster ničivý prachový vír, nazývaný také „twister“. Podle loga, které pro Duster vytvořil Thomas Bertsch, designer interiérů automobilky Chrysler, byl duster ničivý prachový vír, nazývaný také „twister“.

Plymouth Duster bylo kupé, postavené na platformě třetí generace kompaktu Plymouth Valiant. Jeho sportovní vzhled měl přilákat další zákazníky. Na americkém trhu mu byly tvrdými soupeři o něco menší kompakt Ford Maverick a AMC Hornet, které měly premiéru rovněž v roce 1970. Konkurencí mu byl také o něco větší „semi-fastback“ Chevrolet Nova, prodávaný od roku 1968. Zatímco Maverick a Nova se nabízely v podobě čtyřdveřových sedanů, Duster se dal koupit pouze v provedení dvoudveřové kupé. Duster se měl také stát alternativou dováženému Volkswagenu Beetle a subkompaktu Chevrolet Vega. Na trhu se Duster nabízel v řadě speciálních provedení s vlastními názvy, jako například Gold Duster, Silver Duster, Space Duster, Duster Twister, Duster 340 a Duster 360.

Duster 1970 až 1972

V modelovém roce 1970 převzal Plymouth Duster od sedanu Valiant prakticky beze změn celý předek. Proti stupňovité zádi sedanu Valiant byl dvoudveřový Duster jakýsi poloviční fastback (semi-fastback) se střechou plynule splývající směrem k zádi spolu se silně skloněným zadním oknem. Boční linie vozu s mírně zvednutými zadními blatníky připomínala láhev Coca-Coly. Plymouth Duster 1970 (foto) měl rozvor náprav 2743 mm (108 palců) a rozměry 4785 x 1819 x 1318 mm (délka x šířka x výška). Modely 1970 měly ještě nad označením Duster na bocích předních blatníků malý nápis Valiant.

Plymouth Duster 340 s černými pruhy na bocích poháněl motor V8 s objemem 5 563 cm3 a nejvyšším výkonem 278 koní. Plymouth Duster 340 s černými pruhy na bocích poháněl motor V8 s objemem 5 563 cm3 a nejvyšším výkonem 278 koní.

Duster se v roce 1970 nabízel ve dvou verzích: standardní Duster a výkonnější Duster 340. Výběr motorů zahrnoval řadové šestiválce Chrysler Slant Six s objemem 3,2 a 3,7 litru a vidlicové osmiválce série LA s objemem 5,2 a 5,6 litru. Posledně jmenovaný motor V8 s objemem 5563 cm3 (340 kubických palců), nejvyšším výkonem 278,5 k (205 kW) a točivým momentem 461 Nm poháněl Duster 340. Vozu s pohotovostní hmotností 1483 kg dovolil dosáhnout rychlost přes 200 km/h a na stovku zrychlit za 6,8 s.

V polovině modelového roku 1970 se začala prodávat edice Gold Duster se zlatými pruhy na bocích a na zádi, vinylovými sedadly a potahem střechy a pneumatikami s bílými boky. Duster se dobře prodával i v roce 1971 a inspiroval značku Dodge, patřící rovněž do koncernu Chrysler, k výrobě vlastní verze nazvané Demon, lišící se jen v detailech. Plymouth reagoval tím, že naopak uvedl verzi dvoudveřového hardtopu Dodge Dart Swinger pod názvem Plymouth Valiant Scamp. Novinkou roku 1971 bylo provedení Duster Twister, nabízené s šestiválcem nebo slabším motorem V8. Twister měl pruhy na bocích jako Duster 340, matně černou kapotu a masku chladiče připomínající zuby žraloka. Sportovní vzhled posilovaly nefunkční otvory na kapotě, zadní spoiler a dvojité výfuky. V roce 1971 vyrobil Plymouth necelých 186.500 Dusterů.

Ani modelový rok 1972 nepřinesl žádné zásadní změny. K malé obměně došlo u pozičních světel na bocích, zadních světlech a do masky chladiče se vrátily malé obdélníkové pomocné světlomety. Výkon motoru 340 V8 byl snížen z 205 kW na 183 kW. Způsobilo to snížení komprese 10,2 na 8,5 a zmenšení sacích ventilů z 51 na 48 mm a rovněž nový způsob měření výkonu. Standardem se u všech modelů 340 stalo elektronické zapalování Chrysler.

