Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 919 Hybrid vůbec poprvé ukazuje svůj moderní čtyřválec

David Bureš
Diskuze (6)
Porsche letos na trh po letech uvádí čtyřválcový model. Agregát 718 Boxster čerpá z řešení využitých při konstrukci motoru pro závodní 919 Hybrid.

Značka Porsche se v roce 2014 vrátila do vrcholné kategorie 24hodinovky v Le Mans, a to se speciálem 919 Hybrid. Automobilka už dříve odhalila, že je tento vůz poháněn přeplňovaným zážehovým čtyřválcem, až nyní však ukázala jeho bližší detaily. Porsche tento dvoulitr označuje za nejúčinnější jednotku, jakou kdy postavilo.

Čtyřválcový zážehový motor 919 Hybrid přeplňovaný turbodmychadlem pohání zadní kola, zatímco o pohon předních se stará elektromotor, čerpající svoji energii z nejnovější generace lithium-iontových akumulátorů. Kombinace elektromotoru se spalovacím agregátem je v třídě prototypů LMP1 povinná, výrobci si však mohou vybrat, zda použijí zážehový, nebo vznětový motor, a jestli bude přeplňovaný. Volitelný je také objem.

Energie pro přední elektromotor 919 Hybrid se získává pomocí dvou systémů rekuperace energie, kinetickou energii rekuperuje přední elektromotor, zatímco spalovací dvoulitr dokáže využít energii výfukových plynů. Na fungování celého systému dohlíží komplexní řídicí jednotka hybridního systému.

Poznatky z vývoje závodního motoru automobilka následně využila i při návrhu nového čtyřválce pro nejnovější generaci modelu Boxster. To je způsobeno i tím, že 919 Hybrid byl stejně jako každé jiné Porsche vyvíjeno ve výzkumném a vývojovém centru Porsche ve Weissachu, kde závodní inženýři spolupracují s kolegy z vývoje sériových vozů.

Obě čtyřválcové jednotky mají mnoho shodných prvků, jako je řešení prostoru mezi válci, krátký zdvih nebo centrálně umístěné vstřikovače přímého vstřikování. Najdou se ale též rozdíly. Zatímco jednotka v Boxsteru je plochá – typický prvek vozů Porsche, čtyřválec pro 919 Hybrid je vidlicový, jeho válce svírají úhel 90°. To je u čtyřválců naopak velmi netradiční řešení.

Rozdílem je i výkon, plochý dvoulitr Boxsteru dává 220 kW, zatímco V4 919 Hybrid dosahuje přes 368 kW (500 k). V letošní sezoně ale výkon jednotky klesne pod tuto hodnotu, a to z důvodu změny pravidel, která omezila průtok přiváděného paliva do motoru. I přes toto snížení 919 Hybrid díky kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru aktuálně nabízí celkový výkon asi 662 kW (900 koní).

Použití čtyřválce se Porsche v závodním prostředí vyplatilo. V roce 2014 sice ani jeden ze dvou nasazených speciálů 919 Hybrid závod 24 hodin v Le Mans nedokončil, už o rok později se ale 919 Hybrid radoval z doublu.

David Bureš
Diskuze (6)
Avatar - Bubáq
18. 2. 2016 09:15
Re: A na řadu přišlo Porsche
:yes: :yes: :yes:
Avatar - Ham.
17. 2. 2016 21:51
Re: A na řadu přišlo Porsche
A četl jsi vůbec ten článek? Boxer není ten závodní motor ve speciálu LMP1, ten je do V. V Boxsteru je boxer. Takhle bych chtěl umět prznit motory aby vyhrávaly 24hLM. >:-[]
17. 2. 2016 21:24
A na řadu přišlo Porsche
Ták a VW przní dál. Nejen že to nebude V6, ale nebude to ani boxer. Co v příštích generacích? Motor vpředu a nebo dokonce předokolka? VW se pomalu ale jistě vyřádí i na Porsche a Lambu :-(
17. 2. 2016 20:00
Re: boxer
Ja si nejsem jisty, ale boxer by se do toho LMP1 sasi nemel vejit. Je sice logicke, ze by to prispelo ke snizeni teziste, ale ani F1 nemaji boxery...
LALA
Hybridy sú slepá ulička, prinajlepšom prestupná stanica...
>:D