Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Policie a odborníci kritizují zvýšení rychlosti na R46 z Olomouce do Vyškova

Jan Mička Jan Mička 21. 10. 2013
39
Zvýšení rychlosti na silnici R46 z Olomouce do Vyškova se nevyhnulo kritice. Největší nesouhlas vyjádřili dopravní odborníci a policie.

Zvýšení rychlosti až na 130 km/h platí na silnici R46 z Olomouce do Vyškova už týden. Dopravní odborníci a policie však od té doby nenechali na ministru dopravy Žákovi suchou nit. Podle jejich tvrzení není komunikace na aktuální rychlostní limit stavěná, což může vézt ke zvýšení počtu dopravních nehod. Problémem je špatná přehlednost v úsecích s táhlými zatáčkami, chybějící odstavné pruhy a sjezdy s příliš malým poloměrem.

Právě z tohoto důvodu byla v roce 2011 plošně snížena maximální povolená rychlost na 100 km/h, v okolí nebezpečných křižovatek se jezdilo ještě pomaleji. Před tímto obdobím se na R46 stalo průměrně okolo 200 dopravních nehod ročně. Nutno však podotknout, že toho času byl stav silnice a svodidel žalostný, ba dokonce nevyhovující normám. Snížením maximální rychlosti na 100 km/h počet klesnul asi o čtvrtinu.

Ministr dopravy Zdeněk Žák má však v kapse silný argument. Tím je rozsáhlá modernizace za 300 milionů korun, kterou silnice R46 prošla v posledních dvou letech. Během úprav došlo k položení zcela nového asfaltového povrchu a instalaci svodidel, jejichž kvalita je podle Žáka daleko vyšší než na nejvytíženější české dálnici D1. Právě díky tomu by mělo být zabráněno tragickým nehodám jako v roce 2011, kdy se jedno z aut dostalo do protisměru a na jednom místě zemřelo šest lidí. Ministrovi přišlo hloupé, aby se na takřka nové silnici jezdilo sníženou rychlostí. Svůj návrh si prosadil a uvedl v platnost minulý týden, kdy ceremoniálně nahradil první z nyní již neplatných dopravních značek.

Aby byl na komunikaci zajištěn bezpečný provoz při rychlosti 130 km/h, musí dojít k výstavbě odbočovacích a připojovacích pruhů u dvou kritických křižovatek. Dosud se zde mohlo jezdit maximálně 80 km/h, po zavedení změn z minulého týdne se limit zvednul o 10 km/h. To je dle našich osobních zkušeností pro bezpečný sjezd ze silnice stále přijatelné, budou však ostatní řidiči dopravní značení respektovat? Podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze je realita alarmující. Z posledního měření v krizových úsecích totiž vyplynulo, že skoro 50% řidičů nejenže sníženou rychlost nerespektuje, ale navíc i nebezpečně překračuje.

Zvýšení rychlosti na silnici, která na to podle odborníků není uzpůsobena, je jedna věc. Závažnější stránka věci je však chování samotných řidičů. Dokud zde platila stovka, nebyl problém potkat vozy, které jely rychlostí atakující dálniční limit. Tento trend se se zákonem povolenou stotřicítkou opět posune, což riziko zvýšení počtu dopravních nehod pochopitelně navýší. Pokud tedy má policie něco dělat, je to zostření hlídek na kritických úsecích a nesmlouvavý postup při dopadení rychle jedoucích vozů. Jen tak se řidiči naučí rychlostní limity respektovat a do státní kasy navíc přibude pár nepostradatelných tisícovek.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ameriku na vás...
| 22. 10. 2013
Nie si trochu mimo? Ja píšem o 5 minútach a ty si prdneš hneď viac jak 5-násobok.
Ak nie si schopný dodržiavať dané limity, tak na cestu nelez. Že je stovka málo? Prečo by bola na štvorprúdovku málo? Kto ju tam zaviedol, asi mal dôvod. A platí to, čo je dané, nie aký máš na to názor.
Ja som poukázal len na to, o čo vlastne ide - že ten rozdiel medzi stovkou a stotridsiatkou nie je až taký markantný, aby z toho bolo treba robiť kovbojku, ale tých ušetrených 50 nehôd ročne za to rozhodne stojí.
A svoju váhu má aj fakt, že tunajší ľudia sú proste chorí a vedome prekračujú dané limity a majú svoj podiel na tom, že reálne sú na dopravných značkách nižšie čísla ako by tam patrili.
Takže vychladni a uvažuj, capnúť sem blbinu bez uvažovania je ľahké, ale žiadny hurá systém na vážne rozhodnutia neplatí.
Dopravní experti
| 22. 10. 2013
Mno, asi takhle - na západ od našich hranic je to, co zde tvrdím, naprosto běžný, většinový názor. To, že u nás to normální není je naše škoda.

