Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2023: Bude to masakr? Sedmdesát procent trati je zcela nových!

Michal Štěpanovský
Diskuze (13)

45. ročník Rallye Dakar, startuje 31. prosince a cíl je 15. ledna. Měří 8549 kilometrů a z toho je vypsáno 4706 kilometrů rychlostních zkoušek ve čtrnácti etapách. Podle sdělení organizátorů má být trať v porovnání s předchozím ročníkem ze sedmdesáti procent nová. 

„Požádali jste nás, že chcete delší a těžší Dakar s více dunami. Přesně takový Dakar bude,“ prohlásil při letní návštěvě Prahy ředitel soutěž, David Castera.

Start bude na březích Rudého moře v takzvaném Sea Campu, cíl je na východním pobřeží v Dammámu. Trať bude velmi náročná zejména ve druhém týdnu, kdy se pojede v obávané poušti Rub al-Chálí, v překladu Pustá končina, která je čtvrtou největší na světě. Nejvyšší duny zde měří až 250 metrů, povedou zde čtyři etapy ve čtyřech dnech, včetně maratonské bez asistence mechaniků. Na každou etapu budou existovat minimálně dvě verze roadbooků (rozpisů) a soutěžícím budou rozdávány náhodně, cíl etapy bude pro všechny společný.

Prolog „Sea Camp“ (10/10). Nový koncept bivaku, vyvinutý s cílem spojit pole Dakaru v závěrečných fázích technických přejímek, také připraví scénu pro úvodní ceremoniál. Poté, co sjedou závodní auta z rampy, zamíří na start 11 kilometrů dlouhé speciálky. Ta rozhodne o pořadí na startu první etapy. Prvních deset automobilových jezdců a nejlepších patnáct motorkářů si vybere své startovní pozice pro další etapu. Strategie tak vstupuje do hry od prvního dne soutěže.

„Sea Camp“ - „Sea Camp“ (603/368). Rallye se skutečně rozjíždí. Písčité tratě vedou po kamenitých úsecích s pořádným kouskem štěrku. Začátečníci otestují své schopnosti surfování na dunách v posledním úseku. I když to není nijak zvlášť náročné, tato fáze poskytne brzký přehled o tom, jak si všichni stojí.

„Sea Camp“ - Úla (590/431). Cesta do Al-'Ula nezapomene přinést něco neobvyklého a vyplatí se dobré orientační schopnosti. Na druhou stranu i závodníci, kteří ztratí čas kvůli zpackané navigaci v ďábelských boulderových polích nebo z jiného důvodu, dostanou odměnu. Pokochají se nádhernými kaňony a nádhernou krajinou poblíž cíle. Etapa se bude rozhodovat na dunách, na obzoru jsou vidět některé z majestátních nabatejských chrámů.

Úla - Háil (669/447). Závodníci a vyrazí do dechberoucího speciálu, který David Castera popsal jako „snad nejkrásnějších padesát kilometrů v rallye“. Jezdci však budou soustředěni na závod s časem a spolujezdci příliš zaneprázdněni mapováním trasy sérií kaňonů, aby v této rychlé etapě kochali okolím více než jen letmým pohledem. Dohromady mají tyto ingredience potenciál otřást pořadím v každé kategorii.

Háil - Háil (573/425). Dokonce i mazané pouštní lišky, které zkrotily duny všeho druhu, se jen zřídka setkají s horami písku, které čekají na pole v prvních 100 kilometrech tohoto speciálu. Složitá navigace na písečných tratích vedoucích zpět do Ha'il nabídne soutěžícím jednu nebo více možností.

Háil - Háil (646/375). Písek, písek a další písek ve druhé smyčce kolem Ha'il, saúdského hlavního města off-roadových závodů. Pole malých dun s velbloudí trávou ustoupí rozlehlým plochám posetým dunami. Znalosti skákání přes duny budou znamenat rozdíl mezi ziskem a ztrátou minut v této sekci slalomového typu. Pouze skuteční odborníci zvládnou měkký písek bez ztráty času.

Háil - Davadmí (876/466). Je tady nejdelší etapa Dakaru, která obsahuje i nejdelší speciál. Rychloměry budou dosahovat trojciferných čísel na rychlých, dostatečně širokých tratích, které vedou první polovinu tratě přes rozsáhlé plošiny. Záplava dun dodá určitou rozmanitost a zvýší napětí v poslední třetině etapy. Do konce dne budou mít soutěžící a jejich stroje za sebou téměř 2500 kilometrů speciálů.

Davadmí - Davadmí (641/473). Tato fáze vede od zvlněných oblastí po písečné náhorní plošiny a vyniká rozmanitým terénem, počínaje oblázky a později postupujícími k impozantním řetězcům dun. Jeho vyčerpávající průběh je cennou příležitostí pro uchazeče o stupně vítězů, aby zvýšili náskok na své soupeře.

Davadmí - Rijád (722/407). Bivak v Rijádu se stal známým pro závodníky během prvních tří ročníků v Saúdské Arábii, ale tento speciál je zcela nový. V první části se pole proplétá kolem dokonalých údolí v srdci hor, než se pustí do široce otevřené pouště. Abychom zakončili intenzivní program prvního týdne a dopřáli jezdcům zasloužený odpočinek, pojede se závěrečných dvě stě kilometrů na rychlých tratích. 

Rijád – volný den. Pro mnohé je den odpočinku důležitým částečným cílem. Ať se stane cokoli, bude načase, aby všichni zhodnotili svou strategii a čas moudře využili k vyváženému zotavení, Opozdilcům, kteří budou mít jistě hodně práce na svých vozidlech, to bude zkrátka kratší den. Zbytek bude rozdělen mezi údržbu nutnou k návratu do dun a odpočinek v pravém slova smyslu.

