Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Policie v San Francisku používá kamery autonomních aut k vyšetřování

Filip Melich Filip Melich 15. 5. 2022 • 00:24
13
Zobrazit náhledy (13)
Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica Chrysler Pacifica

Autonomní vozidla ke svému provozu potřebují celou řadu zařízení, kterými sledují dění kolem sebe. Toho začínají využívat policejní sbory ke sledování a vyšetřování.

Americkému médiu Vice se do rukou dostal tréninkový materiál sanfranciské policie, který popisuje, jak mají policisté přistupovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Například, že nemají otevírat dveře auta, pokud nejde o stav nouze, nebo že nemají vozidlo zastavovat, jestliže neexistuje pádný důvod pro vymáhání práva. Policisté nemají takové automobily ani pokutovat, ale mají o incidentu sepsat záznam.

Video se připravuje ...

Tréninkový materiál dále zmiňuje, že autonomní vozy mohou pomoci s vyšetřováním, a to díky tomu, že nepřetržitě nahrávají dění ve svém okolí. Připojena je poznámka, že vyšetřovací oddělení již několikrát záběry z autonomních vozidel využilo. V dokumentu jsou zmíněna vozidla společností Waymo (Alphabet) a Cruise (General Motors), ale firem provozujících autonomní auta je více. Stejně tak není sanfranciská policie jediná, která záznamy z autonomních aut používá.

Adam Schwarz, právník ve společnosti Electronic Frontier Foundation (EFF), popisuje moderní auta obecně jako bohatý zdroj osobních dat spotřebitelů, přičemž autonomní vozy k tomu přidávají ohromné množství dat ze svého okolí, které nepřetržitě monitorují. K tomu dodává: „Je proto velmi znepokojivé, když policejní oddělení označí autonomní auta za nový zdroj důkazů.“ Před dopadem neustálého vývoje stále chytřejších aut varuje již roky řada jednotlivců a organizací.

Mnoho z jejich obav je ve své podstatě rozšířením obav o uchování soukromí, které vyvolávají chytré telefony. Spotřebitelská technika podobného charakteru sleduje pohyb a chování majitele, data anonymizuje a předává je mateřské společnosti, která s nimi pak dále pracuje, nebo je prodává třetím stranám. Ty jsou ale často schopny anonymizovaná data rozklíčovat a přiřadit je ke konkrétnímu uživateli.

Mluvčí společnosti Waymo americkému médiu Vice sdělil: „Naše společnost vyžaduje, aby donucovací orgány, které chtějí získat informace či data, postupovaly v souladu s řádnými právními procesy. Například aby si zajistily a předložily platné soudní povolení či příkaz. My následně zpochybňujeme, omezujeme či odmítáme žádosti o informace, které nemají oprávněný právní základ, nebo které jsou příliš obecné.“ Mluvčí připojil informaci, že Waymo neshromažďuje data k identifikaci jedinců.

Médium Vice se obrátilo také na mluvčího společnosti Cruise, který řekl: „S policií úzce spolupracujeme na našem společném cíli, kterým jsou bezpečnější silnice. Nahraná data a další informace poskytneme, když dostaneme platný soudní příkaz či obsílku. Informace můžeme také sami dobrovolně sdílet, je-li v ohrožení veřejné bezpečí. Vždy jsme spolupracovali s komunitami, kterým sloužíme za účelem vytvoření bezpečnější, čistší a dostupnější dopravy. V tom budeme pokračovat.“

Doporučujeme

Témata