Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde se vyrábějí jaká auta: Značky se jen doma zdaleka nedrží

Jaké díly z ČR vozí evropské Auto roku 2020: Peugeot 208
Před půlstoletím se Škoda Octavia kromě Česka vyráběla i v jihoamerickém Chile.
Před půlstoletím se Škoda Octavia kromě Česka vyráběla i v jihoamerickém Chile.
Továrny Škoda Auto
42 Fotogalerie

Myslíte si, že vaše škodovka je česká, audi německé, fiat italský, toyota japonská a jeep americký? Po prostudování našeho přehledu možná budete překvapeni. Globalizace hýbe světem a málokterá značka drží výrobu v rodné zemi.

Před časem jsme se zabývali otázkou, podle čeho v dnešní složité době určit národnost automobilky. Jestli je důležitější země vzniku a lokace sídla, nebo státní příslušnost mateřského koncernu. Dnes se na jednotlivé automobilky podíváme jinou optikou. Zjišťovali jsme, kde přesně se vyrábějí modely prodávané na českém trhu.

Navzdory všeobecnému povědomí o sdílení vývojových nákladů, výrobních kapacit a spojování značek do koncernů či aliancí totiž motoristé s oblibou omílají vousatá klišé o německé preciznosti, italské zfušovanosti, švédské bytelnosti či japonské spolehlivosti. Jenže pak z našich tabulek vyčtete, že takové Audi Q3 se vyrábí v Maďarsku, většina SUV od BMW přijíždí z Ameriky, polovina francouzských aut se montuje ve Španělsku, zatímco španělský Seat může být klidně z Česka, fiaty jsou polské, srbské či turecké a asijské značky houfně produkují napříč Evropou.

Když na toto téma hovoříme s šéfy automobilek, všichni se vzácně shodují, že kvalita výsledného produktu je dána výhradně standardy té které značky bez ohledu na lokalitu výroby. Normy jsou jen jedny a podle nich musí vzniknout identické auto kdekoli na světě pod rukama dělníků libovolné národnosti. Že to nejsou jen alibistické řeči, dokládá produkce některých prémiových modelů evropských značek v zemích, které byste nejspíš netipli – Audi Q5 se vyrábí výhradně v Mexiku, BMW tam přesunulo část produkce řady 3. Mercedes-Benz C sedan pochází z Jihoafrické republiky a Volvo V90 z Číny.

Rozšířenou mýlkou bývá představa, že v dané továrně vzniká auto od prvního do posledního šroubku. Výjimečně tomu tak skutečně je, ale obvykle do fabrik míří k montáži hotové celky z jiných závodů automobilky nebo od externích subdodavatelů. Typicky jde o motory a převodovky, kompletně nastrojené palubní desky, ale i celé přední stěny, tedy nárazník s výztuhami, světly a maskou.

Občas se také výrobní proces mění podle aktuální situace. Není to tak dlouho, co české fabriky Škody nestíhaly, a tak se vozily svařené karoserie fabií lakovat do Německa k Volkswagenu a pak zase zpátky k dodělání.

Podobnou rošádu podstupuje každý nový rolls-royce. Hliníkové karoserie se svařují ve specializované továrně BMW v Německu, pak putují do Anglie a v sídle značky v Goodwoodu začíná výroba až lakovnou.

Svět motorů 36/2020Svět motorů 36/2020 | Zdroj: Svět motorů

Vlastenci

  • Pouhá hrstka značek se při výrobě aut striktně drží rodné hroudy. Alfa Romeo si hatchback Giulietta, sedan Giulia i SUV Stelvio vyrábí doma v italském Cassinu. Doma v Itálii se bez výjimky vyrábějí i exkluzivní vozy Ferrari a Lamborghini.
  • Na britský původ si potrpí ostrovní šlechta Bentley a Rolls-Royce. Byť při vývoji úzce spolupracují s mateřskými německými koncerny (Volkswagen, respektive BMW) a neštítí se z kontinentální Evropy dovážet motory nebo svařené karoserie, výrobní závody mají výhradně doma v Anglii.
  • Do třetice dva Japonci: všechny v Česku prodávané modely značek Lexus a Subaru se dovážejí ze země vycházejícího slunce. Nicméně obě automobilky mají závody i mimo Japonsko, produkují v nich ale vozy pro jiné než evropské trhy.

