Prodeje elektromobilů a plug-inů v roce 2024: Celosvětový růst, v Evropě pokles
Poptávka po elektrifikovaných pohonech loni na celém světě významně vzrostla. Evropa šla ovšem proti proudu. Rok 2025 může být pro elektromobily velkou výzvou.
Pojďme to rozseknout již na začátku. Elektromobily jsou v mnoha ohledech skvělé, nejsou ovšem pro každého. Totéž platí také pro plug-in hybridy, jejichž nové generace výrazně navyšují dojezd čistě na elektřinu, ale i pro klasické hybridy, zážehové motory. Buďme však rádi, že současná nabídka je tak široká a vybere si z ní každý.
Pestré spektrum pohonů bude přetrvávat i v následujících letech. Poptávka po čistě elektrických autech totiž na mnoha významných trzích zpomaluje. V Evropě tenhle segment ovlivnil konec dotací v Německu v polovině prosince 2023. I proto náš kontinent jako jediný v rámci meziročního srovnání prodejů elektromobilů a plug-in hybridů vykázal pokles.
V případě Spojených států se něco podobného očekává letos. Nastupující prezident Donald Trump totiž uvažuje o konci federálního daňového zvýhodnění ve výši až 7500 dolarů (asi 184 tisíc korun), což by s prodeji elektrických aut logicky zamávalo.
Otázkou zůstává také největší světový trh s novými automobily. Čína sice absorbuje suverénně nejvíce elektromobilů, i zde se ovšem začíná prosazovat řešení v podobě elektrického motoru, kterému sekunduje spalovací agregát jako generátor elektřiny (tzv. range extender). Díky téhle kombinaci se dojezd zvýší klidně na dvojnásobek, záleží na velikosti palivové nádrže.

Loňský rok navzdory všem výzvám pro elektromobily a plug-in hybridy zaznamenal zvýšení prodejů obou kategorií o 25,6 % na celkových 17,1 milionů exemplářů. Na uplynulý prosinec přitom připadlo rekordních 1,9 milionu kusů.
Zhruba 11 milionů aut bylo prodáno v Číně, což představuje meziroční růst o významných 40 procent. Plug-iny zde posílily o 81 %, elektromobily o devatenáct procent. V severní Americe (USA + Kanada) bylo prodáno 1,8 milionu elektromobilů a plug-in hybridů, 185 tisíc z nich v prosinci 2024.
Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů v roce 2024 | ||
Region | Prodeje (ks) | Meziroční změna (%) |
Čína | 11 milionů | 40 |
EU + EFTA + UK | 3,0 milionů | -3 |
USA + Kanada | 1,8 milionu | 9 |
Zbytek světa | 1,3 milionu | 27 |
Celkem | 17,1 milionů | 25 |
Naproti tomu Evropa jako jediná hlásí pokles proti roku 2023. Primárně z výše uvedených důvodů se prodeje výrazněji elektrifikovaných pohonů propadly, byť jen kosmeticky.
Letošek by se ovšem mohl nést ve znamení růstu. V Evropě působící automobilky totiž musejí splňovat o 19 % přísnější flotilové emise než loni, což je bude tlačit k zlevňování nízkoemisních a bezemisních modelů. U některých značek se tak ostatně již děje. Před několika dny zveřejněné ceny Škody Enyaq po faceliftu jsou totiž o několik set tisíc korun nižší než v případě standardního ceníku starší verze. A zlevňují například i elektromobily od Fiatu a Jeepu.