Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Policie si převzala další tajné Octavie a čeká na nové motocykly

David Bureš
Diskuze (165)
Převzaté Octavie pro tajný dohled jsou poháněny motorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW. Sloužit budou na silnicích nižších tříd.

Dopravní policie si dnes z rukou zástupců českého zastoupení značky Škoda Auto převzala 35 nových Octavií v civilním zbarvení. Jedná se o druhou část vozidel ze zakázky na automobily pro skrytý dohled. Už loni v prosinci si policie převzala prvních 50 Octavií z této zakázky.

Všechny předané automobily jsou poháněné přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1.8 TSI o výkonu 132 kW. Ten spolupracuje s dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Oba prvky policie žádala v rámci zakázky, automatem chtěla zvýšit komfort sloužící posádky, pohonem 4x4 zase její bezpečnost.

Octavie v civilním zbarvení pro tajný dohled jsou určeny pro jednotlivé dopravní inspektoráty napříč republikou. Sloužit budou na silnicích nižších tříd, i proto policie již loni uvedla, že jí pro tuto službu stačí Octavia s 1.8 TSI a nepotřebuje vrcholnou Octavii RS.

Předané automobily budou monitorovat různé přestupky řidičů na českých silnicích. V první řadě budou měřit rychlost, protože překročení povoleného tempa je nejčastější přestupek na českých silnicích. Kvůli tomu dostaly moderní radar Ramer R10C, který umí měřit rychlost v obou směrech, a to jak při jízdě, tak při zastavení vozu. Systém pak změří také úsekovou rychlost.

Měření rychlosti ale nebude jediným úkolem nových Octavií. Díky monitorovacímu zařízení budou zaznamenávat také další přestupky, jako je například nebezpečné předjíždění. Kamera navíc umí přečíst značku vozu a porovnat ji s Centrálním registrem vozidel. Díky tomu posádka okamžitě ví, zda auto není hledané.

Právě moderní výbava je jedním z důvodů pořízení nových Octavií. Současná technika policie totiž už nestačila moderním trendům. Mnohé systémy sloužily již 20 let, kdy byly postupně modernizovány a průběžně montovány do stále novějších aut. Životnost této techniky je totiž delší než samotných policejních vozů.

V souvislosti s loňským předáním první části civilních Octavií některá média spekulovala o tom, že vozy kvůli svým majákům nesplňují legislativu a nesmí tak jezdit na českých silnicích. Místo tradičních ručních majáků pokládaných na střechu jsou vozy totiž vybaveny speciálními výstražnými světly, ukrytými za okny, a to ze všech stran karoserie.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch nicméně takové spekulace vyvrací a zdůrazňuje, že majáky nových Octavií plně odpovídají platné legislativě. Světla byla podle jeho slov certifikována a schválena ministerstvem dopravy. Podle Lercha jsou navíc nové majáky lepší než ty dosavadní. Jednak mají výrazně vyšší svítivost a také je pro policisty jednodušší manipulace s nimi – během výkonu nemusí stahovat okénko a pokládat ruční maják na střechu, stačí světla sepnout tlačítkem.

Nové Octavie byly financovány z Fondu zábrany škod, do kterého pojišťovny odvádějí tři procenta z inkasovaného povinného ručení. Jednalo se o vůbec první projekt placený z těchto prostředků. Automobily stály 66 milionů korun, jedno vozidlo tak kvůli moderní technice přišlo na 1,3 milionu korun. Auta byla nakonec předána dříve, než se původně předpokládalo. Původní plány počítaly s jejich předáním do 30. června.

Jestliže dopravní policie nyní vyměnila techniku pro vozidla skrytého dohledu, kde ji podle Tomáše Lercha nejvíce tlačila bota, nyní se zaměří i na viditelný dohled. Aktuálně probíhá tendr na 135 motocyklů a na nové laserové měřiče rychlosti (tzv. pistole). Jestliže zakázka bude úspěšná, bude zhruba polovina nových motocyklů v policejním zbarvení předána ještě v letošním roce. Další budou předány v příštím roce tak, aby byly připraveny na motocyklovou sezonu 2017.

David Bureš
Diskuze (165)
Avatar - rohYpnol
3. 5. 2016 17:11
Re: Nechápem - asi som nechápavý.
Řidič, který nedokáže udržet rychlost bez neustálého sledování tachometru nemá co dělat za volantem.

Kolik % vozů je vybaveno tempomatem? A kolik % z těch vozů, co jsou tempomatem vybaveny, jej využává??

Opravdu geniální myšlenka, kdy druhou částí věty popřeš tu svoji první (ze to mnozi lide nedelaji je dalsi fakt) no je prostě vidět, že to máš v hlavě srovnáno :-O >:-[] 8-s
3. 5. 2016 08:31
Re: Vykoukaný oči
A někdo není třeba schopen pochopit, že kolem školy, kde se rojí děti, se musí jezdit maximálně 30 aniž mu to nějaká značka vůbec přikazuje. ;-)
Re: Vykoukaný oči
O tom sa s Tebou nebudem hádať. Ale pre niekoho je blbá jedna zabudnutá značka, pre iného všetky. A to je fest rozdiel...
2. 5. 2016 13:57
Re: Vykoukaný oči
No jestli někdo bliká a troubí, když kousek před cedulí dám nohu z plynu. Tak ať si trouba troubí a bliká. Děti to nežere, chleba taky ne.
2. 5. 2016 12:45
Re: Vykoukaný oči
Já taky nekašlu na limity. Jezdím podle toho jak to vyžaduje dopravní situace ale odmítám dodržovat kdejakou zapomenutou 60ku nebo 30ku. Pro mě by nemuseli být žádný značky omezující rychlost a jezdil bych úplně stejně jako teď. Kupříkladu by mě hrozně zajímalo kdo na R10 u Loukova dodržuje tu nesmyslnou 60ku. Já tam jezdím jako poctivec 100, aby se neřeklo a všichni mě předjíždějí. Ta značka tam je naprosto nesmyslně umístěná a řidiči ji zcela logicky ignorují. Pokud by se značky umisťovaly s rozumem, tak bude mezi řidiči panovat mnohem větší respekt k dopravnímu značení i bez buzerace policií.