PSA zastaví výrobu v Trnavě na tři týdny
Zákazníci se do showroomů Peugeotu a Citroënu zrovna nehrnou a koncern má dlouhodobé a mnohokrát popsané finanční problémy. Stop výroby na Slovensku je tedy nevyhnutelný a dal se očekávat. Přijde na řadu v posledním čtvrtletí, zatím není jasné kdy přesně. V Trnavě vznikají stále ještě relativní novinka Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso, který se představil v modernizované podobě.
Dle agentury Reuters z továrny PSA Peugeot Citroën Slovakia oficiálně v pátek 28. září zaznělo: „ Závod se rozhodl snížit počet výrobních dnů v důsledku klesající poptávky.“ Na západě Slovenska se stroje zastavily letos už jednou na 12 dní. Zaměstnanci se ale poté do práce vrátili a propouštění nehrozí ani teď. Jinak společnost globálně zredukuje pracovní místa o 10 tisíc a zavře továrnu v Aulnay nedaleko Paříže.
Trnavský komplex má sice roční kapacitu 300 tisíc aut, ale v loňském roce jich vyjelo do světa (respektive Evropy) jen 177.000. Klíčovými exportními trhy jsou pochopitelně Francie, dále Německo, Německo, Itálie a Španělsko.
Automobilový průmysl a zejména export dvoustopých vozidel táhne slovenskou ekonomiku stejně jako tu českou. Jenže, zatímco Škodě se daří, PSA je na tom úplně jinak. Vždyť momentálně ztrácí 350 eur (8.800 korun) na každém prodaném autě. Česká republika navíc nemá euro, kdežto Slovensko ano a momentálně je druhým nejchudším státem eurozóny.
Problémy francouzského koncernu i narušení výroby mají pochopitelně nepříznivý vliv na výkonnost ekonomiky našich východních sousedů. Zatímco letos si podle odhadů Ministerstva financí SR polepší o 2,5 %, příští rok se její růst zpomalí na +2,1 %. Automobilky Volkswagen a Kia, které na Slovensku také působí, naštěstí takové trable nemají.