Rijád - Haraz (981/439). První etapa po odpočinkovém dni není určena k tomu, aby závodníkům nabídla lehčí průběh. V první části etapy, se budou velmi hodit robustní jezdecké dovednosti. Sjet mimo trať a potýkat se s navigací jsou jen dvě rizika tohoto speciálu. Pole účastníků bude také muset na cestě zpět do bivaku překonat krásný řetězec dun.

Haraz - Šajbá (623/114). Vybraná měřená sekce byla v této fázi, prvním vpádu Dakaru hluboko do útrob proslulé pouště Prázdné čtvrti, záměrně krátká. Tento předkrm nabízí chuť místní pochoutky, konkrétně písku.

Šajbá - Ardá (425/275). První část maratonské etapy je v podstatě milostným dopisem pro rallyeové labužníky. Počítadlo zasáhne hranici 4 000 kilometrů speciálů měřeno po startu. Tím se dostane soutěž hluboko do oblasti extrémní vytrvalosti. Designéři trasy označili tuto příležitost za vyčerpávající etapu na písku všech barev. Udržet vozidla v jednom kuse bude klíčové, protože nebudou existovat žádné asistenční vozy ani mechanici, kteří by soutěžícím pomohli v bivaku.

Ardá - Šajbá (375/185). Tato etapa se zaměří na taktické schopnosti jezdců, jezdců a posádek. Komu se podaří překročit tenkou hranici mezi tím, aby na své vozidlo příliš netlačil a neztrácel příliš mnoho času na agresivnější soupeře? Odpověď přijde po festivalu dun ve druhé polovině maratonské etapy. V závislosti na časových rozdílech v každé kategorii bude nyní poměr sil téměř vytesán do kamene.

Šajbá - Hufuf (669/154). Odchod z poušti Prázdná čtvrť bude rozhodující ve více než jednom bodě. Na jedné straně je to poslední příležitost surfovat po řetězcích dun; na druhou stranu, poslední velká etapa by také mohla poskytnout odrazový můstek pro ambiciózní závodníky bojující o stupně vítězů, aby se posunuli o jedno nebo dvě místa v pořadí výše. Krátký speciál omezuje potenciál poškození, ale fyzická odolnost jezdců a mechanická závodních strojů může ještě hodně změnit.

Hufuf - Dammám (414/136). Dakar se několikrát vydal na cestu kolem pobřeží Rudého moře, a to i na začátku ročníku 2023, který se uzavře na pobřeží Arabského zálivu. Jedná se o neobvykle rychlý plážový speciál s minimálním prostorem pro velké změny v pořadí. Soutěžící na to musí pamatovat, aby se mohli připojit k oslavám na pódiu.

45. ročník Rallye Dakar
31. 12. Prolog Sea Camp 10/10
1. 1. Sea Camp -Sea Camp 603/368
2. 1. Sea Camp - Úla 590/431
3. 1. Úla - Háil 669/447
4. 1. Háil - Háil 573/425
5. 1. Háil - Háil 646/375
6. 1. Háil - Davadmí 876/466
7. 1. Davadmí - Davadmí 641/473
8. 1. Davadmí - Rijád 722/407
9. 1. Rijád volný den
10. 1. Rijád - Haraz 981/439
11. 1. Haraz - Šajbá 623/114
12. 1. Šajbá - Ardá 425/275
13. 1. Ardá - Šalbá 375/185
14. 1. Šajbá - Hufuf 669/154
15. 1. Šajbá - Dammám 414/136
První číslo v závorce znamená počet kilometrů v etapě, číslo za lomítkem znamenají kilometry rychlostní zkoušky.
Michal Štěpanovský
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
28. 12. 2022 17:14
Re: Proč se to furt jmenuje DAKAR???
A už ho mají 41 let zrušený a furt nic... Prostě ten náš praseckej pokryteckej, sadistickej, nenažranej a prolhanej svět je jedno velký žůžo.
28. 12. 2022 16:46
Re: Proč se to furt jmenuje DAKAR???
Psal jsi o Kataru a otrokářství. V Mauretánii existuje dodnes prave a nefalšované. Pokud k tomu mas výhrady (jak jsi psal s tím Katarem) tak by ti to mělo vadit úplně zásadně. Jinak toho tehdy nechali kvůli únosům a teroristickým útokům. Dneska už se jezdí jiná Rally v podobných lokalitách (Africa eco race).
Avatar - Mokrous
28. 12. 2022 16:23
Re: Proč se to furt jmenuje DAKAR???
A každej druhej chovatel hlodavců má od malička zažitý, že bába říkala, že suchej chleba je na obrušování řezáků. Takových “argumentů” mimo mísu lze mezi lidmi nalézt asi miliarda.

Ten krátký a povrchní příběh od motorkářů ti celkový obraz o bezpečnostně politické situaci Afriky nedá. A nemusíš nosit dříví do lesa. Já začal mluvit první o bezpečnosti v Africe i otrokářství u ručníkářů.
Akorát někde se o tom píše a jinde zase politickokorektně mlčí. To podle toho, komu se zrovna leze do řiti.
To samý máš dnes i dřív s válkama. Hezky si je rozdělit na ty zlé a na ty dobré a na ty o kterých se mlčí. A ovce spokojeně bečí dál.
28. 12. 2022 15:05
Re: Proč se to furt jmenuje DAKAR???
Každý fanda motorů má zafixované EVO v souvislosti s ostrým Lancerem. A tady si přečti, proč nemůže být Dakar v Africe
https://www.motorkari.cz/…barth-48657.html
Mimochodem, ve zmiňované Mauretánii je dodnes otroctví, ale opravdové.
Avatar - Mokrous
28. 12. 2022 14:49
Re: Proč se to furt jmenuje DAKAR???
Něco k věci?