Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault a Festival rychlosti v Goodwoodu 2015

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 22. 6. 2015
7
Zobrazit náhledy (7)
Renault Type K Renaultsport R.S.01
Francouzská automobilka na letošním Festivalu rychlosti předvede své historické i současné závodní vozy a chybět nebudou ani sériové modely.

Renault se chce na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu, pořádaném během posledního červnového víkendu, prezentovat jako kreativní a nadšený výrobce automobilů, který se může pochlubit více než 115 let trvající tradicí účasti v motoristickém sportu.

Festivalu rychlosti v Goodwoodu se Renault oficiálně účastnil v letech 2001 až 2006 a vrátil se na tuto akci po pětileté odmlce v roce 2012.

Renault opět rozdělí svou expozici na statické exponáty a stroje, které se předvedou v akci. Mezi nimi budou bezpochyby největší pozornost přitahovat vozy, které se postaví na start tradičního závodu do vrchu.

Prvním z nich bude Renault Typ K z roku 1902, který přinesl své značce první vítězství v náročném mezinárodním závodě z Paříže do Vídně. Na start tohoto podniku nastoupila trojice vozů Renault, poháněných čtyřválcovými motory o objemu 3,14 l a výkonu 17,7 kW (24 k) při 1100 min-1. Vedle konkurenčních automobilů se jednalo o malé automobily, jejichž velkou výhodou se stala hmotnost pouhých 600 kg. Díky ní Marcel Renault zdolal kopcovitou trať dlouhou téměř 1300 km jako první. Jeho průměrná rychlost byla 62,4 km/h.

Do Goodwoodu opět míří i Renault 40CV Typ NM z roku 1926, který je konečnou evolucí rekordních vozů své značky z poloviny dvacátých let. Modré kupé s extrémně dlouhou kapotou a odkrytými koly je poháněno šestiválcovým motorem, který z objemu 9,1 l poskytuje výkon 75 kW (102 k) při 2600 min-1. Během rekordních pokusů se o tento vůz staral sehraný čtrnáctičlenný tým, který vynikal mimo jiné i rychlostí doplňovaní paliva. Původní otevřené 40CV vytvořilo rychlostní rekordy na jednu, tři, šest a později i 24 hodin, dále na 500 km, 500 mil a na 1500 až 3000 km. Modrý NM mířící do Goodwoodu stanovil v roce 1926 mimo jiné rekordní průměr 175 km/h na 24 hodin.

Přímo do poloviny sedmdesátých let přenese diváky podél trati Renault 17 Skupiny 5. Tovární soutěžní speciál, jehož základem je stejnojmenné kupé s pohonem předních kol, se může pochlubit motorem o objemu 1,8 litru s výkonem 136 kW (188 k), pohotovostní hmotností pouhých 820 kg a maximální rychlostí přes 190 km/h.

Další připomínkou soutěžních Renaultů se stane dodnes populární R5 Maxi Turbo z první poloviny osmdesátých let, který v akci předvede jeho bývalý pilot Jean Ragnotti. Ostrý hatchback s přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu přes 257 kW (350 k) v závodní verzi Maxi Turbo byl přímou odpovědí na Lancii Stratos a stejně jako ona byl postaven přímo pro tratě světových soutěží.

Festival rychlosti v Goodwoodu 2014: Velká fotogalerie

Mezi statické exponáty Renaultu bude patřit i dvojice vozů Formule 1. prvním z nich bude monopost RE40, který byl prvním formulovým vozem své značky, v jehož nosné konstrukci bylo využito karbonu. Pohonnou jednotkou RE40 je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 1,5 litru s výkonem okolo 647 kW (880 k). V roce 1983 je sedlal Eddie Cheever a Alain Prost, který s ním zvítězil ve čtyřech ze čtrnácti podniků, do nichž byl RE40 nasazen.

Druhým monopostem se stane Renault R25 z roku 2005, s nímž Fernando Alonso zvítězil v sedmi Grand Prix a pětkrát dojel na druhém místě. Vidlicový desetiválec o objemu 3,5 litru v tomto voze produkuje přes 597 kW (811 k) při ohromujících 15.500 otáčkách za minutu.

Hlavními hvězdami současnosti značky Renault se pak stanou závodní speciál Renaultsport RS 01, dvojice ostrých hatchbacků Mégane RS 275 Trophy a Clio RS 220 Trophy.

Ze sériových modelů má být největší pozornost věnována nejčerstvějším novinkám v podobě modelů Kadjar, Twingo, Captur a elektromobil Twizy, jehož popularitu nejen ve Velké Británii zvyšuje Stirling Moss.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku