Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč šetřit na BMW M3 E30? Máme pár pádných důvodů

Mirek Mazal Mirek Mazal 20. 8. 2020 • 07:29
21
28
Zobrazit náhledy (21)
BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30 BMW M3 E30

Zakladatel rodu M3 je téměř vyprodané zboží, perou se o něj sběratelé i zastánci staré poctivé techniky. Zde je pět důvodů, proč tomu tak je.

Za 104 let existence vyrobila automobilka BMW několik nesmrtelných modelů. Od roku 1916 vznikly převratné verze a v několika různých dekádách vždy existovaly nesrovnatelně lepší až kultovní vozy degradující konkurenci zejména z hlediska sladěného propojení analogové techniky a zapáleného řidiče. Jedním z nejzajímavějším zástupců mnichovské školy je určitě BMW M3, a to hned v první generaci E30.

Trojková řada poladěná divizí BMW M je stále na špici řidičského požitku, i když nutné předpisy z vyšších míst dávno přerušily souznění bavorského železa s lidským korigováním vytočeného motoru. Mechanicky poctivé stroje nahradily elektronicky umírněné mašiny. Poslední M3 ujede svému praotci ve všech myslitelných situacích, přesto existuje nejméně pět přesvědčivých důvodů, proč šetřit právě na třicetiletého veterána s kulatými světlomety a sexy křídlem na kompaktní zádi.

1. Nefalšovaný zážitek z jízdy

BMW M3 E30 je považováno za jeden z nejkvalitnějších strojů všech dob, bez nadsázky vynikající kupé je vysoce uznávané všemi automobilovými nadšenci. V praxi je vlastně docela obtížné vlastnit kultovní zadokolku kvůli vysoké pořizovací ceně a neméně náročným podmínkám údržby v top stavu. 

Všechny neduhy jedním šmahem maže poctivý dojem schovaný pod anglickým pojmem „Ultimate Driving Experience“. Česky něco jako zážitek z jízdy se u M3 E30 těžko rovná současným exemplářům značky. Například BMW M2, Z4 M40i nebo M8 jsou parádní výtvory, pouze hranatý třídveřový klasik jezdí s originální lehkostí, čistotou a jemností, kterým se žádný moderní typ nedokáže vyrovnat. Nadstandardně zábavný vůz byl hmatatelným vrcholem produkčně nejúspěšnější éry BMW. Od té doby se cit z řízení postupně vytrácel.

2. Pouze čtyřválec

Trojkové BMW M první generace bylo úplně prvním a posledním „emkem“, který vrčel prostřednictvím čtyřválcového motoru. Později jsme byli svědky jen řadového šestiválce s výjimečným osmiválcem do V, ale díky R4 je M3 E30 rarita vydávající originální zvuky blízko lákavého omezovače otáček. Motor S14 o objemu 2,3 litru točil 7000 ot./min., maximální výkon 143 kW (195 koní) gradoval o 250 ot./min níže.

3. Sběratelské BMW

První M3 si na cestě nelze nevšimnout, nicméně potkat jednu takovou chce hodně štěstí. Sběratelské BMW nejezdí divočit do zamotaných okresek, protože je vhodnější na statický sraz geniálních aut. Neojeté kusy jsou tak moc vzácné, že převážně nejezdí a dělají radost jen z fotek či videí. Promarněný potenciál může mrzet, na svět už nepřijde nic s podobnými jízdními vlastnostmi.

4. Skutečné závodní auto

Ze všech BMW M3 je generace E30 jediná, která je skutečně závodním vozem. Jistě, závodní edice vznikají ze základů M3 (a M4), ale praotec všech byl vyroben jako závodní vůz a poté homologován pro použití na veřejných komunikacích. Dokonce tím vzniklo jedno z nejúspěšnějších závodních aut bavorské automobilky. Moderní reinkarnace ve formě rychlých nástupců postrádají pravou DNA motoristického sportu.

5. Investiční příležitost

Důležitým faktorem, proč spořit na M3 E30, je investiční příležitost. V tuto chvíli je kup pěkného exempláře velmi drahou záležitostí klidně přesahující jeden milion Kč, pravděpodobně se však každá koruna jednou vrátí. Hodnota mnichovské vzpomínky roste, takže se bavíme o více než návratném uložení peněz. V nejhorším případě ceny stagnují a člověk si s klidným svědomím užije řidičskou nirvánu bez zásahu nezvaných systémů a samočinných asistentů.

Související články

Témata
22. 8. 2020 20:10
Re: Největší zklamání motoristického...
Asi neumím číst mezi řádky, to, že se o to auto perou sběratelé a zastánci staré techniky mě nepřijde jako pláč a že někdo nato nedá dopustit hmm, co už. Jestli má někdo pocit, že dnes se takové auto neprodává, když se s tím projel, má pravdu. Já zase nemusím rozumbrady co s M3 e30 nenajeli ani blbejch 100km, ale přesně vědí jak se věci mají ;-) ;-) ;-)
Avatar - speedfred
22. 8. 2020 10:18
Re: Největší zklamání motoristického...
E30 je u mňa kult od polky 80-tych rokov ako sa v DTM rezali s MB 190 a Sierrami. Doteraz sa mi neskutočne páči.
Potom som mal asi 8 kúskov e30 a až na jednu 318i to boli všetko 325i/e. V 90-tkach slušný povoz a dalo sa s tým aj celkom vyblbnúť keď to malo “špéru”.
M3 som mal kedysi na dosah za cca 250-280t Kč ale v tej dobe mi to prišlo ako dosť peňazí, keby ale človek vedel....
Čo ma ale prebudilo do reality tak jednu zimu som išiel na jedničkovej Octavii (vtedy nové auto) úplne s ľahkosťou po neodhrnutej ceste a v živej pamäti som mal ako som ta bojoval s “řidičskou” e30. Pokrok nezastavíš.
Avatar - Dinar
22. 8. 2020 08:36
Re: Největší zklamání motoristického...
Tys nečetl ten článek?
21. 8. 2020 21:45
Re: Největší zklamání motoristického...
Já úplně nevím jestli někdo pláče, co bylo bylo, je spousta aut lepších než e30 m3 a efektivnějších, dnes se dají také pořídit super Race na silnici, ale stojí to balík, tenkrát se tento svět Race aut na silnic teprve utvářel a proto nic e30 m3 a Mercedes Evo 2.5 popřípadě Lancii integrále nepřerazí, minulost se nezmění a to je to, co táhne.
Avatar - Dinar
21. 8. 2020 14:39
Re: Největší zklamání motoristického...
320i kupé bylo i moje první pořádné auto, v roce 91, jasně, že na něho nikdy nezapomenu. Jen mě ty pláče “puristů” už nudí, je rok 2020, a jak píšu výše, chtít mít dneska daily car ze závoďáku je nonsens, světy silnice a okruhů se za ty roky od sebe velmi vzdálily. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud