Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault hodlá omezit výrobu až do září. Důvodem je nedostatek čipů

David Bureš
Diskuze (0)

Plánované omezený produkce se týká závodů Palencia a Valladolid ve Španělsku, kde Renault vyrábí modely Kadjar, Mégane a Captur.

Automobilky už několik měsíců hlásí problém v nedostatku čipů. Nejnověji tuto potíž hlásí Renault, který zahájil jednání se španělskými odbory na omezení výroby hned ve třech tamějších závodech značky. Nejde přitom jen o krátkodobé snížení produkce, Renault totiž počítá s částečným zavřením továren až do konce září!

Má jít přitom o rozšíření stávajícího omezení produkce, protože důvodem nedostatku polovodičů Renault ve španělských závodech omezil výrobu už v uplynulých týdnech. Konkrétně v závodech Valladolid (kde je motorárna i montážní linka) a Palencia má být výroba v následujících měsících úplně zastavena hned v 31 až 39 dnech. Zatímco v Palencii vznikají modely Kadjar a Mégane, Valladolid vyrábí malé SUV Captur.

Odbory potvrdily, že Renault s nimi o omezení výroby jedná. Úmyslem je mezi dubnem až září omezit produkci na jen jeden až tři dny v týdnu. Krok se má týkat až 9.000 pracovníků.

Renault snahu o omezení produkce vysvětluje jako preventivní krok při očekávaném přetrvávajícím nedostatku čipů, který má být podle vedení firmy vyřešen až v druhé polovině roku. Jedná se o celosvětový problém, který aktuálně řeší také třeba Škoda Auto. Jen Renault tvrdí, že kvůli tomuto problému letos prodá o 100.000 aut méně, než plánoval.

Důvodů je hned několik, souvisí hlavně s vyšší poptávkou po domácí elektronice vlivem pandemie koronaviru, na níž výrobci čipů nebyli připraveni. Polovodičů je navíc kvůli novým asistenčním systémům a elektrifikovanému pohonu v automobilech stále více. A co víc, někteří čínští producenti čipů byli ovlivněni sankcemi zavedenými bývalým americkým prezidentem Donaldem Trumpem.

Důvodem částečného zastavení produkce ale může být i setrvávající nižší poptávka zákazníků po nových automobilech, jako důsledek přetrvávající pandemie koronaviru. Renault navíc do budoucna počítá s obecným omezením své produkce a snížením výrobní kapacity ve svých závodech v rámci nové strategie. Renault totiž hodlá prodávat méně aut, ale za vyšší cenu, aby více vydělal. Zapomenout nesmíme ani na blížící se mezigenerační výměnu crossoveru Kadjar, která na omezení výroby může mít též vliv.

Další budoucnost španělských závodů Renaultu nicméně ohrožena být nemá. Automobilka již přiznala, že v nich v následujících třech letech začne vyrábět nová SUV s hybridním pohonem. Vedle nástupce Kadjaru by mělo jít také o odvozené SUV-kupé a avizovanou sedmimístnou verzi jako náhradu za dnešní Koleos.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme