Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si historii Peugeotu, která nepatří jenom autům...

Mirek Mazal
Diskuze (16)

Všechno to začalo před více než 200 lety, kdy Pierrova rodina přeměnila mlýn na ocelárnu. Tradice pokračuje, kromě připomínání fantastických odkazů je třeba zvládnout nástup nových technologií.

Dne 26. září uplyne přesně 211 let od založení jedné z nejstarších automobilek světa. Francouzský Peugeot nepatří mezi největší či nejpokrokovější značku motoristického světa, přesto by mu všichni úspěšnější konkurenti měli skládat hold za historii psanou nepřetržitě od roku 1810.

Na začátku 19. století se začal psát příběh pozoruhodného úspěchu ve výrobě automobilů často s následným úspěšným použitím v motoristickém sportu. Dějiny Peugeotu jsou plné průkopnických návrhů, technických průlomů, technologických novinek a funkčních řešení. Vše začalo, když Pierrova rodina z vesnice Vandoncourt skončila s mlynářským řemeslem. Dva synové Jean-Pierre II. a Jean-Frederic proměnili mlýn na slévárnu oceli Peugeot Fréres.

Ocel byla používána při výrobě řezných kotoučů, hodinkových pružin a lehkých krinolínových sukní, které znamenaly revoluci v módě 19. století. Firma Peugeot se prosadila i v odvětví výroby šicích strojů a kuchyňských mlýnků – aromatické drcení pepře prvotřídním způsobem patří dodnes mezi chlouby francouzské značky.

První automobil Peugeot vznikl v roce 1890 pod vedením Armanda Peugeota, který zhmotnil odborné znalosti z oblasti konstrukce bicyklů. Armand sestavil lehký trubkový podvozek opatřený dvouválcovým zážehovým motorem Daimler, což se jako celek dalo konečně nazvat úvodním automobilem neboli začátkem dvou staletí masové produkce.

Čtyři roky od dokončení prvního automobilu Peugeot ovládl motoristický závod, tehdy se Armand přesvědčil o životaschopnosti sériové produkce vozidel. V roce 1912 byla proto otevřena fabrika postavena na území Sochaux. Stále prosperující továrna Stellantis Sochaux Plant patří mezi hlavní montovny celé Francie.

Od roku 1847 doprovází firmu emblém lva. Zvířecí tematika se objevila už v dobách ocelářského zaměření, král zvířat symbolizoval vlastnosti výrobků: tvrdé a odolné zuby, pružné tělo alias čepel a rychlost řezání podobnou rychlosti lovu šelmy. Od roku 1858 byl odznak oficiálně zaevidován výhradně k službám Peugeotu a trvalo do roku 1933, než se objevila hlava lva na přídi osobního vozu.

Podoba loga se časem měnila, v roce 1998 byly zobrazeny i tlapy pro označení síly a podnikové rovnováhy společnosti, během dvou let marketingové oddělení vymyslelo modrý podklad coby národní barvy. Letos jsme se dočkali další modernizace propojené s minulostí. „Hrdý lev, který Peugeot provází odjakživa, má vyjadřovat univerzální a multikulturní formy identity. Je synonymem prestiže, jistoty a nadčasovosti. Peugeot pomocí nového loga a nové grafické identity spojuje historii a modernost,“ tvrdí komentář přímo z automobilky.

Kromě krále zvířecí říše je letitým poznávacím znamením třímístné označování vyrobených modelů. Dodržovaný princip s nulou uprostřed byl zaveden v roce 1929 u verze 201. Milník neboli nejméně nákladné auto ve Francii bylo vyráběno tak efektivním způsobem, že se továrna v Sochaux stala nejziskovější na světě.

Finance se vracely do inovací a designu, postupem času Francouzi měli kapacity i prostředky dodávat elegantní provedení posazené na měkkém podvozku. Sběratelé znají kouzla pravých veteránů jako 301, 401, 601 anebo novějších tipů 204, 304 či 504. V 80. a 90. letech produkoval Peugeot řadu skvělých řidičských konfigurací známých pod označením 309 GTI, 106 Rallye, 306 GTI-6 a samozřejmě 205 GTI. Poslední jmenovaný zůstává i 37 let od uvedení jedním z nejlepších hatchbacků pro konzervativní řidiče plné elánu.

Kusově omezené edice nebo závodní speciály zajistily zisky nejvyhlášenějších trofejí od seriálů okruhů, přes vrchy po rallye všech kategorií včetně ikonického Dakaru. Poháry by se daly těžko spočítat, protože automobily s lvem na přídi bodovaly i v oblasti designu. Nejen rychlé, pokrokové a spolehlivé vozy zajistily stabilní pozici mezi špičkou automobilového průmyslu, respekt vydobyly i působivé tvary laděné italskými mistry. Od roku 1960 se oboustranně osvědčila dlouhodobá spolupráce s Pininfarinou. Za všechny povedené návrhy stačí vyzdvihnout 406 Coupé perfektně sladěné uvnitř i zvenčí. S šestiválcem o objemu tří litrů se jen těžko hledaly zásadní chyby.

Od možnosti načrtnout decentní kupé poháněné vidlicovým šestiválcem uplynulo hodně času, priority se posunuly o několik centimetrů výš nad silnice křižované velkými krabicemi. Móda SUV přirozeně dostihla i Peugeot, který zareagoval například modelem 3008. Oběť doby se snaží držet základních principů Peugeotu, možná proto má 3008 na svém kontě několik desítek mezinárodních ocenění nejen za design. Podobně zaujal i model 508 s karoserií fastback.

Do budoucna není možné ignorovat revoluční elektromobilitu či autonomní řízení. Francouzi provádí vlastní vývoj a současně se snaží spolupracovat s nadějnými partnery na udržení staletí budovaného charakteru. Eliminace spalovacích motorů a lidských faktorů změní automobilový svět, kde má Peugeot stabilní postavení, které nechce ztratit.

Mirek Mazal
Diskuze (16)

Doporučujeme

18. 9. 2021 23:08
Re: Dizajn
Hele, proč seš tak napružený a nesnášenlivý? Zapomněl sis vzít prášek na uklidnění? :-) Už bys mohl vědět, že ... do textů 3 diamantů prostě tak nějak patří. Jako třeba diesel do příspěvků Ády. :-)
18. 9. 2021 23:04
Re: Dizajn
Já mám moc rád 106 (hlavně Rally). 205 (hlavně GTI, samozřejmě), 206, 305, 306 (zejména Cabrio) 309 (hl. GTI). 405 (Mi16), 406 i 604 a 605. :-) :yes: Zato nad současnou produkcí této značky, aby člověk zaplakal - samé tříválce, nesmyslné hybridy, žádné ostré verze a hlavně i-Cocpit! :-O :-O :-O :no:
Avatar - twistedTSD
18. 9. 2021 20:25
Re: Dizajn
Další multiúčet na hate list?
Avatar - xxc
18. 9. 2021 13:44
Re: Díky Peugeotu vznikl i nejlepší díl
Lebo normálny volant je icocpit?
Avatar - PicoBello
18. 9. 2021 11:12
Re: Dizajn
Akurát, že sa Peugeotu darí nadmieru práve teraz. Nedávno modely 208 a 2008 boli najpredávanejšie auta v Európe vôbec. Takže nemáš pravdu, že nezažijú zlaté časy. Zažívajú ich práve teraz.

Evidentne bežným ľuďom tie trojvalce až tak nevadia, ani i-Cockpit, a dizajn prevažná väčšina ľudí zdá sa hodnotí veľmi kladne (vrátane mňa). Bývam pri TT, vo fabrike som pracoval, veľmi veľa ľudí vôkol jazdí Peugeoty a nik sa nesťažuje na motory alebo interiér.

Mne cockpit nevadí tiež, vôbec, viem si ho nastaviť ľahko (manželka jazdí 3008). Aj ja hodnotím osobne dobu seštkových modelov veľmi nostalgicky, aj mne chýbajú štvorvalce, ale väčšina ľudí to vníma inak. My sme tu fanúšikovia áut, bežní spotrebitelia majú veľa vecí oveľa viac v paži ako my.

(tri bodky majú vo vetách v slovenčine konkrétne využitie, nemajú nahrádzať jednu bodku.)