Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Policie v San Francisku používá kamery autonomních aut k vyšetřování

Filip Melich
Diskuze (0)

Autonomní vozidla ke svému provozu potřebují celou řadu zařízení, kterými sledují dění kolem sebe. Toho začínají využívat policejní sbory ke sledování a vyšetřování.

Americkému médiu Vice se do rukou dostal tréninkový materiál sanfranciské policie, který popisuje, jak mají policisté přistupovat k autonomním vozidlům bez řidiče. Například, že nemají otevírat dveře auta, pokud nejde o stav nouze, nebo že nemají vozidlo zastavovat, jestliže neexistuje pádný důvod pro vymáhání práva. Policisté nemají takové automobily ani pokutovat, ale mají o incidentu sepsat záznam.

Video se připravuje ...

Tréninkový materiál dále zmiňuje, že autonomní vozy mohou pomoci s vyšetřováním, a to díky tomu, že nepřetržitě nahrávají dění ve svém okolí. Připojena je poznámka, že vyšetřovací oddělení již několikrát záběry z autonomních vozidel využilo. V dokumentu jsou zmíněna vozidla společností Waymo (Alphabet) a Cruise (General Motors), ale firem provozujících autonomní auta je více. Stejně tak není sanfranciská policie jediná, která záznamy z autonomních aut používá.

Adam Schwarz, právník ve společnosti Electronic Frontier Foundation (EFF), popisuje moderní auta obecně jako bohatý zdroj osobních dat spotřebitelů, přičemž autonomní vozy k tomu přidávají ohromné množství dat ze svého okolí, které nepřetržitě monitorují. K tomu dodává: „Je proto velmi znepokojivé, když policejní oddělení označí autonomní auta za nový zdroj důkazů.“ Před dopadem neustálého vývoje stále chytřejších aut varuje již roky řada jednotlivců a organizací.

Mnoho z jejich obav je ve své podstatě rozšířením obav o uchování soukromí, které vyvolávají chytré telefony. Spotřebitelská technika podobného charakteru sleduje pohyb a chování majitele, data anonymizuje a předává je mateřské společnosti, která s nimi pak dále pracuje, nebo je prodává třetím stranám. Ty jsou ale často schopny anonymizovaná data rozklíčovat a přiřadit je ke konkrétnímu uživateli.

Mluvčí společnosti Waymo americkému médiu Vice sdělil: „Naše společnost vyžaduje, aby donucovací orgány, které chtějí získat informace či data, postupovaly v souladu s řádnými právními procesy. Například aby si zajistily a předložily platné soudní povolení či příkaz. My následně zpochybňujeme, omezujeme či odmítáme žádosti o informace, které nemají oprávněný právní základ, nebo které jsou příliš obecné.“ Mluvčí připojil informaci, že Waymo neshromažďuje data k identifikaci jedinců.

Médium Vice se obrátilo také na mluvčího společnosti Cruise, který řekl: „S policií úzce spolupracujeme na našem společném cíli, kterým jsou bezpečnější silnice. Nahraná data a další informace poskytneme, když dostaneme platný soudní příkaz či obsílku. Informace můžeme také sami dobrovolně sdílet, je-li v ohrožení veřejné bezpečí. Vždy jsme spolupracovali s komunitami, kterým sloužíme za účelem vytvoření bezpečnější, čistší a dostupnější dopravy. V tom budeme pokračovat.“

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme