Porsche 993 slaví 30 let: Připomeňte si technické inovace a prohlédněte si velkou fotogalerii
Kultovní Porsche 911 populární generace 993 letos oslavuje 30. výročí. Novinka představená v roce 1993 s sebou přivezla významnou technologickou inovaci podvozku i standardní šestistupňovou manuální převodovku.
Byl to poslední „vzducháč“. Oficiální Porsche Museum nám v dnešních dnech na sociálních sítích připomíná, že letos v září tomu je už třicet let od slavnostní chvíle, kdy automobilka představila poslední vzduchem chlazenou „devětsetjedenáctku“. Kultovní Porsche 911 generace s interním pojmenováním 993 debutovalo na Frankfurtském autosalonu v roce 1993 a přivezlo s sebou obrovskou mezigenerační evoluci.
Na první pohled se to ani nemusí zdát, ale tehdy nová 993 byla pouze z dvaceti procent shodná s předcházející generací 964. Nejvýraznější designovou novinkou byla aerodynamičtější příď s méně vertikálně postavenými kulatými předními světlomety. Novou „devětsetjedenáctku“ navrhl anglický designér Tony Hatter, který zachoval všechny charakteristické rysy předcházejících modelů.
Nejvýznamnější evoluční novinky byly technického rázu. Inženýři Porsche pro 993 vyvinuli novou zadní nezávislou víceprvkovou nápravu z hliníku, kterou přimontovali k hliníkovému pomocnému rámu. Inovativní řešení se poprvé ukázalo na prototypu čtyřdveřového sedanu Porsche 989 a pomohlo ke kultivovanějším a komfortnějším jízdním vlastnostem i zklidnění typické přetáčivosti 911 ve chvílích, kdy řidič razantně ubral plyn při rychlém průjezdu zatáčkou.
Generace 993 současně byla prvním Porsche 911 se standardní šestistupňovou manuální převodovkou. Všechny předcházející generace byly vybaveny pouze čtyř- nebo pětistupňovými skříněmi. Díky tomu bylo jednodušší udržet šestiválcový boxer co nejblíže nejvyššímu točivému momentu nad 4500 otáčkami za minutu.
Standardem tehdy nového Porsche 911 byl pohon zadních kol, čtyřkolka byla volitelnou výbavou a zákazníci s menším zájmem o řidičský zážitek mohli sáhnout i po čtyřstupňovém automatu Tiptronic, poprvé představením v předcházející generaci 964. Základní Carrera s 3,6litrovým srdcem, manuálem a zadokolkou slibovala zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlost 270 km/h.
S každou výkonnější verzí pochopitelně zrychlovala. Porsche v následujících letech přestavilo i mnohem silnější verze Turbo, Turbo S, Carrera S/4S, Carrera RS, GT2 a Speedster. V letech 1994 až 1998 výrobní linku ve Stuttgartu opustilo celkem 68.029 kusů ve čtyřech karosářských variantách – kupé, kabriolet, targa a speedster.
V roce 1997 se nástupcem modelu 993 stala nová generace 996 s kontroverzním novým designem a standardními kapalinou chlazenými boxery. I když modernější verze byla technicky pokročilejší a dynamicky rychlejší, u nadšenců jen těžko překonává svého předchůdce. O Porsche 911 generace 993 se dodnes vyjadřují jako o jedné z nejlepších „devětsetjedenáctek“ všech dob.