Kde se vyrábějí jaká auta: Značky se jen doma zdaleka nedrží
Myslíte si, že vaše škodovka je česká, audi německé, fiat italský, toyota japonská a jeep americký? Po prostudování našeho přehledu možná budete překvapeni. Globalizace hýbe světem a málokterá značka drží výrobu v rodné zemi.
Před časem jsme se zabývali otázkou, podle čeho v dnešní složité době určit národnost automobilky. Jestli je důležitější země vzniku a lokace sídla, nebo státní příslušnost mateřského koncernu. Dnes se na jednotlivé automobilky podíváme jinou optikou. Zjišťovali jsme, kde přesně se vyrábějí modely prodávané na českém trhu.
Navzdory všeobecnému povědomí o sdílení vývojových nákladů, výrobních kapacit a spojování značek do koncernů či aliancí totiž motoristé s oblibou omílají vousatá klišé o německé preciznosti, italské zfušovanosti, švédské bytelnosti či japonské spolehlivosti. Jenže pak z našich tabulek vyčtete, že takové Audi Q3 se vyrábí v Maďarsku, většina SUV od BMW přijíždí z Ameriky, polovina francouzských aut se montuje ve Španělsku, zatímco španělský Seat může být klidně z Česka, fiaty jsou polské, srbské či turecké a asijské značky houfně produkují napříč Evropou.
Když na toto téma hovoříme s šéfy automobilek, všichni se vzácně shodují, že kvalita výsledného produktu je dána výhradně standardy té které značky bez ohledu na lokalitu výroby. Normy jsou jen jedny a podle nich musí vzniknout identické auto kdekoli na světě pod rukama dělníků libovolné národnosti. Že to nejsou jen alibistické řeči, dokládá produkce některých prémiových modelů evropských značek v zemích, které byste nejspíš netipli – Audi Q5 se vyrábí výhradně v Mexiku, BMW tam přesunulo část produkce řady 3. Mercedes-Benz C sedan pochází z Jihoafrické republiky a Volvo V90 z Číny.
Rozšířenou mýlkou bývá představa, že v dané továrně vzniká auto od prvního do posledního šroubku. Výjimečně tomu tak skutečně je, ale obvykle do fabrik míří k montáži hotové celky z jiných závodů automobilky nebo od externích subdodavatelů. Typicky jde o motory a převodovky, kompletně nastrojené palubní desky, ale i celé přední stěny, tedy nárazník s výztuhami, světly a maskou.
Občas se také výrobní proces mění podle aktuální situace. Není to tak dlouho, co české fabriky Škody nestíhaly, a tak se vozily svařené karoserie fabií lakovat do Německa k Volkswagenu a pak zase zpátky k dodělání.
Podobnou rošádu podstupuje každý nový rolls-royce. Hliníkové karoserie se svařují ve specializované továrně BMW v Německu, pak putují do Anglie a v sídle značky v Goodwoodu začíná výroba až lakovnou.
Vlastenci
- Pouhá hrstka značek se při výrobě aut striktně drží rodné hroudy. Alfa Romeo si hatchback Giulietta, sedan Giulia i SUV Stelvio vyrábí doma v italském Cassinu. Doma v Itálii se bez výjimky vyrábějí i exkluzivní vozy Ferrari a Lamborghini.
- Na britský původ si potrpí ostrovní šlechta Bentley a Rolls-Royce. Byť při vývoji úzce spolupracují s mateřskými německými koncerny (Volkswagen, respektive BMW) a neštítí se z kontinentální Evropy dovážet motory nebo svařené karoserie, výrobní závody mají výhradně doma v Anglii.
- Do třetice dva Japonci: všechny v Česku prodávané modely značek Lexus a Subaru se dovážejí ze země vycházejícího slunce. Nicméně obě automobilky mají závody i mimo Japonsko, produkují v nich ale vozy pro jiné než evropské trhy.
