Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč jsou mnozí Rusové stále posedlí Ladou? Může za to mentalita i cena

Mirek Mazal
Diskuze (29)

Hrdý národ dotuje existenci někdejší sovětské automobilky. Spokojení majitelé Lad mají celkem racionální opodstatnění k neustálému zájmu o předpotopní auta z Toljatti.

Rozpad Sovětského svazu nakonec umožnil dovoz vyspělých automobilů ze zahraničí i do Ruska. Rusům z postkomunistické země bylo vítězoslavně umožněno importovat modely obecně známé přinejlepším z plakátů propašovaných magazínů, přesto se i téměř po 30 letech drží zájmu značky ryze rudého původu. Existuje stále významné množství věrných jedinců, kteří zcela dobrovolně dávají přednost vozům zrozeným ještě v dobách SSSR.

Automobilka VAZ (později AvtoVAZ) produkující modelové řady Lada byla založena v roce 1966 na levém břehu řeky Volhy uvnitř správních hranic středně velkého města Toljatti. Přibližně 800 kilometrů východně od Moskvy se začalo tvořit centrum automobilismu sovětského a později ruského původu.

Státem sledovaní inženýři spolupracovali s italskou automobilkou Fiat na vytvoření slavné Lady 2101. Hranaté auto nižší střední třídy bylo pro domácí i mezinárodní trh velkým hitem, proto následovalo mnoho pokračujících verzí nesmrtelného žigulíku. Celkem bylo vyrobeno asi 2,7 milionu kusů typu 2101 odvozeného od Fiatu 124.

Když se Sovětský svaz v roce 1991 zhroutil, otevřel se Rusům zahraniční trh plný pokrokových značek. Do země začaly proudit konkurenční dovozy, tudíž se společnost rozdělila na typické vlastence nepochopené příznivci novátorství z okolního světa a zákazníky hledající něco nového. Zejména v Rusku platí věrnost státu až za hrob, tím pádem se logicky etablovalo početné jádro fanoušků Lady, která má bohatou podporu Kremlu i společnosti do dnešních dnů.

Lada pro chudé

Ruská značka schytává kritiku za dávno překonané technické parametry, bohužel převládá slepě odhodlaných zákazníků posledními rubly rodinného rozpočtu podpořit mašinérii z Toljatti. Lada je levná a ruské obyvatelstvo přežívá v chudobě, i proto jsou modely od Volhy nejprodávanějšími automobily ve srovnání s jakoukoliv dováženou nabídkou.

Populární stereotyp naznačuje, že Lady jsou zvláště výhodným pořízením u obyvatel kavkazských republik, jakými jsou Čečensko, Dagestán a zbytek jižních anebo severních kavkazských federálních okruhů. Společensky zakořeněný konstrukt nevznikl úplnou náhodou, jelikož každý, kdo kdy byl na jihu Ruska a na Kavkaze, potvrdí, že Lady zde jezdí všude. Zejména Lada Priora se stala nevysloveným symbolem méně prosperujících regionů.

Jeden z obyvatelů Dagestánské republiky přišel s vyčerpávajícím vysvětlením: „V Dagestánu mají lidé zvláštní přístup ke každému nákupu – pokud utratíte určité množství peněz, musíte za tu cenu koupit ten nejlepší produkt. Nová Lada Priora stojí podobně jako Hyundai Accent, nebo jakýkoli jiný levný stroj. Jízda v Hyundai řekne všem, že sice řídíte auto vyrobené v zahraničí, ale je to křáp, který není cool. Zatímco řízení Priory všem ukazuje, že ještě nejste připraveni zaplatit velké peníze za auto, ale přesto jste za úspory získali to nejlepší a nyní vlastně řídíte skvělý vůz.“

Mimo nejjižnější část Ruska vyhovují ostatní modely, například nová Lada Vesta je běžně užívaná v ruském hlavním městě Moskvě. Terénní Lada Niva 4x4 je oblíbená mezi lovci a rybáři žijících daleko od ruchu velkoměst. Důvod nákupu domácího automobilu se vždy najde, častým a ne posledním argumentem je fakt, že milovaný Putin také vlastní minimálně jeden exemplář z Toljatti.