Duster 1973 až 1976

V souladu s designovými změnami modelů Valiant dostal Duster v modelovém roce 1973 (foto) novou kapotu, přední masku, přední blatníky, nárazníky a zadní světla. Kruhové přední světlomety měly nyní obdélníkové rámečky, které je více oddělovaly od přední masky. Dosud se zadní světla montovala u Dusterů zevnitř a neměla rámečky. Od roku 1973 se zadní světla montovala zvenku a byla orámovaná. Dodge Demon byl na základě připomínek církve přejmenován na Dart Sport.

V souladu s designovými změnami modelů Valiant dostal Duster v modelovém roce 1973 novou kapotu, přední masku, přední blatníky a nárazníky. V souladu s designovými změnami modelů Valiant dostal Duster v modelovém roce 1973 novou kapotu, přední masku, přední blatníky a nárazníky.

Od roku 1973 se u Dusteru používaly jednodušší jednopístové třmeny kotoučových brzd (u modelů 340 s posilovačem) a nahradily čtyřpístové třmeny Kelsey Hayes. Některé Dustery s motory V8 dostaly zjednodušenou zadní nápravu. U šestiválcových modelů dál zůstávaly bubnové brzdy, ale místo třírychlostní manuální převodovky mohla být zvolena třístupňová automatická převodovka Torqueflite. Model Space Duster měl sklopné opěradlo zadní lavice, čímž se zvětšil zavazadlový prostor. Zadní okno dostalo elektrické rozmrazování.

V roce 1974 byl novinkou Plymouth Duster 360 s objemem vidlicového osmiválce LA 5898 cm3, jehož výkon byl snížen kvůli emisním omezením na 248 k (182,5 kW). Přední sedadla byla vybavena bezpečnostními pásy. Navzdory doznívající palivové krizi byl modelový rok 1974 pro Duster nejúspěšnější. Prodalo se přes 281 tisíc vozů, přičemž většinu poháněl šestiválec nebo slabší z motorů V8. Duster 360 měl kotoučové brzdy s posilovačem, ozdobné pruhy na bocích a na zádi a vyztužené nápravy. Většina ze čtyř tisíc vyrobených vozů měla automatickou převodovku.

Modelový rok 1975 nepřinesl pro Duster mnoho novinek. Jedinou viditelnou změnou byla nová jednodušší mřížka chladiče a hlouběji ponořené pomocné světlomety (foto). Šestiválec 225 Slant Six a 318 V8 dostaly katalyzátory a výkon osmiválce 360 V8 byl snížen o 10 koní na 238 k (175 kW). Dusterů s tímto motorem se v roce 1975 prodalo necelé 2 tisíce.

V roce 1975 se Plymouth Duster vrátil k jednodušší mřížce chladiče s hlouběji ponořenými pomocnými světlomety. V roce 1975 se Plymouth Duster vrátil k jednodušší mřížce chladiče s hlouběji ponořenými pomocnými světlomety.

V posledním roce výroby se směrovky Dusteru v masce chladiče zbarvily do jantarové barvy a zpětné zrcátko v interiéru bylo přilepeno přímo na přední sklo. Parkovací brzda se ovládala nohou (místo ručního ovládání) a od 1. ledna 1976 měly všechny Dustery kotoučové brzdy. Speciál Feather Duster byl odlehčen o 85 kg díky hliníkovému sacímu potrubí, hliníkovým držákům nárazníků a výztuhám kapoty a víka kufru. Čtyřstupňová manuální převodovka měla rychloběh. Space Duster měl sklopné zadní sedadlo, čímž vznikl nákladový prostor s objemem 1400 litrů. Silver Duster byl vyzdoben speciálními pruhy a v interiéru byla použita látka Boca Raton.

Nástupcem modelů Plymouth Duster a Dodge Dart se v polovině roku 1976 stala „dvojčata“ Plymouth Volaré a Dodge Aspen s pevným střešním B sloupkem. V podobě čtyřdveřového sedanu a kombi a dvoudveřového kupé se vyráběly do roku 1980 a konkurovaly větším modelům Ford Granada a Mercury Monarch.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud