Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej nových automobilů ČR v roce 2003

Ondřej Láník
Diskuze (10)
V minulém roce se u nás prodalo 149 535 ks nových osobních automobilů, což je o 1781 aut více než v roce 2002. Nejúspěšnější značkou je Škoda, nejlepším dovozcem pak Renault. I v roce 2003 pokračoval souboj francouzských značek s německými…

V minulém roce se u nás prodalo 149 535 ks nových osobních, 18 122 ks lehkých užitkových a 6 547 ks nákladních automobilů, 977 ks autobusů a 14 137 ks motocyklů (včetně mopedů). V tomto článku se budeme věnovat osobním automobilům, k ostatním kategoriím vozidel se vrátíme později.

Nejúspěšnější značkou na našem trhu byla opět domácí Škoda, která prodala 71375 nových vozů, což je o 2508 vozů méně než v roce 2002. Její podíl na trhu tak činil 47,73%. Francouzské značky se v roce 2003 úspěšně utkaly s německými. Nejúspěšnějším importérem roku 2003 se stal Renault následovaný třetí značkou v absolutním pořadí – dovozcem automobilů Peugeot. I přes menší meziroční prodej obou značek zůstává odstup od ostatních výrazný. Za první dva dovozce se seřadily VW, Ford a Opel. Sečteme-li prodeje německých značek v první desítce a srovnáme-li je s prodeji francouzských automobilek (Renault, Peugeot, Citroën), vyhráli tuto bitvu Francouzi. A to i přes výrazný nástup Fordu (meziročně +1634 vozů). Příchod nových modelů Golf/Astra/Focus v roce 2004 zřejmě zamíchá pořadím, i když Renault se bude chtít udržet na špičce novým nejlevnějším autem trhu-rumunskou Dacií za 5000 Eur… Největším skokem mezi dovozci překvapil Hyundai, který prodal meziročně o 1847 automobilů více.


Deset nejprodávanějších značek v roce 2003
Tržní meziroční rozdíl
Poř.Značka ks podíl ks procenta
1. Škoda 71375 47,73% -2508 96,62%
2. Renault 9143 6,11% -305 96,77%
3. Peugeot 8732 5,84% -53 99,40%
4. VW 7640 5,11% -163 97,91%
5. Ford 6580 4,40% 1634 133,04%
6. Opel 6325 4,23% 202 103,30%
7. Hyundai 4902 3,28% 1847 160,46%
8. Citroën 4482 3,00% -460 90,69%
9 . Toyota 4157 2,78% 881 126,89%
10. Fiat 3124 2,09% 257 108,96%

Z hlediska segmentů vozidel zůstává zachován největší podíl malých vozidel 51,74% (77 374 ks), kde je nejprodávanějším automobilem Škoda Fabia, následuje střední třída s 19,95% trhu a nižší střední třída se 13,18%. Dále následují třídy: MPV (5,31%), vyšší střední (4,16%), terénní (2,51%), mini (2,33%), sportovní (0,52%) a luxusní (0,30%).

Z hlediska druhu pohonu postupně roste podíl vozidel s naftovým motorem 32,06% (47 939 ks), benzinovým motorem je zatím vybaveno 67,94% (101 596 ks).

V nejmenší třídě, kde zřejmě zákazníci preferují cenové hledisko, se ujaly vedení spíše starší modely. S přehledem je na prvním místě Opel Agila, novinky Fiat Panda a Citroën C2, neměly dost času, aby výrazněji promluvily do pořadí.


Mini ks podíl
ve třídě
1. Opel AGILA 1182 33,87%
2. Daewoo MATIZ 680 19,48%
3. Renault TWINGO 478 13,70%
4. Fiat SEICENTO 307 8,80%
5. Fiat PANDA 293 8,40%
6. Suzuki WAGON 225 6,45%
7. Citroën C2 174 4,99%

Třída „malých“ věrně kopíruje rozdělení trhu značek. Na Fabii nikdo přirozeně nemá, suverénní je i postavení Peugeotu 206, který se těší popularitě již dlouhou dobu. Hyundai Getz přinesl úspěch korejské automobilce.


Malé vozy ks podíl
ve třídě
1. Škoda FABIA 49767 64,32%
2. Peugeot 206 4346 5,62%
3. Renault THALIA 2880 3,72%
4. Hyundai GETZ 2837 3,67%
5. Volkswagen POLO 2111 2,73%
6. Toyota YARIS 1939 2,51%
7. Citroën C3 1885 2,44%
8. Ford FIESTA 1595 2,06%
9. Renault CLIO 1290 1,67%
10.Opel CORSA 1255 1,62%

S více než 16% trhu nižší střední třídy vede francouzský Peugeot 307. Cenové akce na Focus, Astru a Golfa udržují tyto starší evropské velkosériové kompakty stále na předních pozicích ve třídě, kde jsou obklopeny mladšími modely Megane, Corolla, Stilo.


