Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Recept na vysoké ceny benzinu? Muž uřízl svému Suzuki Swift střechu, jezdí za 3 l/100 km

Mirek Mazal Mirek Mazal 27. 7. 2022 • 23:44
12
2
Zobrazit náhledy (12)
1989 Geo Metro 1989 Geo Metro 1989 Geo Metro 1989 Geo Metro 1989 Geo Metro 1989 Geo Metro 1989 Geo Metro

Ořezaný experiment jezdil za pár litrů benzínu. Úspora výměnou za vzhled je aktuální, protože ceny pohonných hmot vyvolávají mdloby, a to zdražování neskončilo.

Zděšení z překročení čtyřicetikorunové hranice za litr benzínu vystřídala skepse. Natural je nejdražší v historii, rekordní následky současné mezinárodní situace dopadají nejen na tuzemské motoristy, proto z různých koutů přichází více či méně použitelné nápady určené k snížení spotřeby.

Vydírání dodavatelů ropy, napadení benzínových stanic ani krádeže plných cisteren nepřichází v úvahu jako omezení počtu ujetých kilometrů nebo prostá výměna vozidla. Poslední varianta pořízení méně náročného dopravního prostředku je nejrozumnější volbou zejména v případě bizarní úpravy modelu Geo Metro Xfi skalpovaného za účelem odlehčení a snížení aerodynamického odporu.

Ořezané Geo Metro začínalo v roce 1989 jako americká verze Suzuki Swift. Importovaný kompakt ve státě New York podstoupil okleštění poloviny kabiny, zůstaly jen dva odklápěcí panely a konstrukční panel udržující pevnost karoserie v zatáčkách nebo při převrácení.

Modrý prototyp zřejmě postavil bývalý armádní letecký mechanik Doug Heffron, který výrobce automobilů upozorňoval na neefektivní využívání zbytečně velkých interiérů. Osekané Metro mělo jít příkladem, tři roky trvalo doladit tandemové uspořádání dvoumístného experimentu. Posed řidiče a spolujezdce byl striktně stanoven dán do upořádání 1+1 za sebou, na jiný způsob rozsazení posádky nebylo místo.

Dva lidé mohli cestovat v úzké kukani připomínající zvenčí kokpit stíhacího letounu. Druhou polovinu původní kabiny vystřídaly úložné schránky přístupné přes pár poklopů. Radikální řez ubral necelých 140 kilogramů tovární hmotnosti, která dosahovala zhruba jedné tuny.

Motor z výroby uložený nad přední nápravou zůstal originální, spekuluje se o změnách poměru převodových stupňů přímo řazeného manuálu. Spolu s úbytkem hmotnosti a nižším odporem vzduchu se americký Swift pyšnil spotřebou  3,14 litru benzinu na stokilometrovou trasu. Výčet zvrácených modifikací nesmí opomenout kryty kol podobné futuristickým konceptům a součtem všech podobně aplikovaných nápadů Heffron uspořil asi litr benzinu na 100 kilometrů.

Praktický příklad úsporného opatření se objevil v inzerátu na prodej za 3200 dolarů (77.500 Kč). Nabídka zmizela, možná se našel kupec, každopádně Heffronova vize je dnes aktuálnější než kdy jindy, ceny pohonných hmot by měly kleast, nicméně se zatím nestabilizovaly.

Doporučujeme

Témata
27. 7. 2022 10:12
Tak
to bych raději chodil pěšky.