Pořídil si armádní Suzuki LJ 80: Originál z Rakouska sloužil 40 let!
Velkým snem Michala Svobody je užít si pořádnou štreku terénem, nejlépe podél státních hranic. Absolvovat cestu mu zatím hatí čínská chřipka, ale to základní už si stačil pořídit – milovníkovi starých japonských terénních aut totiž říká pane Suzuki LJ 80 v originální kamufláži rakouské armády.
Svůj zájem o originální japonská terénní auta Michal Svoboda z Mukařova u Říčan nezapře – na dvoře svého domu má před garáží dvě ferozy a jeden hilux, které pomáhá opravovat kamarádům. Sám ale příliš nestojí o modernější japonské automobily, které k nám dovážela oficiální zastoupení značek od 90. let. Vždycky ho totiž lákaly starší modely do terénu, a tak si vysnil Suzuki LJ 80, které se v zemi vycházejícího slunce vyrábělo a do Evropy dováželo na začátku 80. let.
Hledání jehly
Najít dnes funkční Suzuki LJ 80 v provozuschopném stavu, které by zvládlo i delší trasu po nezpevněných cestách, je docela oříšek. Protože si Michal umí na autě sám leccos opravit nebo sehnat a namontovat, poohlížel se nejen po kompletních vozech, ale jak říká, zvládl by si auto i sám postavit z dílů nabízených na inzertních serverech a burzách. Na setkání u říčanského rybníčku Rozpakov nám vypráví, že na českých inzertních stránkách ale byly buď úplné vraky, a ještě k tomu dost drahé, nebo samotné díly ve velmi bídném stavu.
„Začal jsem se tedy poohlížet v blízkém zahraničí, prohledával jsem zejména německé inzertní portály, ale kde nic tu nic,“ svěřuje se s peripetiemi několikaletého hledání Michal Svoboda.
Ukryté v Rakousích
Nakonec na zajímavý kousek kápnul u našich jižních sousedů, kde na počátku roku 2020 opouštělo jedno LJ po čtyřicetileté službě tamní armádu. Z toho, jak byl vůz zachovalý, se domnívá, že už nějaký čas stál jako uloženka – tohle slovo znají všichni, kdo byli na vojně. Pneumatiky ošetřené krémem na boty, maximálně drobné opravy na laku. Ty se podle Michala Svobody odloupaly v místech, kde to armádní mechanik pořádně neodmastil. V dílně je pak pořádně opravil a nanesl na ně již klasický český armádní lak khaki – mírné rozdíly v barvě tak nejsou skoro vidět.
A kolik za vůz z roku 1981 vydal? „Původně za auto v originální kamufláži rakouské armády chtěli v přepočtu 170.000 korun, ale dokázal jsem to ještě o pár desítek tisíc stlačit,“ usmívá se náš řidič.
Jedině černobílé
Vyřízení formalit mu sice nějaký čas trvalo, ale loni v dubnu dostal vůz české značky. Zvolil ovšem jejich klasické, černobílé provedení. „Udělal jsem to s chladnou hlavou. Podle mě v budoucnu prostě stát nebude tolerovat, aby se tu jezdilo starými auty, byť s pravidelnými testacemi a řádně servisovanými,“ říká majitel výstavního LJ 80. „Nechci se dočkat doby, kdy budou moci auta se zelenými značkami smět na běžnou silnici pouze na plaťáku. Obávám se, že abych se s ním mohl pořádně projet, musel bych je odvézt na speciální akce na uzavřených tratích či pronajatých závodních okruzích,“ říká Svoboda. To by jeho plánované cestě podél hranic, třeba podle těch s Rakouskem od rovin podél Dyje až po kopce u Lipna, udělalo čáru přes rozpočet ještě větší než přetrvávající restrikce spojené s covidem.
Z historie
První malý terénní vůz Suzuki, který nesl v názvu jméno Jimny, se objevil před jedenapadesáti lety v roce 1970. Původní Suzuki Jimny 360 nebo také LJ 10 bylo osazeno dvouválcem o objemu 359 cm3 a výkonu pouhých 18 kW. Autíčko se sklopným čelním sklem, dvířky a plátěnou střechou, která se otevírala zipem, stačilo pro trojici cestujících, místo čtvrtému zabíralo náhradní kolo. V roce 1972 přišlo LJ 20, které s pevnou střechou a volantem na levé straně o dva roky později zamířilo i do USA. Jen na export šel i následující model LJ 50 se zvýšeným výkonem ze srpna 1975. SJ 10/Jimny 55 z roku 1976 už mělo tříválcový agregát o objemu 539 cm3. Suzuki LJ 80, vyráběné v letech 1980 až 1983, již dostalo malý čtyřdobý čtyřválec 0,8 litru. Vůz se měl prodávat pod jménem Jipsy, toto označení už však měla licencované karosárna Karmann. Proto model zůstal u typového jména LJ 80. V březnu 1980 se začal prodávat u našich západních sousedů v Německu.
Suzuki LJ 80 | |
Původ a rok výroby | Japonsko 1981 |
Typ | dvoudveřový čtyřmístný terénní vůz |
Pohon | 4x4 |
Motor | zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec |
Objem | 797 cm3 |
Maximální výkon | 30 kW/5750 min-1 |
Převodovka | čtyřstupňová manuální |
Rozvor náprav | 1930 mm |
Rozchod kol | 1190/1200 mm |
Karoserie | samonosná uzavřená |
Délka | 3195 mm |
Šířka | 1395 mm |
Výška | 1690 mm |
Spotřeba | 10,3 l |
Kola a pneumatiky | 6,00 x 16, 175/80 R16 91 S |
Maximální rychlost | 105 km/h |
Provozní hmotnost | 770 kg |
Nejvyšší povolená hmotnost | 1140 kg |
Nejvyšší povolená hmotnost soupravy | 1890 kg |