Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První sériové BMW na vodík přijede u brzy. Vznikne i díky partnerství s Toyotou

Spolupráce BMW a Toyoty
Spolupráce BMW a Toyoty
Spolupráce BMW a Toyoty
BMW iX5 Hydrogen
71 Fotogalerie
Daniel Fuglevič
Diskuze (2)

Rozsáhlejší spolupráce obou značek má vyústit nejen v nové osobní modely, ale také v užitková vozidla a rozšíření nutné infrastruktury pro tankování vodíku.

BMW nás průběžně informuje o svém postupu ve vývoji modelů využívajících vodíkové palivové články. S pokračujícím testováním BMW iX5 Hydrogen, které v poslední době už najíždí kilometry v ostrém provozu, tak vlastně nepřekvapí, že nyní německá automobilka již oficiálně oznamuje uvedení prvního produkčního modelu na vodík v roce 2028. Nadále bude přitom na této alternativní straně pohonů spolupracovat s Toyotou.

Společně s japonskou automobilkou, která má ve vývoji vodíkových modelů již dlouholeté zkušenosti, tak BMW vstupuje do nové fáze partnerství, jehož cílem je u obou stran uvedení nové generace vodíkového pohonu do produkce. Chystané modely si mají přitom zachovat vlastní odlišnou identitu a vlastnosti svých značek.

Video placeholder
BMW iX5 Hydrogen: Video zimní testování • Zdroj: BMW

Zatímco u Toyoty může spolupráce znamenat pokračující osud modelu Mirai (druhá generace je na trhu od roku 2020) a rozšíření techniky do dalších vozů, u BMW se zatím obecně zmiňuje nasazení ústrojí do existující modelové řady jakožto alternativy k čistě elektrickým a hybridním/spalovacím pohonům. Jelikož má novinka od BMW přijet do čtyř let, mohli bychom se vodíkové verze dočkat například u nadcházející generace X5, ta současná je totiž v polovině své životnosti.

Techniku použitou v nyní testovaném iX5 Hydrogen nám už BMW dříve přiblížilo. SUV používá systém palivových článků o výkonu 125 kW (170 k) a integrovanou elektrickou hnací jednotku BMW eDrive páté generace. Systémový výkon ústrojí je 295 kW (401 k) a vodík potřebný pro provoz palivového článku je uložen ve dvou nádržích pod tlakem 700 barů, které jsou vyrobeny z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Nádrže pojmou dohromady zhruba šest kilogramů vodíku. Dojezd uvádí BMW na 504 km (WLTP) a natankování zabere zhruba 3 až 4 minuty.

„Jedná se o milník v historii automobilového průmyslu: vůbec první sériově vyráběný vůz s palivovými články, který bude nabízet světový prémiový výrobce. S vodíkovým pohonem a v duchu naší spolupráce jasně ukáže, jak technologický pokrok formuje budoucí mobilitu. Bude to předzvěstí éry významné poptávky po elektromobilech s palivovými články,“ uvedl Oliver Zipse, generální ředitel automobilky BMW.

Toyota si rovněž představuje využití nové generace vodíkového pohonu v užitkových vozidlech. Obě strany se pak zasazují za rozšiřování infrastruktury skrze podporu společností, které udržitelným způsobem budují zařízení na výrobu, distribuci a tankování vodíku s nízkou uhlíkovou stopou.

Vstoupit do diskuze (2)