Univerzál

Občas se nějaký model samotné automobilce nehodí do žádné vlastní továrny, a tak požádá o pomoc externí firmu. Typickým příkladem je Magna Steyr z rakouského Štýrského Hradce. Odjakživa vyrábí terénní legendu Mercedes-Benz třídy G a to platí i v současné, nové generaci. Ze stejné brány vyjíždějí i sportovní dvojčata BMW Z4 a Toyota Supra nebo Jaguary E-Pace a elektrický I-Pace. Dříve Magna produkovala třeba Peugeot RCZ, Saab 9-3 Cabriolet, Mini Countryman a Paceman, Jeep Grand Cherokee, Chrysler Voyager a 300 C, Mercedes třídy M, BMW X3, luxusní sedan Aston Martin Rapide a spoustu dalších vozů.

Audi

Zatímco většina modelů s „áčkem“ se rodí u našich západních sousedů, hlavně rozmach SUV donutil Audi využít kapacity závodů po celém světě. Nejluxusnější jsou ze Slovenska.

ModelZeměMěsto
A1ŠpanělskoMartorell
A3, A4, A5, Q2NěmeckoIngolstadt
A6, A7, A8NěmeckoNeckarsulm
e-tronBelgieBrusel
Q3, TTMaďarskoGyör
Q5MexikoSan José Chiapa
Q7, Q8SlovenskoBratislava
R8NěmeckoBöllinger Höfe

BMW

Většina nízkých bavoráků se pyšní ryze německým původem, zatímco modely SUV značka tradičně vyrábí výhradně v USA. Zajímavostí je přesunutí části produkce trojky do Mexika.

ModelZeměMěsto
3 Sedan a GT, 4 Coupé a Gran Coupé, 5/M5, 6 GT, 7, 8/M8NěmeckoDingolfing
1, 2 Gran Tourer, 4/M4 Cabrio, X2NěmeckoŘezno
1, 2/M2, i3NěmeckoLipsko
3 SedanMexikoSan Luis Potosí
3 Sedan a Touring, 4 Cabrio, M4 CoupéNěmeckoMnichov
X3, X4, X5, X6, X7USA/Jižní KarolínaSpartanburg
Z4RakouskoŠtýrský Hradec

Citroën

Dvojitý šíp je dalším příkladem toho, že původ značky a jejích aut se může významně lišit. Vždyť francouzské jsou jen dva modely.

ModelZeměMěsto
Berlingo, C4 SpacetourerŠpanělskoVigo
C1Česká republikaKolín
C3SlovenskoTrnava
C3 Aircross ŠpanělskoZaragoza
C4 Cactus ŠpanělskoMadrid
C5 Aircross FrancieRennes
SpacetourerFrancieHordain
 ŠpanělskoValenciennes
 Velká BritánieLuton

Fiat

Na účet italské kvality známe spoustu vtipů, ale pak se podíváte na modely Fiatu a zjistíte, že z Apeninského poloostrova jich zas tak moc nepochází.

ModelZeměMěsto
500PolskoTychy
500LSrbskoKragujevac
500XItálieMelfi
PandaItálieNeapol
TipoTureckoBursa

Ford

Americká značka je symbolem globálnosti a podle toho vypadá i přehled jejích závodů rozesetých po celém glóbu. Z USA se dosud vozil jen mustang, nově přibude explorer.

