Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Porsche Panamera 4S: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (124)
Osmiválcová Panamera stojí výkonnostně přesně mezi základním šestiválcem a lehce brutální verzí Turbo. Vyzkoušeli jsme výbavou napěchované provedení s pohonem všech kol.

Porsche Panamera 4S se může pochlubit vidlicovým osmiválcem 4,8 l o výkonu 294 kW (400 koní) při 6500 min-1 a točivým momentem 500 Nm mezi 3500 a 5000 min-1. To je sice o poznání méně než u dříve testovaného modelu Panamera Turbo, stále však jde o velice rychlý automobil. Ostatně posuďte sami - zrychlení z 0 na 100 km/h zabere Panameře 4S rovných pět sekund a nejvyšší rychlost se rovná 282 km/h. Zde jsou naše postřehy z testovacího půldne.

Panamera 4S se v normálním režimu neprojevuje nikterak agresivně a 400 koní pod kapotou byste jí asi nehádali. Může za to kombinace vysoké pohotovostní hmotnosti (1860 kg), snaha sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK řadit nahoru co nejdříve i pečlivě utlumený osmiválec, o jehož práci posádka během jízdy téměř neví.

Automat řadí rozvážně, vzduchový podvozek pečlivě žehlí nerovnosti a výborné odhlučnění vás odřízne od okolního světa. Neslyšíte motor, neslyšíte odvalování pneumatik, a kdyby někdo odpojil rychloměr, jen těžko byste dokázali určit, zda jedete 70 nebo 100 km/h. Každé Porsche, které se nám doteď dostalo do ruky umělo vystrčit drápky, umělo v sobě probudit pověstného pana Hyda. Báli jsme se, že Panamera 4S tohle neumí. A ona to opravdu neumí... Tedy, pokud nezmáčknete několik kouzelných tlačítek.

Je až s podivem, jak Panamera dokáže po aktivování sportovního módu ožít. Všechny Panamery se mohou pochlubit tlačítkem „Sport“, upravujícím logiku řazení automatu (pokud je ve výbavě), mění se také elektronické mapy řídicí jednotky motoru, podvozek ztuhne a převod řízení se zrychlí.

To je v našem případě ale pouze mezistupeň; v příplatkové výbavě se totiž nachází i Sport Chrono Paket Plus a jeho „hlavní“ tlačítko Sport Plus. Vůz se díky tomu sníží (díky vzduchovému podvozku PDCC) o 25 mm, posune hranici při které zasahuje systém jízdní stability PSM, ještě více přitvrdí podvozek, přiostří vícerozměrné mapy v řídicích jednotkách a oddálí zásah omezovače. Dvouspojka při podřazování neztrácí ani setinku, a tak jsou změny rychlostních stupňů v tomto módu nejen efektivní, ale díky jadrným meziplynům i efektní.

Stále to ale není všechno; něco pořád chybí. No jistě, zvuk! Na rozdíl od Cimrmanovy Zlatovlásky zde stačí k úplné přeměně pouze dva dotyky – tlačítko „Sport Plus“ jsme si už představili, takže zbývá to druhé, aktivující klapku ve výfukovém potrubí. Díky příplatkovému sportovnímu výfuku si totiž můžeme vychutnat vystoupení atmosférického sólisty pod kapotou přímo v koncertním sále; bez něho zůstanete bohužel pouze v předsálí.

Samozřejmě, mnohem raději bychom poslouchali motor a ne výfuk, tak jak je tomu například u Maserati Quattroporte, i tak balíček v ceně 72 tisíc Kč bereme všemi deseti. Rozdíl je to opravdu veliký.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro český trh
ModelPanameraPanamera 4Panamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman. (PDK)PDKman. (PDK)PDKPDK
Pohonzadní4x4zadní4x44x4
Zdvihový objem [cm3]36053605480648064806
Válce/ventily6/46/48/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]220/6200220/6200294/6500294/6500368/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/4250400/4250500/3500-5000500/3500-5000700
Max. rychlost [km/h]261 (259)257285 (283)282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,8 (6,3)6,15,6 (5,4)5,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,3 (9,3)9,612,5 (10,8)11,112,2
Poh. hmotnost [kg]1730 (1760)18201770 (1800)18601970
Cena [Kč]2.073.000,--2.572.000,---
Cena PDK [Kč]2.171.000,-2.289.000,-2.670.000,-2.755.000,-3.657.000,-

Při jízdě na rozbitých okreskách máme sice tlumiče nastaveny co nejvíce do sportovna, i tak se ale jízdní komfort nezdá být nikterak tragický. Samozřejmě za to může (opět) chytrá elektronika, která pozná rozbité úseky a podvozek na chvíli zcivilní.

Je to sice logické a většinou i přínosné, na druhou stranu tak auto jednu chvíli sedí jako přibité, aby se v dalším sledu rozbitých zatáček přes výmoly plavně přeneslo, samozřejmě s určitou rozkývanou ztrátou kontroly nad vozem.

Jinak ale nemáme k chování automobilu výraznější výtky, zadní elektronicky řízený diferenciál spolu s pohonem všech kol zajišťují bleskové výjezdy ze zatáček, nic nedbaje nečistot, či štěrku na silnici. Žádné čekání na turbodmychadla, 500 Nm je připraveno prakticky kdykoliv. Řízení by sice mohlo být o něco přesnější kolem středové polohy a také tužší (i ve sportovních režimech), pokud se ale podíváme na téměř dvoutunový manažerský sedan s pohonem všech kol, neodvažujeme si zvyšovat na Porsche hlas. Lepší řízení totiž mezi luxusními čtyřkolkami patrně nenajdete.

Osmiválec je velmi povedený a i když vysoké otáčky nejsou zrovna jeho parketa, síla, kterou nabízí od třech tisíc nahoru, je vpravdě úctyhodná.

Panamera 4S dokáže řidiči poskytnout velkorysou dávku potěšení i na klikatých silnicích nižších tříd, kde by to od ní nikdo nečekal. Široké dvacetipalcové pneumatiky se zakusují do asfaltu s vervou a i když se 4S zdá být méně nedotáčivá než Panamera Turbo, stále musíte mít na paměti obrovské množství hmoty, ve kterém se právě nacházíte. Do zatáček tedy raději pomaleji. Jediné co dokáže 4S nachytat v nedbalkách jsou rychlé změny směru, které Panamera obecně příliš nemiluje.

Dálniční přesuny zvládá Panamera podle očekávání skvěle. Převodovka PDK zde uplatní dlouhý sedmý převod pro jízdu vpřed (maximální rychlosti 282 km/h dosahuje 4S na šestku), takže lze pohodlně ukrajovat kilometry nejvyšším povoleným tempem se spotřebou jen lehce převyšující 10 litrů benzinu na 100 kilometrů. I ve vysokých rychlostech je v Panameře 4S ticho, klid a vůz zůstává neobyčejně stabilní.

Jak naše dojmy shrnout? Vůz s příplatky za více než milion Kč (cena konkrétního kusu 3.878.771,- Kč) nás dokonale hýčkal a i když to tak zpočátku nevypadalo, nebyla s ním rozhodně nuda ani mimo dálnici. Dálnice ale je a asi i vždy bude tím hlavním teritoriem Panamery. Pokud bychom ve výbavě nenalezli Sport Chrono Paket Plus, zřejmě by naše konečné hodnocení zdaleka tak pozitivní nebylo a dále by platilo pouze ono tvrzení o dálničních schopnostech...

Aleš Jungmann
Diskuze (124)
Avatar - white label
12. 11. 2010 23:44
Re: V PORSCHE do HOSPODY na kus řeči...
Tak pokud to bylo už v roce 1981, tak to byla určitě ta Škoda GARDE (od září 1981), proto i to velké designové překvapení, RAPID přišel až v srpnu 1984.

Model Typ Doba výroby Vyrobených kusů
Škoda Garde 743 září 1981 - červenec 1984 11 179
Škoda Rapid (120) 743 srpen 1984 - červenec 1986 12 109
Škoda Rapid 130 743 srpen 1984 - červenec 1988 10 285
Škoda Rapid 135 747 srpen 1987 - srpen 1990 1 272
Škoda Rapid 136 747 srpen 1987 - srpen 1990 9 708
Celkem 44 634
12. 11. 2010 20:24
Re: V PORSCHE do HOSPODY na kus řeči...
Jo, ten "motokov" se odehrál někdy kolem roku 80/81... na to se nedá zapomenout. Vyprávěljsem o tom zážitku kamarádům a říkal - hele, doslova alfa romeo, možná lepší... :-)
Avatar - white label
11. 11. 2010 11:59
Re: V PORSCHE do HOSPODY na kus řeči...
Myslím, že tuhle "alfetu" si musel tehdy (v podstatě) znát už z její "užší-předfaceliftované" verze Škody Garde... ;-)

[odkaz]
11. 11. 2010 10:09
Re: V PORSCHE do HOSPODY na kus řeči...
:-) Ještě si přesně pamatuju, kde jsem poprvé v životě spatřil tuhle "alfetu"... Še jsem z tuzexu v Motokovu a dole na parkovišti stála, bílá... doslova jsem k ní utíkal :-)
Avatar - Dinar
11. 11. 2010 06:46
Re: V PORSCHE do HOSPODY na kus řeči...
Souhlas, popravdě, řešili jsme to tu už tolikrát, že těžko něco nového říct. Shrnul jsi to pěkně. :-) :yes:

Jen si dovolím poznámku, jak sám testér zmiňuje, auto se sport chrono paketem a bez něj je velký rozdíl, to druhé postrádá jeden řidičský rozměr, a to mluvíme o konkrétním modelu 4S. Chci tím říct, že nelze hodnotit panameru obecně, mezi jednotlivými motorizacemi jsou velké rozdíly, mě osobně turbo oslovilo nejméně, přišlo mi jako slušně ovladatelná brutálně rychlá lokomotiva, klasické machr auto, sice drtivě účinné ale sportovního na něm moc není. Naopak panamera S je jiný vesmír, výkon chybět nikomu nemůže a ovladatelnost je mnohem lepší, to v kombinaci s podobou komfort lux. limuzíny, kterou umí, dělá z panameryS v tomto segmentu mnohem lepší trefu než ze zmiňovaného Qporte, a zde myslím základní Qporte, ne GTS, kterým se zhusta šermuje v diskusích, protože bývá testováno, a které je cenově o kus jinde. A ještě je tu panamera s šestiválcem, za tu budu klidně také kopat, to je skutečně vydařený "základní model". ;-)