Stylové, cenově dostupné a snadno opravitelné auto

Jak už bylo naznačeno, výsledná cena auta je jedním z klíčových faktorů, které si mnozí Rusové vychvalují. Lada Vesta coby „nejmodernější vůz značky“ má pod tímto sebevědomým nadpisem uvedenou cenu v přepočtu od 319 tisíc Kč vč. DPH, z toho je patrné, kam až musí klesat hodnoty zánovních kusů či ojetin.

Předpotopní 2101 na zničení driftováním stojí pár korun, tedy rublů, a proto jsou žigulíky skutečně vidět pod jmény sotva náctiletých kaskadérů smykujících na čas. „Měl jsem Playstation, který jsem prodal za 30 tisíc rublů (cca 10.300 Kč). Můj táta navrhl utratit hotovost za sadu kol, aby se v zimě dalo driftovat,“ řekl Sergej, jenž vlastnil první Ladu ve věku 13 let. Organizované driftování je jedno z mnoha využití sedanu s pohonem zadní nápravy, který je na západě vysmívanou kopií originálního Fiatu.

Kromě toho řada mladých Rusů dokáže ocenit retro styl automobilů po dědečkovi. Scéna tuningu je plná naleštěných exponátů a plno majitelů dokáže divy i uvnitř motorového prostoru či okolo podvozkových komponentů. Lady jsou jednoduché stavebnice zbavené kilometrů elektrických obvodů a řídících jednotek, tím pádem se do složitějších oprav i úprav pouštějí mnozí amatéři bez hrozby trvalého poškození auta. Majitelé dražších vozidel najednou ztrácí kredit při nevšedně dlouhém čekání na náhradní díly objednané ze zahraničí.

U Lady je to přesně naopak. Součástky všeho druhu jsou hojně dostupné v každém specializovaném obchodě, není třeba čekat týdny a přežívat o chlebu kvůli investici do unikátního dílu. Mladá Julie z Moskvy během studií vlastnila bílou Ladu 2105. „Opravit ji bylo velmi levné. V té době jsem nic nevydělávala, i tak nebyl problém s údržbou auta, které mě naučilo vypořádat se s manuální převodovkou. Audi by pod takovým tlakem rychle dojezdilo, ale tato auta odpouštějí nováčkovské chyby,“ dodala k věci jedna z podporovatelek domácího automobilismu.

Mirek Mazal
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - chetoos
5. 6. 2020 09:50
Re: Reálná skutečnost
A v Česku vám to přijde jiné. Je jedno jak shnily šrot to je hlavně ať to je Škoda. A klidně může mít volant z plastu, černé zrcátka, díru na rádio a 1.0 tsi ale je to škoda. :)
Avatar - Barrichello
3. 6. 2020 11:50
Re: Reálná skutečnost
Ty silnice se staví i mimo Moskvu, to za A
B někde stavit nejdou protože permafrost, jestli víš co to je :-)

V rusku se prodává vše, početnou skupinu fandů tam maj i ameriky, hlavně Jeep a Cadillac a Chevrolet.
Avatar - JFK
3. 6. 2020 11:07
Re: Reálná skutečnost
Já tam byl a i na těch rozbitých sterkovych cestách jezdí i novější 'západní' auta různých kategorií, lady tam zas až tolik vidět v poměru k ostatním vidět není. A západní autosalony tam ve větších městech jsou, o Moskvě ani nemluvím, tam cestou ze šeremenťeva do centra dominují
3. 6. 2020 08:33
Re: hrdy rusky narod
To se nevylučuje. Západní firmy většinou nemají se současným západním politikem nic společného. Ten chce třeba západní automobilky zničit.
3. 6. 2020 08:29
Re: Reálná skutečnost
Asi nežijí tolik na dluh jako my tady.