Porsche už láká na nový speciál pro Le Mans. Nasadí ho v roce 2023
Porsche je s 19 vítězstvími nejúspěšnější značkou v historii 24 hodin v Le Mans. V budoucnu k nim možná přidá další.
Motoristické disciplíny v těchto letech procházejí důležitými technickými změnami. Formule 1 od roku 2022 vsadí na nové aerodynamické prvky nebo 18" kola, WRC zase poprvé v historii nasadí plug-in hybridní speciály. Novinky čekají i vytrvalostní šampionát WEC, jehož součástí je i závod 24 hodin v Le Mans. Vedle už letos uvedené kategorie Hypercar (LMH) tu bude i kategorie LMDh, která přiláká množství staronových účastníků Le Mans. Třeba Porsche, které už láká na příchod nového speciálu.
Porsche zveřejnilo první snímky chystaného závodního speciálu, který má být nasazen v roce 2023. Ukrývá se pod vrstvou kamufláže, znatelné je však koncové světlo, tvořené futuristicky vyhlížejícím pásem diod. Samozřejmostí je i mohutné zadní přítlačné křídlo.
Zuffenhausenská automobilka přitom míří do kategorie LMDh (Le Mans Daytona Hybrid), která se pro výrobce jeví jako výhodnější volba než dříve uvedená kategorie LMH. Nevyžaduje stavbu silničního speciálu, náklady snižuje nutnost užití šasi od stanovených dodavatelů a dopředu umožnila účast jak v šampionátu WEC (jehož součástí je 24 hodin v Le Mans), tak v americké sérii IMSA (jehož součástí je zase 24 hodin v Daytoně). Díky tomu mohou týmy poprvé zvítězit v Le Mans, Sebringu i Daytoně s vozem shodné koncepce. Z hlediska zajížděných časů přitom má být LMDh hodně blízké vrcholné kategorii LMH.
I proto není vyloučeno, že Porsche další titul k dosavadním 19 vítězstvím v Le Mans. Nejúspěšnější značka v historii slavného vytrvalostního závodu (druhé je Audi s 13 výhrami) naposledy zvítězila v roce 2017. Poté nejvyšší kategorii Le Mans opustila.
Konkrétně Porsche využije šasi od společnosti Multimatic, stejné jako Audi, patřící též do koncernu VW Group. Obě německé značky přitom spolu mají soupeřit, čtyři kruhy totiž již daly rovněž najevo, že se do Le Mans vrací.
Dá se však předpokládat, že oba závodní prototypy budou mít svébytný vzhled, odkazující na sériové modely té které značky. Užít lze i vlastní komponenty v pohonném ústrojí, byť je definován specifický hybridní elektromotor a celkový výkon, s hodnotou 680 koní (500 kW).
Porsche přitom počítá s účastí jak v šampionátu WEC, tak americkém IMSA, a to prostřednictvím respektované stáje Penske. S intenzivním testováním začne v příštím roce, povedou ho zkušení závodníci Dane Cameron a Felipe Nasr. Ti mají bohaté zkušenosti právě s šampionátem IMSA, Nasr ale dokonce závodil ve Formuli 1.
Už teď se každopádně rýsuje, že nás v roce 2023 čekají hodně zajímavé vytrvalostní závody. Toyota a Peugeot a Ferrari plánují účast v kategorii Hypercar, do nové LMDh pak míří vedle Porsche také Audi, Acura nebo BMW.