Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pracuje Yamaha na dvouválci s turbodmychadlem?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)

Ve světě osobních automobilů dnes vládnou přeplňované motory napříč kategoriemi, ale u motocyklů je situace naprosto odlišná, i když se díky stále přísnějším emisním normám může změnit.

Velká čtyřka v podobě japonských motocyklových značek Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha nabízela motocykly s turbodmychadlem přeplňovanými motory v osmdesátých letech, ale žádný velký úspěch se tenkrát nekonal.

Kawasaki se svou rodinou modelů Ninja H2 a jejím kompresorem osazeným čtyřválcem je v současnosti jediným větším výrobcem motocyklů, který má v nabídce sériový model s přeplňováním. To se však díky stále přísnějším emisním normám může v blízké budoucnosti změnit.

Přeplňování bylo doposud u motocyklů a to včetně modelů Ninja H2 cílem dosažení vyššího výkonu než může nabídnout atmosférický motor o srovnatelném objemu. Pro blízkou budoucnost se však může jednat o jeden ze způsobů, jak nabídnout stále atraktivní výkon při plně normy Euro 5 a vyšších.

Toto řešení má umožnit snížení objemu motoru při zachování výkonu odpovídajícího vyššímu objemu a zároveň se pozitivně projevit na spotřebě paliva a emisích škodlivých výfukových plynů. Konkrétní čísla samozřejmě nejsou k dispozici, ale můžeme očekávat podobný postup, jako potkal automobilové motory.

Spekuluje se, že vyvíjený dvouválec s přeplňováním má být nástupcem v současnosti používaného atmosférického dvouválce o objemu 689 cm3 a výkonu 55 kW (75 k), jímž jsou vybaveny populární modely MT-07, XSR700 a Tracer 700. Nový motor má přitom při objemu pod 600 cm3 disponovat podobným výkonem a očekává se, že se jeho odhalení můžeme dočkat ještě před koncem letošního roku.   

Zdroj: RideApart

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)

Doporučujeme

16. 4. 2019 08:23
Re: Pane bože proč začnou kur..vit i motorky?
Jasne ze jo dovedes si predstavit kolik toho takovy motorky vyplodi. To je jedu urcite jako 10 autobusu. Zeptej se hammuny ten ti to urcite vysvetli. >:D
15. 4. 2019 14:10
Re: Pane bože proč začnou kur..vit i motorky?
Napsal jsem to poměrně jasně. Kompresor může být super, pokud dokáže z šestistovky s kompresorem dostat výrobce výkon litru, bude to štíhlá štika. A taky jsem napsal, že přeplňování turbem moc smyslu nedává. Mimochodem šestikilo s kompresorem chystá tuším Kawa. Jinak samozřejmě, hmotnost motoru, setrvačné hmoty atd samozřejmě ovlivňují to, jak se motorce chce měnit směr...
Avatar - kari.laz
15. 4. 2019 13:15
Re: Pane bože proč začnou kur..vit i motorky?
Jak přesně se má na ovladatelnosti projevit to, že pokud tam bude turbo, budou nižší otáčky nepoužitelné, ve středu zatáhne turbo a po chvíli to zase začne vadnou?
15. 4. 2019 12:05
Re: Pane bože proč začnou kur..vit i motorky?
Turbo mi nedává do motorky moc smysl. Kompresor o něco větší. Jsem zvědavý, jak se s tím poperou, vono že ti zabere turbo v půlce zatáčky může být hodně nepříjemné... Jinak samozřejmě jako u všeho, vyšší výkon z menšího objemu se projeví na ovladatelnosti motocyklu a to nemůže být špatně...
Avatar - kari.laz
15. 4. 2019 09:28
Pane bože proč začnou kur..vit i motorky?
Ono dost, že auta jdou do kopru, všechno hybridní, přeplňovaný s motůrky, že motorky se jim mohou smát a všechno v neumětel edici s automaty a nedej bože dokonce CVT (o elektrických pokusech ani nemluvím). Na výběr prostě není. "Chceš auto? tady máš hybrid a automat, jinak máš smůlu." Chápu, že se dávají automaty i na motorky a to pro lidi, kteří například kvůli tělesnému postižení nemohou jinak na motorce jezdit. Nechápu, který duševně a tělesně zdravý člověk si to pořídí na motorku dobrovolně. A teď místo úžasných točivých motorů s gradujícím výkonem ve vysokých otáčkách dostaneme minimotůrek s turbem, který dole nepojede vůbec, pak zatáhne a po chvíli zase zvadne. Začnou tam cpát automaty ve velkém a elektro omyly se začnou čím dál tím více tlačit lidem hlava ne hlava, jako to je u aut. Naštěstí asi ještě bude u motorek delší dobu ne výběr, než to odvětví zničí úplně, jak ose to děje u aut, ale jak vidno i tady se začíná smrákat a blíží se horší časy. Bude potřeba si pak na stará kolena pořídit nějaký kvalitní stroj, a hýčkat si ho. Ten kdo je "motorkář" a je jedno jestli na enduru, chopperu, ceťáku, naháči, nebo supersportu, tak jezdí na motorce právě pro ten pocit a charakter, co mu ta motorka nabízí, pokud to postupně zabijí, jak auta, nebudou už motorkáři, ale jen uživatelé "zdegenerovaných motocyklů, stejně jak odnes je spousta uživatelů automobilů, ale čím dál tím méně řidičů.