Porsche 919 Hybrid vůbec poprvé ukazuje svůj moderní čtyřválec
Značka Porsche se v roce 2014 vrátila do vrcholné kategorie 24hodinovky v Le Mans, a to se speciálem 919 Hybrid. Automobilka už dříve odhalila, že je tento vůz poháněn přeplňovaným zážehovým čtyřválcem, až nyní však ukázala jeho bližší detaily. Porsche tento dvoulitr označuje za nejúčinnější jednotku, jakou kdy postavilo.
Čtyřválcový zážehový motor 919 Hybrid přeplňovaný turbodmychadlem pohání zadní kola, zatímco o pohon předních se stará elektromotor, čerpající svoji energii z nejnovější generace lithium-iontových akumulátorů. Kombinace elektromotoru se spalovacím agregátem je v třídě prototypů LMP1 povinná, výrobci si však mohou vybrat, zda použijí zážehový, nebo vznětový motor, a jestli bude přeplňovaný. Volitelný je také objem.
Energie pro přední elektromotor 919 Hybrid se získává pomocí dvou systémů rekuperace energie, kinetickou energii rekuperuje přední elektromotor, zatímco spalovací dvoulitr dokáže využít energii výfukových plynů. Na fungování celého systému dohlíží komplexní řídicí jednotka hybridního systému.
Poznatky z vývoje závodního motoru automobilka následně využila i při návrhu nového čtyřválce pro nejnovější generaci modelu Boxster. To je způsobeno i tím, že 919 Hybrid byl stejně jako každé jiné Porsche vyvíjeno ve výzkumném a vývojovém centru Porsche ve Weissachu, kde závodní inženýři spolupracují s kolegy z vývoje sériových vozů.
Obě čtyřválcové jednotky mají mnoho shodných prvků, jako je řešení prostoru mezi válci, krátký zdvih nebo centrálně umístěné vstřikovače přímého vstřikování. Najdou se ale též rozdíly. Zatímco jednotka v Boxsteru je plochá – typický prvek vozů Porsche, čtyřválec pro 919 Hybrid je vidlicový, jeho válce svírají úhel 90°. To je u čtyřválců naopak velmi netradiční řešení.
Rozdílem je i výkon, plochý dvoulitr Boxsteru dává 220 kW, zatímco V4 919 Hybrid dosahuje přes 368 kW (500 k). V letošní sezoně ale výkon jednotky klesne pod tuto hodnotu, a to z důvodu změny pravidel, která omezila průtok přiváděného paliva do motoru. I přes toto snížení 919 Hybrid díky kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru aktuálně nabízí celkový výkon asi 662 kW (900 koní).
Použití čtyřválce se Porsche v závodním prostředí vyplatilo. V roce 2014 sice ani jeden ze dvou nasazených speciálů 919 Hybrid závod 24 hodin v Le Mans nedokončil, už o rok později se ale 919 Hybrid radoval z doublu.