ModelZeměMěsto
Ecosport, PumaRumunskoCraiova
ExplorerUSA/IllinoisChicago
Fiesta Transit/TourneoNěmeckoKolín nad Rýnem
FocusNěmeckoSaarlouis
Kuga, Mondeo, S-Max, Galaxy, Transit/Tourneo ConnectŠpanělskoValencie
MustangUSA/MichiganFlat Rock
Mustang Mach-EMexikoCuautitlan
RangerJARSilverton
Transit, Transit/Tourneo Custom, Transit/Tourneo CourierTureckoKocaeli

Honda

Dlouhé roky svěřuje Honda výrobu evropských modelů do britských rukou. Brexit ale zamíchal kartami a továrna ve Swindonu má být příští rok uzavřena.

ModelZeměMěsto
Civic hatchbackVelká BritánieSwindon
Civic sedanTureckoGebze
NSXUSA/OhioMarysville
Jazz, e, HR-V, CR-VJaponsko 

Hyundai

Malé levné vozy z Turecka, nejžádanější z Nošovic, dražší elektrické a luxusní z Koreje. Hyundai má výrobu logicky uspořádanou.

ModelZeměMěsto
i10, i20TureckoIzmit
i30, TucsonČeská republikaNošovice
Ioniq, Kona, Nexo, Santa FeJižní KoreaUlsan
Kona EV s menší bateriíJižní KoreaUlsan
Kona EV s větší bateriíČeská republikaNošovice

Jaguar

Jaguar je synonymem Anglie a dělá maximum, aby tomu tak bylo nadále. Ani nová továrna ale nestačí, kompaktní SUV E-Pace a elektrický model I-Pace si musí nechávat stavět u Magny Steyr v Rakousku.

ModelZeměMěsto
XE, F-PaceVelká BritánieSolihull
XF, F-TypeVelká BritánieBirmingham
E-Pace, I-PaceRakouskoŠtýrský Hradec

Jeep

Po spojení s Fiatem a zavedení menších modelů se vám může stát, že teréňák s legendárním americkým logem bude Made in Italy.

ModelZeměMěsto
Compass, RenegadeItálieMelfi
Grand CherokeeUSA/MichiganDetroit
CherokeeUSA/IllinoisBelvidere
WranglerUSA/OhioToledo

Land Rover

Britské terénní vozy se dlouho nehodlaly vzdát mateřských ostrovů. Předloni značka otevřela nový závod na Slovensku, především pro nástupce slavného defenderu.

ModelZemě Město
Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover VelarVelká BritánieSolihull
Discovery Sport, Range Rover EvoqueVelká BritánieHalewood
Discovery, DefenderSlovenskoNitra

Kia

Podle tabulky by se mohlo zdát, že většina u nás jezdících kií pochází z Koreje, ale opak je pravdou. Nejprodávanější modely se rodí v Žilině.

ModelZeměMěsto
Ceed, Proceed, Xceed, SportageSlovenskoŽilina
e-SoulJižní KoreaGwangju
PicantoJižní KoreaSeosan
Rio, Stonic, StingerJižní KoreaSohari
Sorento, NiroJižní KoreaHwasung

Mazda

Zajímavostí u Mazdy je rozdělení produkce crossoveru CX-30 podle motorů. Tradiční benziny z Mexika, revoluční benzin Sky-X spalující na dieselovém principu z Japonska.

ModelZeměMěsto
2MexikoSalamanca
3, 6, CX-3, CX-5, MX-30, MX-5JaponskoHirošima
CX-30 s motory SKY-GMexikoSalamanca
CX-30 s motory SKY-XJaponskoHirošima

Mini

Britská legenda pod křídly německého BMW využívá pro polovinu modelů kapacity nizozemského závodu.

ModelZeměMěsto
CabrioNizozemskoBorn
ClubmanVelká BritánieOxford
CountrymanNizozemskoBorn
HatchbackVelká BritánieOxford

Mitsubishi

Tři diamanty dnes v Evropě nabízejí jen skromný výběr modelů, které značka po světě produkuje. Všechny se dovážejí z Asie.

ModelZeměMěsto
Space Star, L200ThajskoLaem Chabang
ASXJaponskoKurashiki
Eclipse Cross, OutlanderJaponskoOkazaki

Mercedes-Benz

Grunt výrobních kapacit Mercedesu najdeme v Německu, jež ovšem doplňuje celá řada celkem exotických lokalit. Velká SUV se už dlouho montují výhradně v USA, GLB z Mexika a sedany třídy C z Jižní Afriky jsou pro mnohé překvapením.

ModelZeměMěsto
ANěmeckoRastatt
 MaďarskoKecskemét
B, GLANěmeckoRastatt
CLAMaďarskoKecskemét
C kombi, kupé a kabriolet, E kupé a kabriolet,GLC, EQCNěmeckoBrémy
C sedanJAREast London
E, S, CLS, SL, AMG GTNěmeckoSindelfingen
GRakouskoŠtýrský Hradec
GLBMexikoAguascalientes
GLCFinskoUusikaupunki
GLE, GLSUSA/AlabamaVance

Nissan

Nissan je příkladem značky, u níž lidé s oblibou vyzdvihují japonský původ, ale jen zlomek modelů jej skutečně má.

ModelZeměMěsto
Juke, Qashqai, LeafVelká BritánieSunderland
MicraFrancieFlins
e-NV200, NavaraŠpanělskoBarcelona
X-Trail, GT-R, 370ZJaponskoYokohama

Opel

Sice Opel rád zdůrazňuje německý původ, ale podle výčtu výrobních závodů je to spíš Evropan. Řadu modelů vyrábí v továrnách mateřského koncernu PSA.

ModelZeměMěsto
Corsa, Crossland XŠpanělskoZaragoza
AstraPolskoGliwice
Astra STVelká BritánieEllesmere Port
Grandland XFrancieSochaux
 NěmeckoEisenach
InsigniaNěmeckoRüsselsheim
ComboŠpanělskoVigo
Zafira Life, VivaroVelká BritánieLuton
MovanoFrancieBatilly

Peugeot

Stěžejní modely si Peugeot staví doma, menší svěřil do rukou Čechů a Slováků. Ke značce léta patří továrna ve španělském Vigu, další lokality přineslo spojení s konkurenty při vývoji dodávek.

ModelZeměMěsto
108Česká republikaKolín
208SlovenskoTrnava
2008ŠpanělskoVigo
308, 3008FrancieSochaux
5008FrancieRennes
508FrancieMulhouse
RifterŠpanělskoVigo
PartnerPortugalskoMangualde
TravellerFrancieHordain
ExpertVelká BritánieLuton
BoxerItálieVal di Sangro

Porsche

Výrobce sportovních vozů se dlouho držel doma v Německu, jen při výrobě SUV Cayenne si vypomáhal dovozem komponentů z bratislavské továrny Volkswagenu. Po příchodu macanu se tam začal dělat cayenne celý.

ModelZeměMěsto
911, 718NěmeckoZuffenhausen
CayenneSlovenskoBratislava
Macan, PanameraNěmeckoLipsko

Seat

Španělská značka začala s expanzí do světa SUV využívat výrobní kapacity koncernu Volkswagen v Česku a Německu. Pro sportovní divizi Cupra postavila novou továrnu doma v Martorellu.

ModelZeměMěsto
Arona, Ibiza, Leon, Cupra LeonŠpanělskoMartorell
AlhambraŠpanělskoPalmela
AtecaČeská republikaKvasiny
Mii electricSlovenskoBratislava
TarracoNěmeckoWolfsburg

Smart

Nejnovější trpaslíci koncernu Daimler vznikli ve spolupráci s Renaultem, proto nepřekvapí výroba třídveřového modelu ve Francii a čtyřdveřového ve Slovinsku na jedné lince s twingem.

ModelZeměMěsto
FortwoFrancieHambach
ForfourSlovinskoNovo Mesto

Renault

Když se rozhlédnete po prodejně Renaultu, jen zlomek vozů pochází z domácí Francie. Jsou to hlavně ty velké a užitkové.

ModelZeměMěsto
CapturŠpanělskoValladolid
Clio, Mégane GrandCoupéTureckoBursa
Espace, Talisman, Grand ScénicFrancieDouai
Kadjar, Mégane hatchback a kombiŠpanělskoPalencia
KangooFrancieMaubege
KoleosJižní KoreaBusan
MasterFrancieBatilly
TraficFrancieSandouville
Twingo, ClioSlovinskoNové Město

Suzuki

Japonský specialista na kompaktní modely s pohonem všech kol k nám dováží auta z domova a léta provozovaného závodu v Ostřihomi. V Maďarsku je Suzuki považované prakticky za domácí značku.

ModelZeměMěsto
Ignis, SwiftJaponskoMakinohara
JimnyJaponskoKosai
Vitara, S-CrossMaďarskoOstřihom

Toyota

Nadnárodní kolos se nevyhýbá ani naší zemičce. Dosud v Kolíně vyrábí malé aygo, od příštího roku tam bude vznikat i část produkce nového yarisu.

ModelZeměMěsto
AygoČeská republikaKolín
YarisFrancieValenciennes
Corolla hatchback a kombiVelká BritánieBurnaston
Corolla sedan, C-HRTureckoArifiye
ProaceFrancieHordain
Proace CityŠpanělskoVigo
SupraRakouskoŠtýrský Hradec
HiluxJARDurban
Camry, Mirai, Prius, RAV4, Land CruiserJaponsko 

Volkswagen

Německý koncern je skutečným světoběžníkem. Lokality v tabulce platí jen pro vozy prodávané u nás, jinak ale VW provozuje řadu dalších závodů v Asii, Americe i Africe.

ModelZeměMěsto
ArteonNěmeckoEmden
e-UpSlovenskoBratislava
Golf/SportsvanNěmeckoWolfsburg
ID.3NěmeckoCvikov
ID.4NěmeckoCvikov
PassatNěmeckoEmden
PoloŠpanělskoPamplona
SharanPortugalskoSetúbal
T-CrossŠpanělskoPamplona
TiguanNěmeckoWolfsburg
Tiguan AllspaceMexikoPuebla
TouaregSlovenskoBratislava
TouranNěmeckoWolfsburg
T-RocPortugalskoSetúbal
T-Roc CabrioletNěmeckoOsnabrück
UpSlovenskoBratislava

Volvo

Pro mnohé tradiční švédská značka má doma na Severu jen jednu továrnu. Menší modely léta produkuje v Belgii, po převzetí čínským koncernem Geely se výroba velkého sedanu S90 přesunula na Východ a menší S60 vzniká v novém americkém závodě.

ModelZeměMěsto
S60USA/Jižní KarolínaRidgeville
S90ČínaDaqing
XC40BelgieGent
V60, V90, XC60, XC90ŠvédskoTorslanda

Kde se ve světě vyrábějí české škodovky: Škoda není jen Mladá Boleslav

O české automobilce se nejčastěji hovoří v souvislosti se středočeským městem nad řekou Jizerou. Jenže boleslavský hlavní závod je jen jedním z mnoha dílků puzzle. Škodovky se rodí po celém světě.

Když se řekne Škoda, obvykle se nám vybaví Mladá Boleslav. Jenže tam ve skutečnosti vzniká jen pět z osmi nabízených modelů – tedy oficiálně v době uzávěrky, jinak už tam probíhá i montáž prvních kusů elektromobilu Enyaq, jenž se ve světové premiéře představí 1. září. Další modely se rodí v tradičním závodě v Kvasinách a malé elektrické Citigoe iV se k nám dováží ze sousedního Slovenska.

Úspěch české značky na východě si vyžádal stavbu zahraničních továren pro pokrytí tamních trhů. V Rusku najdeme hned dvě, jednu na Ukrajině a v Kazachstánu, v Číně se škodovky montují už na čtyřech místech. Dokonce tam vznikají i modely, které my doma v Česku neznáme – třeba sportovně střižená SUV Kamiq GT a Kodiaq GT. Velké plány má Škodovka v Indii, kde dnes vyrábí ve dvou lokalitách.

Chilský pokus: Před půlstoletím se Škoda Octavia kromě Česka vyráběla i v jihoamerickém Chile. Tempem maximálně tři auta denně ji tam montovali místní Indiáni, na které dohlížel Bohuslav Čtvrtečka, zapálený škodovák z Kvasin, dodnes působící ve východočeském podniku jako průvodce. Třídveřová Octavia Combi z šedesátých let minulého století byla jednoduché, robustní a praktické auto. V rozloženém stavu se vyvážela k následné montáži na Island, do Pákistánu, Indonésie i Turecka. Málo známým příběhem je pokus o výrobu v chilském městě Arica. Ve spartánských podmínkách otevřených hal tam pod rukama domorodých dělníků za dva roky vzniklo 300 až 400 octavií, sestavených výhradně ručně z dodaných celků.

Víte, že…

… škodovky se od roku 2017 rodily i v africkém Alžírsku? Nešlo však o klasickou výrobu, ale zpětnou kompletaci v Česku vyrobených a následně na menší celky demontovaných vozů Fabia, Rapid a Octavia. Ve společné továrně Volkswagenu a lokální společnosti Sovac obdobným způsobem vznikala i audi, seaty a volkswageny. Píšeme v minulém čase, protože provoz továrny byl koncem loňského roku pozastaven z důvodu vyšetřování šéfa firmy Sovac v rámci rozsáhlé korupční aféry.

Co se vyrábí v Česku: Nemáme se za co stydět!

Věděli jste, že klidně na druhém konci světa najdete v autě součástky z České republiky? Vozí je i takové značky jako Ferrari nebo Rolls-Royce. Češi jsou světová špička.

Automobilový průmysl je pořád tahounem národní ekonomiky, který se podílí ze čtvrtiny na průmyslové produkci země a skoro stejně i na exportu. Loňské tržby činily 1124 miliard korun a práci dává více než 180.000 zaměstnancům a jejich rodinám. Průměrná mzda v oboru už šplhá na 44.000 korun.

Občas lze slyšet, že české firmy jsou pouze montovnami světových gigantů. Naopak – renomované společnosti stále více staví vývojová centra a zkušební provozy na zemí ČR, protože místní technické vzdělávání je na špičkové úrovni. Po Česku lze spatřit zamaskované prototypy Mercedesu z plzeňské prototypové dílny MB Tech. A u Sokolova už vzniká zkušební polygon pro nová BMW.

Otisk českých dlaní najdete téměř na každém autě světa, doma vyráběné komponenty se vyvážejí i za hranice Evropy. Tak například v Hrušovanech u Brna se produkují loga na kapotu běžných produkčních značek, ale i třeba Aston Martinu, Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. V Hořovicích u Berouna dokonce před sedmi lety jako jediní na světě dokázali zhotovit superlehké čelní okno pro nové LaFerrari v limitované edici 499 kusů. Tloušťka skla dosahovala jen 4 mm, takže bylo o dvanáct procent lehčí než jakékoliv jiné podobné. Pikantní je, že technicky náročný majstrštyk ubral celkové hmotnosti vozu „jen“ 1,3 kilogramu. Ale u supersportu se počítá každý gram. Zajímavý je pohled do tabulky aut nominovaných na evropské Auto roku. Bez výjimky na každém najdete nějaké komponenty z ČR. Podle optimistických výhledů by to neměla úplně zvrátit ani příchozí elektromobilita.