Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reklama Nissanu na Super Bowl byla raději vysílána jen jednou

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Nejsledovanější sportovní přenos roku je doprovázen enormně lukrativním časem pro reklamu. Do hlavního vysílacího času se dostal Nissan, ale jeho upoutávka více děsila, než lákala, proto byla vysílána jen jednou.

Sport zvaný fotbal je celospolečenský fenomén. Hráči jsou celebritami spojovanými s úspěšným životním stylem, přitom se stávají jen nástrojem astronomicky dotovaného byznysu. Americký fotbal pravidelně láme rekordy sledovanosti, proto rostou i miliardy korun protáčené v pozadí ostrého byznysu. Loni vynesly americké reklamní spoty 336 milionů dolarů (7,7 miliardy Kč), letos průměrná cena půlminutové reklamy vyšla na neskutečných 5,6 milionu dolarů (128 milionů Kč).

Závratné částky jsou na stole především během vrcholového zápasu zvaného Super Bowl. Na svůj vysílací čas při finále play-off spoléhají globální firmy číslo jedna jako například Anheuser-Busch InBev, Amazon, Alphabet, Deutsche Telekom, Porsche, Hyundai, Hummer nebo Nissan. Snad nejpamátečnějším videospotem se připomněla poslední jmenovaná – japonská automobilka, která v roce 1990 věřila produkci Ridleyho Scotta.

Britský tvůrce Vetřelce či Gladiátora spolupracuje s hvězdami hollywoodského kalibru. Před 30 léty pustil do éteru takový zážitek, že se sestřih pouštěl všeho všudy jen jednou. Diváci zůstali udiveni, přitom dnešním pohledem není lehké přesně najít okamžiky, které hromadně děsily různorodé publikum.

Automobilový film z 24. ročníku Super Bowlu nesl název Dreamer (Snílek). Zhruba minutový sestřih záběrů evokuje sen člověka, kterému se asi zdá noční můra o pronásledování utopickými gangy. Lehce apokalyptické prostředí na poušti je svědkem jednostranného závodu Nissanu 300ZX Turbo s dalším vozem, motorkou a letadlem. Sportovní kupé samozřejmě ujede všem, což zdůrazňuje schopnosti automobilu značky Nissan.

Vágně pojatá myšlenka stylu Rychle a zběsile neprovokuje, přesto se ozvali hlasití kritici. Proti odehrané reklamě protestovaly skupiny jako pojišťovací institut bezpečnosti silničního provozu, pediatrická akademie, asociace guvernérů pro bezpečnost silničního provozu a další podobné ústavy.

Upjaté instituce vnímaly dění příliš zaujaté na rychlou jízdu. Chvílemi byl natočen otáčkoměr u omezovače a rychlost strojů nelze popřít, ale celý scénář je na hony vzdálený realitě. Zdravý rozum nepochopí legitimitu podobného protestu, ovšem podobné restrikce bohužel překonaly oceán a omezují zábavné reklamy i v Evropě.

Dreamer byl tehdejším prezidentem pojišťovací agentury IIHS ohodnocen coby „nejhorší příklad reklamy s překročením rychlosti, jakou jsme kdy viděli“. Nulový smysl pro humor Briana O'Neilla znázorňuje přístup mocenských elit k výtvoru Ridleyho Scotta. Slavný filmař byl plně podpořen Nissanem, kde se akční snímek velice líbil. „Nevěříme, že reklama podporuje nezodpovědné jízdní praktiky,“ citovaly reakci výrobce noviny The New York Times.

Opačná stanoviska doznívala ještě dlouho po extrémně drahém diváckém okénku během finálového zápasu. Dohady o společenském dopadu reklamy neměly smysl, Nissan se uchýlil ke stažení dramatu a pouštní závod už nebyl nikdy nikde znovu veřejně odvysílán. Míru teoretického obecného ohrožení může posoudit každý individuálně na výše přiloženém videu.

Mirek Mazal
Diskuze (0)