Policie si převzala další tajné Octavie a čeká na nové motocykly
Dopravní policie si dnes z rukou zástupců českého zastoupení značky Škoda Auto převzala 35 nových Octavií v civilním zbarvení. Jedná se o druhou část vozidel ze zakázky na automobily pro skrytý dohled. Už loni v prosinci si policie převzala prvních 50 Octavií z této zakázky.
Všechny předané automobily jsou poháněné přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1.8 TSI o výkonu 132 kW. Ten spolupracuje s dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Oba prvky policie žádala v rámci zakázky, automatem chtěla zvýšit komfort sloužící posádky, pohonem 4x4 zase její bezpečnost.
Octavie v civilním zbarvení pro tajný dohled jsou určeny pro jednotlivé dopravní inspektoráty napříč republikou. Sloužit budou na silnicích nižších tříd, i proto policie již loni uvedla, že jí pro tuto službu stačí Octavia s 1.8 TSI a nepotřebuje vrcholnou Octavii RS.
Předané automobily budou monitorovat různé přestupky řidičů na českých silnicích. V první řadě budou měřit rychlost, protože překročení povoleného tempa je nejčastější přestupek na českých silnicích. Kvůli tomu dostaly moderní radar Ramer R10C, který umí měřit rychlost v obou směrech, a to jak při jízdě, tak při zastavení vozu. Systém pak změří také úsekovou rychlost.
Měření rychlosti ale nebude jediným úkolem nových Octavií. Díky monitorovacímu zařízení budou zaznamenávat také další přestupky, jako je například nebezpečné předjíždění. Kamera navíc umí přečíst značku vozu a porovnat ji s Centrálním registrem vozidel. Díky tomu posádka okamžitě ví, zda auto není hledané.
Právě moderní výbava je jedním z důvodů pořízení nových Octavií. Současná technika policie totiž už nestačila moderním trendům. Mnohé systémy sloužily již 20 let, kdy byly postupně modernizovány a průběžně montovány do stále novějších aut. Životnost této techniky je totiž delší než samotných policejních vozů.
V souvislosti s loňským předáním první části civilních Octavií některá média spekulovala o tom, že vozy kvůli svým majákům nesplňují legislativu a nesmí tak jezdit na českých silnicích. Místo tradičních ručních majáků pokládaných na střechu jsou vozy totiž vybaveny speciálními výstražnými světly, ukrytými za okny, a to ze všech stran karoserie.
Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch nicméně takové spekulace vyvrací a zdůrazňuje, že majáky nových Octavií plně odpovídají platné legislativě. Světla byla podle jeho slov certifikována a schválena ministerstvem dopravy. Podle Lercha jsou navíc nové majáky lepší než ty dosavadní. Jednak mají výrazně vyšší svítivost a také je pro policisty jednodušší manipulace s nimi – během výkonu nemusí stahovat okénko a pokládat ruční maják na střechu, stačí světla sepnout tlačítkem.
Nové Octavie byly financovány z Fondu zábrany škod, do kterého pojišťovny odvádějí tři procenta z inkasovaného povinného ručení. Jednalo se o vůbec první projekt placený z těchto prostředků. Automobily stály 66 milionů korun, jedno vozidlo tak kvůli moderní technice přišlo na 1,3 milionu korun. Auta byla nakonec předána dříve, než se původně předpokládalo. Původní plány počítaly s jejich předáním do 30. června.
Jestliže dopravní policie nyní vyměnila techniku pro vozidla skrytého dohledu, kde ji podle Tomáše Lercha nejvíce tlačila bota, nyní se zaměří i na viditelný dohled. Aktuálně probíhá tendr na 135 motocyklů a na nové laserové měřiče rychlosti (tzv. pistole). Jestliže zakázka bude úspěšná, bude zhruba polovina nových motocyklů v policejním zbarvení předána ještě v letošním roce. Další budou předány v příštím roce tak, aby byly připraveny na motocyklovou sezonu 2017.