Univerzál
Občas se nějaký model samotné automobilce nehodí do žádné vlastní továrny, a tak požádá o pomoc externí firmu. Typickým příkladem je Magna Steyr z rakouského Štýrského Hradce. Odjakživa vyrábí terénní legendu Mercedes-Benz třídy G a to platí i v současné, nové generaci. Ze stejné brány vyjíždějí i sportovní dvojčata BMW Z4 a Toyota Supra nebo Jaguary E-Pace a elektrický I-Pace. Dříve Magna produkovala třeba Peugeot RCZ, Saab 9-3 Cabriolet, Mini Countryman a Paceman, Jeep Grand Cherokee, Chrysler Voyager a 300 C, Mercedes třídy M, BMW X3, luxusní sedan Aston Martin Rapide a spoustu dalších vozů.
Audi
Zatímco většina modelů s „áčkem“ se rodí u našich západních sousedů, hlavně rozmach SUV donutil Audi využít kapacity závodů po celém světě. Nejluxusnější jsou ze Slovenska.
| Model | Země | Město |
| A1 | Španělsko | Martorell |
| A3, A4, A5, Q2 | Německo | Ingolstadt |
| A6, A7, A8 | Německo | Neckarsulm |
| e-tron | Belgie | Brusel |
| Q3, TT | Maďarsko | Györ |
| Q5 | Mexiko | San José Chiapa |
| Q7, Q8 | Slovensko | Bratislava |
| R8 | Německo | Böllinger Höfe |
BMW
Většina nízkých bavoráků se pyšní ryze německým původem, zatímco modely SUV značka tradičně vyrábí výhradně v USA. Zajímavostí je přesunutí části produkce trojky do Mexika.
| Model | Země | Město |
| 3 Sedan a GT, 4 Coupé a Gran Coupé, 5/M5, 6 GT, 7, 8/M8 | Německo | Dingolfing |
| 1, 2 Gran Tourer, 4/M4 Cabrio, X2 | Německo | Řezno |
| 1, 2/M2, i3 | Německo | Lipsko |
| 3 Sedan | Mexiko | San Luis Potosí |
| 3 Sedan a Touring, 4 Cabrio, M4 Coupé | Německo | Mnichov |
| X3, X4, X5, X6, X7 | USA/Jižní Karolína | Spartanburg |
| Z4 | Rakousko | Štýrský Hradec |
Citroën
Dvojitý šíp je dalším příkladem toho, že původ značky a jejích aut se může významně lišit. Vždyť francouzské jsou jen dva modely.
| Model | Země | Město |
| Berlingo, C4 Spacetourer | Španělsko | Vigo |
| C1 | Česká republika | Kolín |
| C3 | Slovensko | Trnava |
| C3 Aircross | Španělsko | Zaragoza |
| C4 Cactus | Španělsko | Madrid |
| C5 Aircross | Francie | Rennes |
| Spacetourer | Francie | Hordain |
| Španělsko | Valenciennes | |
| Velká Británie | Luton |
Fiat
Na účet italské kvality známe spoustu vtipů, ale pak se podíváte na modely Fiatu a zjistíte, že z Apeninského poloostrova jich zas tak moc nepochází.
| Model | Země | Město |
| 500 | Polsko | Tychy |
| 500L | Srbsko | Kragujevac |
| 500X | Itálie | Melfi |
| Panda | Itálie | Neapol |
| Tipo | Turecko | Bursa |
Ford
Americká značka je symbolem globálnosti a podle toho vypadá i přehled jejích závodů rozesetých po celém glóbu. Z USA se dosud vozil jen mustang, nově přibude explorer.
| Model | Země | Město |
| Ecosport, Puma | Rumunsko | Craiova |
| Explorer | USA/Illinois | Chicago |
| Fiesta Transit/Tourneo | Německo | Kolín nad Rýnem |
| Focus | Německo | Saarlouis |
| Kuga, Mondeo, S-Max, Galaxy, Transit/Tourneo Connect | Španělsko | Valencie |
| Mustang | USA/Michigan | Flat Rock |
| Mustang Mach-E | Mexiko | Cuautitlan |
| Ranger | JAR | Silverton |
| Transit, Transit/Tourneo Custom, Transit/Tourneo Courier | Turecko | Kocaeli |
Honda
Dlouhé roky svěřuje Honda výrobu evropských modelů do britských rukou. Brexit ale zamíchal kartami a továrna ve Swindonu má být příští rok uzavřena.
| Model | Země | Město |
| Civic hatchback | Velká Británie | Swindon |
| Civic sedan | Turecko | Gebze |
| NSX | USA/Ohio | Marysville |
| Jazz, e, HR-V, CR-V | Japonsko |
Hyundai
Malé levné vozy z Turecka, nejžádanější z Nošovic, dražší elektrické a luxusní z Koreje. Hyundai má výrobu logicky uspořádanou.
| Model | Země | Město |
| i10, i20 | Turecko | Izmit |
| i30, Tucson | Česká republika | Nošovice |
| Ioniq, Kona, Nexo, Santa Fe | Jižní Korea | Ulsan |
| Kona EV s menší baterií | Jižní Korea | Ulsan |
| Kona EV s větší baterií | Česká republika | Nošovice |
Jaguar
Jaguar je synonymem Anglie a dělá maximum, aby tomu tak bylo nadále. Ani nová továrna ale nestačí, kompaktní SUV E-Pace a elektrický model I-Pace si musí nechávat stavět u Magny Steyr v Rakousku.
| Model | Země | Město |
| XE, F-Pace | Velká Británie | Solihull |
| XF, F-Type | Velká Británie | Birmingham |
| E-Pace, I-Pace | Rakousko | Štýrský Hradec |
Jeep
Po spojení s Fiatem a zavedení menších modelů se vám může stát, že teréňák s legendárním americkým logem bude Made in Italy.
| Model | Země | Město |
| Compass, Renegade | Itálie | Melfi |
| Grand Cherokee | USA/Michigan | Detroit |
| Cherokee | USA/Illinois | Belvidere |
| Wrangler | USA/Ohio | Toledo |
Land Rover
Britské terénní vozy se dlouho nehodlaly vzdát mateřských ostrovů. Předloni značka otevřela nový závod na Slovensku, především pro nástupce slavného defenderu.
| Model | Země M | ěsto |
| Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar | Velká Británie | Solihull |
| Discovery Sport, Range Rover Evoque | Velká Británie | Halewood |
| Discovery, Defender | Slovensko | Nitra |
Kia
Podle tabulky by se mohlo zdát, že většina u nás jezdících kií pochází z Koreje, ale opak je pravdou. Nejprodávanější modely se rodí v Žilině.
| Model | Země | Město |
| Ceed, Proceed, Xceed, Sportage | Slovensko | Žilina |
| e-Soul | Jižní Korea | Gwangju |
| Picanto | Jižní Korea | Seosan |
| Rio, Stonic, Stinger | Jižní Korea | Sohari |
| Sorento, Niro | Jižní Korea | Hwasung |
Mazda
Zajímavostí u Mazdy je rozdělení produkce crossoveru CX-30 podle motorů. Tradiční benziny z Mexika, revoluční benzin Sky-X spalující na dieselovém principu z Japonska.
| Model | Země | Město |
| 2 | Mexiko | Salamanca |
| 3, 6, CX-3, CX-5, MX-30, MX-5 | Japonsko | Hirošima |
| CX-30 s motory SKY-G | Mexiko | Salamanca |
| CX-30 s motory SKY-X | Japonsko | Hirošima |
Mini
Britská legenda pod křídly německého BMW využívá pro polovinu modelů kapacity nizozemského závodu.
| Model | Země | Město |
| Cabrio | Nizozemsko | Born |
| Clubman | Velká Británie | Oxford |
| Countryman | Nizozemsko | Born |
| Hatchback | Velká Británie | Oxford |
Mitsubishi
Tři diamanty dnes v Evropě nabízejí jen skromný výběr modelů, které značka po světě produkuje. Všechny se dovážejí z Asie.
