Policie a odborníci kritizují zvýšení rychlosti na R46 z Olomouce do Vyškova
Zvýšení rychlosti až na 130 km/h platí na silnici R46 z Olomouce do Vyškova už týden. Dopravní odborníci a policie však od té doby nenechali na ministru dopravy Žákovi suchou nit. Podle jejich tvrzení není komunikace na aktuální rychlostní limit stavěná, což může vézt ke zvýšení počtu dopravních nehod. Problémem je špatná přehlednost v úsecích s táhlými zatáčkami, chybějící odstavné pruhy a sjezdy s příliš malým poloměrem.
Právě z tohoto důvodu byla v roce 2011 plošně snížena maximální povolená rychlost na 100 km/h, v okolí nebezpečných křižovatek se jezdilo ještě pomaleji. Před tímto obdobím se na R46 stalo průměrně okolo 200 dopravních nehod ročně. Nutno však podotknout, že toho času byl stav silnice a svodidel žalostný, ba dokonce nevyhovující normám. Snížením maximální rychlosti na 100 km/h počet klesnul asi o čtvrtinu.
Ministr dopravy Zdeněk Žák má však v kapse silný argument. Tím je rozsáhlá modernizace za 300 milionů korun, kterou silnice R46 prošla v posledních dvou letech. Během úprav došlo k položení zcela nového asfaltového povrchu a instalaci svodidel, jejichž kvalita je podle Žáka daleko vyšší než na nejvytíženější české dálnici D1. Právě díky tomu by mělo být zabráněno tragickým nehodám jako v roce 2011, kdy se jedno z aut dostalo do protisměru a na jednom místě zemřelo šest lidí. Ministrovi přišlo hloupé, aby se na takřka nové silnici jezdilo sníženou rychlostí. Svůj návrh si prosadil a uvedl v platnost minulý týden, kdy ceremoniálně nahradil první z nyní již neplatných dopravních značek.
Aby byl na komunikaci zajištěn bezpečný provoz při rychlosti 130 km/h, musí dojít k výstavbě odbočovacích a připojovacích pruhů u dvou kritických křižovatek. Dosud se zde mohlo jezdit maximálně 80 km/h, po zavedení změn z minulého týdne se limit zvednul o 10 km/h. To je dle našich osobních zkušeností pro bezpečný sjezd ze silnice stále přijatelné, budou však ostatní řidiči dopravní značení respektovat? Podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze je realita alarmující. Z posledního měření v krizových úsecích totiž vyplynulo, že skoro 50% řidičů nejenže sníženou rychlost nerespektuje, ale navíc i nebezpečně překračuje.
Zvýšení rychlosti na silnici, která na to podle odborníků není uzpůsobena, je jedna věc. Závažnější stránka věci je však chování samotných řidičů. Dokud zde platila stovka, nebyl problém potkat vozy, které jely rychlostí atakující dálniční limit. Tento trend se se zákonem povolenou stotřicítkou opět posune, což riziko zvýšení počtu dopravních nehod pochopitelně navýší. Pokud tedy má policie něco dělat, je to zostření hlídek na kritických úsecích a nesmlouvavý postup při dopadení rychle jedoucích vozů. Jen tak se řidiči naučí rychlostní limity respektovat a do státní kasy navíc přibude pár nepostradatelných tisícovek.