Porsche zkoumá vibrující karoserie, mohly by zlepšovat aerodynamiku
Automobilka Porsche intenzivně pracuje na aerodynamice svých vozidel a novým řešením se nebrání. Zkoumá proto vliv vibrující karoserie vozu na aerodynamiku.
Honba za co nejlepší aerodynamikou aut pokračuje a obzvlášť nyní, v době kvapem se šířící elektromobility, se na ni klade velký důraz. Automobilka Porsche přiznala, že jednou ze zkoumaných metod na snížení aerodynamického odporu je vibrující vozidlo.
Výzkum probíhá na stuttgartské univerzitě a profesor Andreas Wagner, vedoucí programu automobilového inženýrství, k němu řekl: „Zkoumáme, jestli je v určitých bodech vozu možné snížit hodnotu Cd tím, že je rozvibrujeme. Když pomocí reproduktorů vyšlete to obtékajícího vzduchu puls, můžete ovlivnit jeho separační chování.“
Technologie je ovšem v samotných začátcích a její případné nasazení do sériových aut je ještě daleko. Wagner říká, že se při výzkumu zaměřují také na to, aby vytvářené vibrace nezhoršovaly komfort osob ve voze, ať vibracemi samotnými nebo hučením.
Přesto mají počítače stále s řadou simulací potíž. Nedaří se jim například správně simulovat deformaci pneumatik způsobenou hmotností vozu a také vliv odvalujících se pneumatik na proudící vzduch. Zlepšení by měly přinést vyvíjené inteligentní algoritmy a umělá inteligence.
Optimalizovaná aerodynamika ale nutně neznamená ještě větší unifikaci vzhledu moderních aut. Vysvětluje to Marcel Straub, šéfinženýr aerodynamiky a tepelného managementu v Porsche Engineering: „Dobrá hodnota Cd může být dosažena různými cestami. Když chcete optimalizovat záď, můžete například upravit výšku víka kufru a difuzor. Nehrozí záměna jednoho vozu za druhý – ani v případě aut s nejlepší aerodynamikou.“