Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Průzkum ŘSD: Průměrné stáří aut na českých silnicích je 7,5 roku

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
Výrazně se neliší od zemí, jako je Rakousko, Německo a Švýcarsko. Nejběžnější značkou na tuzemských silnicích je Škoda.

Průměrné stáří aut na českých silnicích je 7,5 roku. Výrazně se tak neliší od zemí, jako je Rakousko, Německo a Švýcarsko. Nejběžnější značkou na tuzemských silnicích je Škoda s 36procentním podílem, o druhé místo se dělí Volkswagen a Ford s osmi až devíti procenty. Vyplývá to z průzkumu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který monitoroval průjezdy aut na vybraných komunikacích. Průměrné stáří vozů registrovaných v Česku loni bylo 13,7 roku.

Největší průměrné stáří odhalil průzkum ŘSD u autobusů a osobních aut. U nich byl průměrný věk shodně 8,5 roku. Těžké nákladní vozy byly průměrně staré 7,6 roku, u lehkých nákladních aut to bylo 5,5 roku. Výsledky jsou podle ŘSD srovnatelné s roky 2005 a 2001, kdy se konala obdobné průzkumy.

Průzkum sledoval takzvanou dynamickou skladbu vozového parku, kdy se určuje stáří vozidel přímo na silnicích. Proti tomu statistická skladba vypovídá o celkovém počtu registrovaných vozidel. Starší vozy ale vyjíždějí na silnice méně často, než vozidla nová. Například vozidla vyrobená před rokem 1985 tvoří zhruba deset procent všech automobilů uvedených v centrálním registru vozidel. Na skutečných průjezdech se však tyto vozy podílí necelým procentem, uvedlo ŘSD.

Proti minulým průzkumům na tuzemských silnicích výrazně ubylo vozidel nesplňujících evropské emisní normy. Před deseti lety na tuzemských rychlostních komunikacích jezdilo 22 až 25 procent osobních aut nesplňujících emisní normu Euro 3, na vedlejších komunikacích byl podíl těchto vozů dokonce 60 procent. Z výsledků letošního průzkumu vyplývá, že vozidel, které tuto normu nesplňují, na komunikacích jezdí celkově 4,7 procenta.

Z hlediska používaného paliva mezi osobními automobily převažuje s 57 procenty benzin, 43 procent jezdí na naftu. Na plyn LPG nebo stlačený zemní plyn (CNG) jezdí necelé procento osobních aut. Nákladní vozidla a autobusy mají jako palivo téměř vždy naftu.

Při sčítání v městských ulicích a na silnicích různých tříd včetně dálnic a rychlostních komunikací se zaznamenávaly registrační značky aut. K nim se následně dohledávaly technické a emisní parametry.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
22. 6. 2011 19:37
Re: Taky si myslím, že to neni moc objektivní
Kdyby blbost nadnášela...
22. 6. 2011 12:03
Re: ja to poznaj?
Ano, to se skutečně stává velice často :o(
Avatar - ManInBlack
22. 6. 2011 09:28
Re: "tzv. dynamická skladba vozového parku"
Aha. Díky za opravu :-)
22. 6. 2011 08:59
Re: "tzv. dynamická skladba vozového parku"
Murphyho zakony nemaji s touto vetou o statistice absolutne nic spolecneho... Tuto vetu proslavil (nevim jestli je autor) W. Churchill
21. 6. 2011 23:53
Re: Taky si myslím, že to neni moc objektivní
Co nechápete na faktu, že průměr registrovaných vozidel je o hodně starší, než průměr denodenně používaných vozidel na českých silnicích?