Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pohon pro Volva FL a FE: Více síly

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Dvě nejmenší modelové řady Volvo Trucks sdílejí motory Euro 6. Model FE poprvé dostal automatizovanou převodovku I-Shift.

Pro městskou a příměstskou oblast jsou určená Volva FL a FE. V rámci přechodu na Euro 6 vozidla prošla celkovou rekonstrukcí, největší změny však najdeme u pohonných řetězců. Stávající modely Euro 5/EEV se do konce roku nabízejí s přídomkem Classic, což se týká také všech větších řad FM, FMX a FH.

Nejmenší model FL pohání čtyřválec D5K o objemu 5,1 litru ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW (800 a 900 N.m). D5K tak plnohodnotně nahrazuje šestiválec D7F modelu FL Classic v nejnižším provedení 176 kW.

Zájemci o silnější pohon mohou u nového FL volit 7,7litrový šestiválec D8K v provedeních 250 a 280 (184 a 206 kW). Proti motoru D7F 260/290 v FL Classic jde sice o nepatrný úbytek výkonu, ale točivý moment srovnatelných verzí šestiválce Euro 6 naopak o několik N.m vzrostl na hodnoty 950 a 1050. Ještě větší rozdíl spočívá v tom, že u starší jednotky D7F bylo maximum točivého momentu dostupné od 1200 min-1, šestiválce D8K je nabízí již od 1000 min-1.

„Díky rychlému přenosu točivého momentu při nízkých otáčkách jsou oba motory ideální pro rychlé, pohodlné a bezpečné řízení ve městech a příměstských oblastech. Snadná ovladatelnost pomáhá řidičům stíhat časové plány bez rezerv a větší počet přepravních úkonů zároveň,“ říká Ruddy Houtmeyers, produktový manažer pro středně těžká vozidla.

Větší řadu FE pohání výhradně šestiválec D8K 250, 280 a 320. Nejsilnějším verze 320 nabízí výkon 235 kW a točivý moment 1200 N.m od 1100 min-1. Nejsilnější provedení agregátu D7K v FE Classic poskytuje 250 kW a 1300 N.m od 1200 min-1.

„Nové motory splňují nové požadavky Euro 6 a jejich spotřeba paliva je srovnatelná s našimi agregáty Euro 5. Technologické řešení pro splnění požadavků normy Euro 6 je kombinací selektivní katalytické redukce (SCR) a turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, chlazeného systému EGR a filtru pevných částic,“ pokračuje Ruddy Houtmeyers.

Obě nové jednotky D5K a D8K doplňuje široká nabídka převodovek. „Automatizovanou I-Shift pro FE lze upravit v rámci možností specifi ckých pro rozvážkový provoz,“ vysvětluje Tobias Bergman, produktový manažer v oddělení Distribuce.

Automobilka vyvinula speciální dvanáctitunovou verzi modelu FL. Díky nejvýkonnější verzi čtyřválce D5K 240, upravené převodovce I-Sync a o 500 kg nižší hmotnosti než u odpovídajících vozidel s šestiválcovým motorem jde o model s obrovskou užitečnou hmotností. „Nový dvanáctitunový vůz je významným hráčem v největším segmentu středně těžkých vozů. Je lehčí, nižší a má konkurenceschopnější cenu než aktuální řada. Zvyšuje produktivitu a efektivitu zákazníka a zároveň nabízí řidičům lepší pracovní podmínky,“ říká Tobias Bergman.

Když budeme pátrat po úsporách na hmotnosti a nákladech, najdeme například kola s menším průměrem, které sice přinášejí snížení podlahy kabiny o pět centimetrů a snazší nastupování, ale kvůli menšímu průměru hůře zvládají nerovnosti vozovky, kterých v Česku kvůli nedostatečným opravám vozovek přibývá.

Vítaným prvkem pro řidiče je skutečnost, že systém elektronický stabilizační program patří k běžné výbavě modelů Volvo FE a Volvo FL. Pracovní podmínky řidičů se zlepšily díky vylepšené přístrojové desce a novým ergonomickým sedadlům s integrovanou opěrkou hlavy. Vyztužené sedadlo a jeho upevnění v podlaze zlepšují bezpečnost v případě prudkého střetu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)