Poslední svého druhu: Vybrali jsme nejvýkonnější atmosférické motory!
Přirozeně plněných motorů je málo, o to více překvapí dechberoucí hodnoty výkonu. Stovky koní a litry objemů budou minulostí, přijdeme o závratné stroje.
Seznam výkonných atmosférických agregátů transformuje ekologicky motivovanou současnost do svobodné minulosti protkané přirozeně plněnými víceválcovými motory. Zástup nejsilnějších atmosfér níže připomíná časy nedoprovázené násilným snižováním emisí na úkor jednodušší, objemnější a libozvučnější techniky. Tlaku downsizingu lze zatím odolat nákupem zbytku z několika vynikajících modelů.
1. Lexus LC500 (477 koní)
Originální design se výjimečně kloubí s prvotřídními jízdními vlastnostmi, dokonalé spojení dvou odlišných faktorů ukázkově spojuje Lexus LC500. Ojedinělý úkaz uhrane vnějším i vnitřním tvarováním, které doplňuje kvalitní zpracování. Požitek statického poznání umocní parádní poloha za volantem přinášející maximální kontakt člověka s jízdními projevy. Futuristické GT ctí vlastní charisma také díky pětilitrovému osmiválcovému motoru bez moderních turbodmychadel a kompresorů, konzervativní technika přináší 477 koní (351 kW) a 540 Nm. Desetistupňový automat dobrého nastavení zaručuje zrychlení 0–100 km/h v plném tempu za 4,7 sekundy při omezovači u hodnoty 270 km/h.
2. Lexus RC F (477 koní)
Postupem ekologického lobby stále vzácnější pětilitr dostal i Lexus RC F. Sourozenec LC500 má stejný počet koní, točivému momentu sice chybí 10 Nm, ovšem mrštnější příbuzný se zaměřuje na sportovněji vychovávané zájemce. Převodové ústrojí samočinně vybírá méně stupňů a celkovým naladěním obratnější typ lépe funguje na okreskách či okruhu než luxusnější GT. RC F pracuje s nižší celkovou hmotností, úspora 180 kilogramů se kromě hbitějších reakcí na povely řidiče projevuje lepší akcelerací na 100 km/h o 0,2 sekundy.
3. Audi R8 (620 koní)
Magickou hranici 600 koní bez přeplňování překonává Audi R8 V10 Performance. Chlouba sportovního oddělení čtyř kruhů setrvává ve výrobě od roku 2006, celkem 16 let vábí staromilce uznávající zažité pořádky velkých motorů. O desetiválci o objemu 5,2 litru ještě bude řeč, u R8 disponuje výkonem 620 koní (456 kW) a točivým momentem 580 Nm. Sedmistupňový automat je poskládán na dosažení maximálky 331 km/h, zatímco ručička mine 100 km/h za 3,1 sekundy.
4. Lamborghini Huracán (640 koní)
Facelift Huracánu připravil edici Evo typicky vybavenou již známým atmosférickým desetiválcem do V o objemu 5,2 litru. Pod průhledným víkem se skrývá silnější stádo 640 koní (471 kW) a 600 Nm umožňující rozjezd až na 325 km/h s průletem stovkou do tří sekund. Libozvučný výfukový systém ohlašuje příjezd stovky metrů dopředu, hlasité ladění zesměšňuje všechny elektronické náhrady dodávané k přeplňovaným motorům.
5. Ferrari GTC4 Lusso (690 koní)
Polovina typického Ferrari a polovina běžného hatchbacku tvoří GTC4 Lusso. Pokus expresně přepravit čtyřčlennou rodinu funguje spíše pro dva rodiče a malé děti, na každý pád je pod dlouhou kapotou ukrytý vidlicový dvanáctiválec 6,3 V12 dostatečně výkonný za účelem rychlejších přesunů napříč kontinenty. Celkem 690 atmosférických koní (507 kW) a 697 Nm spolupracuje se sedmi stupni samočinné převodové skříně. Multifunkční Ferrari může v Německu uhánět rychlostí až 335 km/h, z klidu na 100 km/h vyrazí za 3,4 sekundy.
6. Lamborghini Aventador (740 koní)
Astronomické hodnoty výkonů posunuje opět Lamborghini, protože Aventador S dehonestuje obhajoby downsizingu. Obrovský vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru spaluje náporově nasávané množství kyslíku výměnou za 740 koní (544 kW) a 690 Nm. Lineární zátah končí až na hranici 350 km/h, deklarovaný čas 0–100 km/h se podařilo srazit na 2,9 sekundy.
Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae Roadster |
7. Ferrari 812 Superfast (800 koní)
Litrovým třivalcům se musí protočit písty nad hodnotami auta, které se nestydí v názvu disponovat označením „Superfast“. Superrychlé Ferrari má totiž k službám 6,5 litru objemu, 12 válců, 800 koní, 588 kilowattů a 718 newtonmetrů. Neslýchaná nálož slibující zaražení do sedačky, obtisk zad v opěradle zaručuje vypuzovaná technika bez přeplňování, osvědčená montáž dokáže transformovat řidiče z místa na 100 km/h během 2,9 sekundy s rozletem až k 340 km/h.
8. Aston Martin Valkyrie (1.176 koní)
Závěr patří formuli homologované na cesty. Speciální post ukázkového speciálu zastupuje Aston Martin Valkyrie atakující teritorium nejrychlejších aut planety. Vyprodaná kusově omezená edice používá hybridní pohonné ústrojí složené mj. z atmosférického dvanáctiválce o objemu 6,5 litru. Inspirace ve Formuli 1 pomohla inženýrům slíbit brutální výkon přes 1.000 koní, ve skutečnosti jich je ještě o 176 více, což je 865 kW a k tomu 740 Nm dává dohromady predispozice pokořit hranici maximální rychlosti 400 km/h bez rušivého hvízdání turbodmychadel nebo kompresorů.