Jinak :yes: za krásnou, jemnou ironii.
Ameriku na vás...
| 22. 10. 2013
A když pojedeš jenom 50 tak to ujedeš za 54 minut.
A ruku na srdce - stojí to za 27 ušetřených minut ?
Ježiši vždyť takhle by jsme zachvíli mohli chodit pěšky. To nikdo nevidíte, že na hezký 4 proudový silnici můžete jet skoro stejně rychle jak po nejhorší okresce ?
Pokaždý když jedu HK-PCE tak mám stochutí podat žalobu na ŘSD pro mrhání prostředky. Rychlost na 4proudé komunikaci za mnoho miliard korun stejná jako na vedlejší okresce o šířce 8m a se cyklisty motajícími se mezi auty. A tohle je podobné (jen navíc zpoplatněné).
Já nevím...
| 22. 10. 2013
Tenhle věčně se opakující názor, že když je 100, všichni jedou 120 a když bude 130 všichni pojedou 150 nechápu. Tak od čeho ty limity sakra jsou? Tak je limit, který určuje MAX rychlost, ale nikdo nikoho nenutí, aby tolik jel. A co se týká těch co pojedou těch 150 - tvrdě pokutovat.
Na R46 jezdím hodně často, před tou známou nehodou se tam mnoho let jezdilo 130 (jak je i v článku uvedeno). Povrch byl tankodrom, svodidla rezavá, pozohýbaná a vysoká cca 30cm a žádné experty to netrápilo. Pak jedna kráva s létajícím bávem zabije 6 lidí a mediální masáž probudí spící experty, kteří začnou situaci řešit ;-\
Teď, po modernizaci (i když zatím jen částečné) jsou po celé délce nová svodidla (vysoká někde přes metr), nový povrch a některé nájezdy už mají nové připojovací pruhy. A vrácení limitů NA PŮVODNÍ stav (kdy byla silnice v žalostném stavu) je najednou obrovský problém. Nevím proč!?
V článku je, že nehodovost byla 200/rok a teď je 150/rok - tak já bych řekl, že ten rozdíl není až tak markantní a určitě v něm hraje roli nejen to snížení limitu na 100, ale i nový povrch a to, že skoro půl roku se jezdilo jen ve dvou pruzích, když se nový povrch budoval. Pokroucené statistiky nestojí za nic......
Ameriku na vás...
| 22. 10. 2013
Dlhá, rovná, prázdna diaľnica, horizont v nedohľadne a maximálka zhruba na úrovni našej stovky.... A len trochu pridáš plyn a v späťáku vidíš majáky...

Uvedený úsek meria cca 45 km. Ak pôjdeš plynule 130 km/h, mal by si ho prejsť za 21 minút. Ustálenou stovkou by to bolo 27 minút. Ale to sú ideálne, modelové situácie, v reáli by bol ten rozdiel zrejme menší ako 5 minút.
A ruku na srdce - stojí to za sotva 5 ušetrených minút? Väčšie riziko, vyššia spotreba, efekt takmer nijaký. Len sa všetci ženieme dopredu jak splašení, veď zhon a stres máme v krvi...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku