Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První vyrobený Shelby GT 350R se stal nejdražším vydraženým Mustangem

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Ikonický prototyp, za jehož volant usedal i legendární Ken Miles, přežil nespočet závodů a jeho cena se právem vyšplhala děsivě vysoko.

Když přijde řeč na původní Ford Mustang, napadá nás hned několik ikonických kousků. V posledních letech se hodně mluvilo například o Mustangu GT390 z roku 1968, za jehož volantem zazářil Steve McQueen ve filmu Bullit. Jenže v historii automobilky by se našlo pár ještě starších, cennější a pro historii značky bezesporu důležitějších kousků.

A jedním z nich je i tento Shelby Mustang GT350R z roku 1965, známý také pod jmény jako R5002 nebo Flying Mustang. Tohle konkrétní auto se totiž stalo prvním oficiálně postaveným soutěžním prototypem a současně prvním Shelby GT305R, který kdy vyhrál závod.

To je ovšem dost zjednodušená historie. Vůz s označením R5002 měl totiž pro Ford Mustang obrovský význam. Právě díky tomuto testovacímu prototypu se totiž ze stylového vozu, zaměřeného především na mladší řidiče, začala stávat legenda motosportu. Díky R5002 začala brát Amerika Ford Mustang vážně, jak dodává web TheDrive.

Hodně tomu přitom pomohla jediná fotografie, která zachytila tento konkrétní vůz během krátkého letu těsně nad vozovkou. Ken Miles, který tehdy seděl za volantem, z auta ždímal maximum a dodnes ikonická fotografie, která se občas objeví v aukci, vysloužila vozu označení „Flying Mustang“. A to byla reklama k nezaplacení.

Veřejnost rychle pochopila, že nový Shelby Mustang GT350R dokáže být pekelně rychlým strojem na silnicích i na závodní dráze. A to Shelby dokazoval mnoha závodními úspěchy v šedesátých i začátkem sedmdesátých let.

Za jeho volantem, ať už během vývoje či na závodních tratích, se přitom vystřídalo několik legend amerického motosportu. Kromě výše jmenovaného Kena Milese, který později zazářil v Le Mans s Fordem GT, můžeme jmenovat Boba Bonduranta, Chucka Cantwella, Petera Brocka nebo Jerry Tituse.

Ti všichni přidávali na tachometr modelu s označením R5002 stovky mil – a rozhodně ho nešetřili. Je tak vlastně zázrak, že se tento unikátní stroj dočkal současnosti. Během svého života totiž sloužil jako vývojový prototyp, závodní stroj i prezentační speciál.

Po konci své závodní kariéry zamířil vůz do rukou soukromého sběratele. Kolik majitelů od konce závodní kariéry vystřídal sice netušíme, v roce 2014 se však dočkal kompletní renovace, se kterou oslavil výročí padesáti let od představení prvního Fordu Mustang.

Během nedávné aukce Mecum Indy 2020 se pak Shelby Mustang GT350R s číslem R5002 vydražil za cenu 3.5 milionu dolarů. S poplatky se ovšem cena vyšplhala až na 3.85 milionu dolarů, což tento Shelby řadí na pozici nejdražšího vydraženého Mustangu v historii.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme