Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pořídil si armádní Suzuki LJ 80: Originál z Rakouska sloužil 40 let!

Petr Barták Petr Barták 19. 9. 2021 • 08:22
29
4
Zobrazit náhledy (29)
Typické pro terénní vozy Suzuki je otvírání motorového prostoru páčkou v palubní schránce Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Do nákladového prostoru k dvěma podélným skládacím sedátkům se nastupuje po odklopení rezervy do strany a sklopení zadního čela po šikovném stupátku Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Vůz pohání malý čtyřválec o objemu 797 cm3. Víko motorového prostoru je bez vzpěr, aby se dalo opřít o čelní sklo. Suzuki LJ 80 Posuvné přepínání mezi zimním a letním provozem je zajištěné křídlovou matkou Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Zadní prostory vozu může krýt rám s plachtou Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80 Suzuki LJ 80

Velkým snem Michala Svobody je užít si pořádnou štreku terénem, nejlépe podél státních hranic. Absolvovat cestu mu zatím hatí čínská chřipka, ale to základní už si stačil pořídit – milovníkovi starých japonských terénních aut totiž říká pane Suzuki LJ 80 v originální kamufláži rakouské armády.

Svůj zájem o originální japonská terénní auta Michal Svoboda z Mukařova u Říčan nezapře – na dvoře svého domu má před garáží dvě ferozy a jeden hilux, které pomáhá opravovat kamarádům. Sám ale příliš nestojí o modernější japonské automobily, které k nám dovážela oficiální zastoupení značek od 90. let. Vždycky ho totiž lákaly starší modely do terénu, a tak si vysnil Suzuki LJ 80, které se v zemi vycházejícího slunce vyrábělo a do Evropy dováželo na začátku 80. let.

Hledání jehly

Najít dnes funkční Suzuki LJ 80 v provozuschopném stavu, které by zvládlo i delší trasu po nezpevněných cestách, je docela oříšek. Protože si Michal umí na autě sám leccos opravit nebo sehnat a namontovat, poohlížel se nejen po kompletních vozech, ale jak říká, zvládl by si auto i sám postavit z dílů nabízených na inzertních serverech a burzách. Na setkání u říčanského rybníčku Rozpakov nám vypráví, že na českých inzertních stránkách ale byly buď úplné vraky, a ještě k tomu dost drahé, nebo samotné díly ve velmi bídném stavu.

„Začal jsem se tedy poohlížet v blízkém zahraničí, prohledával jsem zejména německé inzertní portály, ale kde nic tu nic,“ svěřuje se s peripetiemi několikaletého hledání Michal Svoboda.

Svět motorů 37/2021 Svět motorů 37/2021

 

Ukryté v Rakousích

Nakonec na zajímavý kousek kápnul u našich jižních sousedů, kde na počátku roku 2020 opouštělo jedno LJ po čtyřicetileté službě tamní armádu. Z toho, jak byl vůz zachovalý, se domnívá, že už nějaký čas stál jako uloženka – tohle slovo znají všichni, kdo byli na vojně. Pneumatiky ošetřené krémem na boty, maximálně drobné opravy na laku. Ty se podle Michala Svobody odloupaly v místech, kde to armádní mechanik pořádně neodmastil. V dílně je pak pořádně opravil a nanesl na ně již klasický český armádní lak khaki – mírné rozdíly v barvě tak nejsou skoro vidět.

A kolik za vůz z roku 1981 vydal? „Původně za auto v originální kamufláži rakouské armády chtěli v přepočtu 170.000 korun, ale dokázal jsem to ještě o pár desítek tisíc stlačit,“ usmívá se náš řidič.

Jedině černobílé

Vyřízení formalit mu sice nějaký čas trvalo, ale loni v dubnu dostal vůz české značky. Zvolil ovšem jejich klasické, černobílé provedení. „Udělal jsem to s chladnou hlavou. Podle mě v budoucnu prostě stát nebude tolerovat, aby se tu jezdilo starými auty, byť s pravidelnými testacemi a řádně servisovanými,“ říká majitel výstavního LJ 80. „Nechci se dočkat doby, kdy budou moci auta se zelenými značkami smět na běžnou silnici pouze na plaťáku. Obávám se, že abych se s ním mohl pořádně projet, musel bych je odvézt na speciální akce na uzavřených tratích či pronajatých závodních okruzích,“ říká Svoboda. To by jeho plánované cestě podél hranic, třeba podle těch s Rakouskem od rovin podél Dyje až po kopce u Lipna, udělalo čáru přes rozpočet ještě větší než přetrvávající restrikce spojené s covidem.

Z historie

První malý terénní vůz Suzuki, který nesl v názvu jméno Jimny, se objevil před jedenapadesáti lety v roce 1970. Původní Suzuki Jimny 360 nebo také LJ 10 bylo osazeno dvouválcem o objemu 359 cm3 a výkonu pouhých 18 kW. Autíčko se sklopným čelním sklem, dvířky a plátěnou střechou, která se otevírala zipem, stačilo pro trojici cestujících, místo čtvrtému zabíralo náhradní kolo. V roce 1972 přišlo LJ 20, které s pevnou střechou a volantem na levé straně o dva roky později zamířilo i do USA. Jen na export šel i následující model LJ 50 se zvýšeným výkonem ze srpna 1975. SJ 10/Jimny 55 z roku 1976 už mělo tříválcový agregát o objemu 539 cm3. Suzuki LJ 80, vyráběné v letech 1980 až 1983, již dostalo malý čtyřdobý čtyřválec 0,8 litru. Vůz se měl prodávat pod jménem Jipsy, toto označení už však měla licencované karosárna Karmann. Proto model zůstal u typového jména LJ 80. V březnu 1980 se začal prodávat u našich západních sousedů v Německu.

Suzuki LJ 80
Původ a rok výroby Japonsko 1981
Typ dvoudveřový čtyřmístný terénní vůz
Pohon 4x4
Motor zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec
Objem 797 cm3
Maximální výkon 30 kW/5750 min-1
Převodovka čtyřstupňová manuální
Rozvor náprav 1930 mm
Rozchod kol 1190/1200 mm
Karoserie samonosná uzavřená
Délka 3195 mm
Šířka 1395 mm
Výška 1690 mm
Spotřeba 10,3 l
Kola a pneumatiky 6,00 x 16, 175/80 R16 91 S
Maximální rychlost 105 km/h
Provozní hmotnost 770 kg
Nejvyšší povolená hmotnost 1140 kg
Nejvyšší povolená hmotnost soupravy 1890 kg

Související články

Témata
19. 9. 2021 23:26
Re: ČR - popelnice Evropy
Takový paka jako "Adminisrator" (který tady jistě vystupuje ještě pod X dalšími nicky) se jen dovedou utápět ve svých frustracích a plivat nenávistné urážky kolem sebe. Tak se tím svým jedem zalkni, ty ubožáku, žádná škoda tě určitě nebude! :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud