Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prototyp Fordu GT40 z roku 1964 míří do aukce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
V pořadí čtvrtý Ford GT40, který je i přes ostré nasazení v závodech, označován jako prototyp byl zařazen do nabídky společnosti Mecum Auctions.

Ford GT40 s číslem podvozku GT/104 se stane jednou z hvězd aukce pořádané od 10. do 12. dubna v Houstonu. Vzácný vůz s odlehčeným podvozkem a zajímavou historií je nabízen v podobě, v níž startoval v roce 1965.

Úplně první GT40 s číslem podvozku GT/101 se představil 1. dubna 1964 v New Yorku s cílem pokořit Ferrari ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Prvním podnikem, v němž GT40 startovaly bylo květnových 1000 km Nürburgringu. Zde bohužel pro technické potíže nedojely do cíle, ale ukázaly své schopnosti.

Přímo pro 24 hodin Le Mans roku 1964 byl připraven vůz s číslem podvozku GT/104, který před samotným podnikem ve Francii absolvoval pouhých 50 km testovacích jízd ve zkušebním zařízení MIRA (Motor Industry Research Association) v anglickém Warwickshire.

V Le Mans se čtvrtý vyrobený Ford GT40 velmi dobře uvedl a posádka Schlesser/Attwood se s ním kvalifikovala na 8. místě. V samotném závodě vynikal rychlostí, ale bohužel již ve čtvrté hodině musel Atwood odstoupit pro požár motoru, který se naštěstí podařilo rychle uhasit, takže jezdci se nic nestalo a vůz se dal rovněž zachránit.

Po neúspěchu v Le Mans byl GT/104 ve Ford Advanced Vehicles opraven a jeho vyhořelý 4,2-litrový osmiválec byl nahrazen novým osmiválcem Cobra o objemu 4,7 litru. Společně se sesterským GT/103 byl připraven pro listopadový Nassau Speed Week, ale ani zde neuspěl a byl vyřazen pro poškození zavěšení zadních kol.

Pro rok 1965 byla provedena řada změn, včetně úprav karoserie pro vylepšení jejích aerodynamických vlastností. První ostré nasazení přepracovaného kupé v modrobílém zbarvení se startovním číslem 72 se uskutečnilo v závodě Daytona Continental na 2000 km. Posádka Bob Bondurant/Ritchie Ginther s ním projela cílem na třetím místě za druhým Fordem GT40 (GT/103) s Kenem Milesem a Lloydem Rubym. První místo vybojovali John Surtees a Pedro Rodriguez s Ferrari 330 P2.

V následujících závodech sezóny 1965, do nichž byla dvojice GT/103 a GT/104 nasazena, se vrátily potíže se zavěšením zadních kol a řada dalších nedostatků, včetně chyb jezdců a týmu. I díky tomu dal Ford přednost evoluci GT40 Mk. II se sedmilitrovým osmiválce a odlišným provedením zadních partii.

Vůz s číslem podvozku GT/104 i přes odchod do závodnického důchodu zůstal v majetku automobilky Ford a ta jej využívala jako výstavní exponát na autosalonech a různých firemních akcích až do roku 1971. V průběhu sedmdesátých let proběhlo několik změn majitele, z nichž ta poslední se odehrála v roce 1978.

V osmdesátých a devadesátých letech probíhala částečná renovace vozu, ale nakonec byl GT/104 v nedokončeném stavu v roce 2010 prodán novému majiteli. Ten se obrátil na Paula Lanzanteho, britského specialistu na Fordy GT40. Ten uvedl vzácný závodní stroj do původního stavu z poloviny šedesátých let včetně 4,7-litrového osmiválce ve spojení se vzácnou čtyřstupňovou převodovkou Colotti.

Kompletně zrenovovaný GT40 s číslem podvozku GT/104 je nyní druhým nejstarším existujícím Fordem GT40, jehož budoucí majitel se tak může těšit na skutečně vzácný exemplář, který se navíc může pochlubit kompletně zdokumentovanou historií.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)