Produkční Renault Eolab je hotov, trh pro něj ale není připraven
Na koncept Renault Eolab si z loňského autosalonu v Paříži jistě dobře vzpomínáte. Tvary karoserie trochu připomínají Clio, celkové vzezření ale netají velký důraz na snížení aerodynamických odporů. Jedná se o plug-in hybrid, konkrétně první model takového ražení od Renaultu, který má díky litrové spotřebě paliva na sto kilometrů pomoci značce splnit drsná evropská nařízení ohledně emisí.
Od začátku bylo jasné, že Renault nevyvíjí takový automobil jen tak pro nic za nic. Že je s ním ale v tuto dobu bude až tak daleko, nikdo netušil. Když jsme totiž na podzim loňského roku vyrazili do Francie za účelem první krátké projížďky, řídili jsme jediný plně funkční prototyp s cenou v řádu milionů korun. Někdo by řekl, že přerod v produkční verzi zabere ještě spoustu let, opak je ale pravdou – Renault Eolab je hotov a pouze čeká na správnou chvíli, kdy bude nejlepší vyrazit mezi lidi. Ta zřejmě nastane někdy kolem roku 2020.
Za překvapivým tvrzením stojí Jérôme Stoll, člen výkonného výboru, ředitel pro výkonnost a obchodní ředitel Skupiny Renault, který jej vyřknul na výroční valné hromadě koncem minulého měsíce. Pokud by ale Renault vyrukoval s produkčním plug-in hybridem v současné době, pravděpodobně by splakal nad výdělkem, protože evropský trh pro něj ještě není připraven. Automobily podobné koncepce ještě nemají zavedenou tradici, což nepředstavuje dobré podmínky pro rozjetí masové výroby, která by snížila cenu automobilu.
Nedá se očekávat, že by sériový Renault Eolab maximálně těžil z materiálů jako je hliník, hořčík, a kompozity, ze kterých je vyroben výstavní koncept. V rámci zachování rozumné ceny bude pravděpodobně přistoupeno ke kompromisům, pohotovostní hmotnost se přehoupne přes tunu (koncept váží 955 kilogramů), a poroste také spotřeba. Pro úplnost dodáme, že koncept pohání elektromotor o výkonu 50 kW a tříválcový turbomotor TCe z Clia, což stačí k tomu, aby se rozjel až na 160 km/h.