Nižší střední třída ks podíl
ve třídě
1. Peugeot 307 3284 16,67%
2. Ford FOCUS 2397 12,16%
3. Opel ASTRA 2071 10,51%
4. Renault MEGANE 2045 10,38%
5. Volkswagen GOLF 1828 9,28%
6. Toyota COROLLA 926 4,70%
7. Fiat STILO 869 4,41%
8. Hyundai ACCENT 814 4,13%
9. Nissan ALMERA 803 4,08%
10.Citroën XSARA 714 3,62%

Tahounem střední střídy je stále Octavia a lze předpokládat, že po představení nástupce ji bude čekat podobný osud jako před lety Felicii-tedy důstojný odchod do automobilového důchodu doprovázený velkým zájmem o poslední vyrobené kusy. Ještě nějaký ten rok bude ve výrobě také Volkswagen Passat-lídr mezi dováženými manažerskými vozy střední třídy. Do první desítky se dostaly i dražší Audi A4 a BMW řady 3.


Střední třída ks podíl
ve třídě
1. Škoda OCTAVIA 17961 60,22%
2. Volkswagen PASSAT 2451 8,22%
3. Ford MONDEO 1746 5,85%
4. Mazda 6 1427 4,78%
5. Opel VECTRA 692 2,32%
6. Renault LAGUNA 666 2,23%
7. Audi A4 588 1,97%
8. BMW 3 494 1,66%
9. Citroën C5 475 1,59%
10.Toyota AVENSIS 453 1,52%

Nebýt Superbu, vyšší střední třídu by ovládly luxusní značky. Pozoruhodný je úspěch Audi Allroad Quattro-na jehož příkladu je vidět, že nová třída může automobilce přinést nové prodeje na "definitivně" rozděleném trhu. Luxusním značkám se letos dobře dařilo. Audi a Mercedes-Benz se vyhouply až k více než 1800 prodaných osobních vozů a také Volvo meziročně prodalo o celých 200 vozů více (tj. 123% prodeje roku 2002).


Vyšší střední třída ks podíl
ve třídě
1. Škoda SUPERB 3647 58,59%
2. Mercedes-Benz E 753 12,10%
3. Audi A6 367 5,90%
4. Audi ALLROAD QUATTRO 351(+34) 5,64%
5. BMW 5 309 4,96%

Luxusní třídě v roce 2003 vládlo Audi A8, ale 36 prodaných BMW řady 7 v posledním měsíci roku znamenalo rozšíření „klubu“ s tříciferným prodejem limuzín na tři velké hráče : A8, třídu S a řadu 7. Čtvrtý Jaguar a pátý Phaeton jen paběrkují a jsou stále raritami na našich silnicích. To platí i pro další dva extrémy cenového spektra - Kiu Opirus (prodáno 8 ks) a Maybach 240 (prodány 2 ks). Prodán byl letos jediný Lexus LS430.


Luxusní vozy ks podíl
ve třídě
1. Audi A8 192 42,86%
2. Mercedes-Benz S 110 24,55%
3. BMW 7 105 23,44%
4. Jaguar XJ 16 3,57%
5. Volkswagen PHAETON 14 3,13%

Pořadí prvních šesti modelů ve třídě sportovních vozů ukazuje jak různorodá tato kategorie je. První je ne zrovna laciný Mercedes-Benz CLK, následovaný lidovým a originálním Plurielem. Do první šestky se vejde i Hyundai Coupé a kupé BMW řady 3, Peugeot 206 CC a Mercedes-Benz SL. Zajímavostí je 18 prodaných Kaipanů české výroby, 17 Ferrari, 10 Chryslerů Crossfire a 7 Maserati.


Sportovní vozy ks podíl
ve třídě
1. Mercedes-Benz CLK 145 18,59%
2. Citroen C3 PLURIEL 74 9,49%
3. Hyundai COUPE 73 9,36%
4. BMW 3 66 8,46%
5. Peugeot 206 CABRIO 64 8,21%
6. Mercedes-Benz SL 42 5,38%

Terénní automobily se těší stále větší popularitě, i když skutečný terén pozná jen málokterý z nových offroadů. Nejprodávanější za rok 2003 je lehké SUV Toyota RAV4, následovaná Hyundaiem SantaFe a Hondou CR-V. V první desítce nechybí ani těžší kalibry jako Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg a Mitsubishi Pajero. Luxusní Touareg je asi nejoblíbenější LUV (luxusně-užitkové vozidlo), i když v této „nové kategorii“ si dobře vede i Porsche Cayenne (12+37 ks) nebo Range Rover (37+10 ks).


Terénní vozy os.+LUV celkem
1. Toyota RAV4 498+18 516
2. Hyundai SANTAFE 254+228 482
3. Honda CR-V 351+0 351
4. Toyota LAND CRUISER 109+186 295
5. Kia SORENTO 268+9 277
6. Volkswagen TOUAREG 74+171 245
7. Mitsubishi PAJERO 96+129 225
8. Subaru FORESTER 164+24 188
9. VAZ 2121 165+20 185
10.Mercedes-Benz ML 124+56 180

Ve třídě MPV převzal letos štafetu nový Scénic po svém předchůdci a celkově byl nejprodávanějším MPV za Xsarou Picasso a dvěma Opely.


MPV os.+LUV celkem
1. Renault MEGANE SCENIC 762+135 897
2. Citroën XSARA PICASSO 614+118 732
3. Opel ZAFIRA 356+277 633
4. Opel MERIVA 431+94 525
5. Volkswagen TOURAN 186+236 422

V České republice se v roce 2003 prodalo 7037 osobních automobilů s pohonem všech kol.

K výsledkům prodejů automobilů v roce 2003 se brzy vrátíme několika dalšími články.

Ondřej Láník
Diskuze (10)