| Model | Země | Město |
| Space Star, L200 | Thajsko | Laem Chabang |
| ASX | Japonsko | Kurashiki |
| Eclipse Cross, Outlander | Japonsko | Okazaki |
Mercedes-Benz
Grunt výrobních kapacit Mercedesu najdeme v Německu, jež ovšem doplňuje celá řada celkem exotických lokalit. Velká SUV se už dlouho montují výhradně v USA, GLB z Mexika a sedany třídy C z Jižní Afriky jsou pro mnohé překvapením.
| Model | Země | Město |
| A | Německo | Rastatt |
| Maďarsko | Kecskemét | |
| B, GLA | Německo | Rastatt |
| CLA | Maďarsko | Kecskemét |
| C kombi, kupé a kabriolet, E kupé a kabriolet,GLC, EQC | Německo | Brémy |
| C sedan | JAR | East London |
| E, S, CLS, SL, AMG GT | Německo | Sindelfingen |
| G | Rakousko | Štýrský Hradec |
| GLB | Mexiko | Aguascalientes |
| GLC | Finsko | Uusikaupunki |
| GLE, GLS | USA/Alabama | Vance |
Nissan
Nissan je příkladem značky, u níž lidé s oblibou vyzdvihují japonský původ, ale jen zlomek modelů jej skutečně má.
| Model | Země | Město |
| Juke, Qashqai, Leaf | Velká Británie | Sunderland |
| Micra | Francie | Flins |
| e-NV200, Navara | Španělsko | Barcelona |
| X-Trail, GT-R, 370Z | Japonsko | Yokohama |
Opel
Sice Opel rád zdůrazňuje německý původ, ale podle výčtu výrobních závodů je to spíš Evropan. Řadu modelů vyrábí v továrnách mateřského koncernu PSA.
| Model | Země | Město |
| Corsa, Crossland X | Španělsko | Zaragoza |
| Astra | Polsko | Gliwice |
| Astra ST | Velká Británie | Ellesmere Port |
| Grandland X | Francie | Sochaux |
| Německo | Eisenach | |
| Insignia | Německo | Rüsselsheim |
| Combo | Španělsko | Vigo |
| Zafira Life, Vivaro | Velká Británie | Luton |
| Movano | Francie | Batilly |
Peugeot
Stěžejní modely si Peugeot staví doma, menší svěřil do rukou Čechů a Slováků. Ke značce léta patří továrna ve španělském Vigu, další lokality přineslo spojení s konkurenty při vývoji dodávek.
| Model | Země | Město |
| 108 | Česká republika | Kolín |
| 208 | Slovensko | Trnava |
| 2008 | Španělsko | Vigo |
| 308, 3008 | Francie | Sochaux |
| 5008 | Francie | Rennes |
| 508 | Francie | Mulhouse |
| Rifter | Španělsko | Vigo |
| Partner | Portugalsko | Mangualde |
| Traveller | Francie | Hordain |
| Expert | Velká Británie | Luton |
| Boxer | Itálie | Val di Sangro |
Porsche
Výrobce sportovních vozů se dlouho držel doma v Německu, jen při výrobě SUV Cayenne si vypomáhal dovozem komponentů z bratislavské továrny Volkswagenu. Po příchodu macanu se tam začal dělat cayenne celý.
| Model | Země | Město |
| 911, 718 | Německo | Zuffenhausen |
| Cayenne | Slovensko | Bratislava |
| Macan, Panamera | Německo | Lipsko |
Seat
Španělská značka začala s expanzí do světa SUV využívat výrobní kapacity koncernu Volkswagen v Česku a Německu. Pro sportovní divizi Cupra postavila novou továrnu doma v Martorellu.
| Model | Země | Město |
| Arona, Ibiza, Leon, Cupra Leon | Španělsko | Martorell |
| Alhambra | Španělsko | Palmela |
| Ateca | Česká republika | Kvasiny |
| Mii electric | Slovensko | Bratislava |
| Tarraco | Německo | Wolfsburg |
Smart
Nejnovější trpaslíci koncernu Daimler vznikli ve spolupráci s Renaultem, proto nepřekvapí výroba třídveřového modelu ve Francii a čtyřdveřového ve Slovinsku na jedné lince s twingem.
| Model | Země | Město |
| Fortwo | Francie | Hambach |
| Forfour | Slovinsko | Novo Mesto |
Renault
Když se rozhlédnete po prodejně Renaultu, jen zlomek vozů pochází z domácí Francie. Jsou to hlavně ty velké a užitkové.
| Model | Země | Město |
| Captur | Španělsko | Valladolid |
| Clio, Mégane GrandCoupé | Turecko | Bursa |
| Espace, Talisman, Grand Scénic | Francie | Douai |
| Kadjar, Mégane hatchback a kombi | Španělsko | Palencia |
| Kangoo | Francie | Maubege |
| Koleos | Jižní Korea | Busan |
| Master | Francie | Batilly |
| Trafic | Francie | Sandouville |
| Twingo, Clio | Slovinsko | Nové Město |
Suzuki
Japonský specialista na kompaktní modely s pohonem všech kol k nám dováží auta z domova a léta provozovaného závodu v Ostřihomi. V Maďarsku je Suzuki považované prakticky za domácí značku.
| Model | Země | Město |
| Ignis, Swift | Japonsko | Makinohara |
| Jimny | Japonsko | Kosai |
| Vitara, S-Cross | Maďarsko | Ostřihom |
Toyota
Nadnárodní kolos se nevyhýbá ani naší zemičce. Dosud v Kolíně vyrábí malé aygo, od příštího roku tam bude vznikat i část produkce nového yarisu.
| Model | Země | Město |
| Aygo | Česká republika | Kolín |
| Yaris | Francie | Valenciennes |
| Corolla hatchback a kombi | Velká Británie | Burnaston |
| Corolla sedan, C-HR | Turecko | Arifiye |
| Proace | Francie | Hordain |
| Proace City | Španělsko | Vigo |
| Supra | Rakousko | Štýrský Hradec |
| Hilux | JAR | Durban |
| Camry, Mirai, Prius, RAV4, Land Cruiser | Japonsko |
Volkswagen
Německý koncern je skutečným světoběžníkem. Lokality v tabulce platí jen pro vozy prodávané u nás, jinak ale VW provozuje řadu dalších závodů v Asii, Americe i Africe.
| Model | Země | Město |
| Arteon | Německo | Emden |
| e-Up | Slovensko | Bratislava |
| Golf/Sportsvan | Německo | Wolfsburg |
| ID.3 | Německo | Cvikov |
| ID.4 | Německo | Cvikov |
| Passat | Německo | Emden |
| Polo | Španělsko | Pamplona |
| Sharan | Portugalsko | Setúbal |
| T-Cross | Španělsko | Pamplona |
| Tiguan | Německo | Wolfsburg |
| Tiguan Allspace | Mexiko | Puebla |
| Touareg | Slovensko | Bratislava |
| Touran | Německo | Wolfsburg |
| T-Roc | Portugalsko | Setúbal |
| T-Roc Cabriolet | Německo | Osnabrück |
| Up | Slovensko | Bratislava |
Volvo
Pro mnohé tradiční švédská značka má doma na Severu jen jednu továrnu. Menší modely léta produkuje v Belgii, po převzetí čínským koncernem Geely se výroba velkého sedanu S90 přesunula na Východ a menší S60 vzniká v novém americkém závodě.
| Model | Země | Město |
| S60 | USA/Jižní Karolína | Ridgeville |
| S90 | Čína | Daqing |
| XC40 | Belgie | Gent |
| V60, V90, XC60, XC90 | Švédsko | Torslanda |
Kde se ve světě vyrábějí české škodovky: Škoda není jen Mladá Boleslav
O české automobilce se nejčastěji hovoří v souvislosti se středočeským městem nad řekou Jizerou. Jenže boleslavský hlavní závod je jen jedním z mnoha dílků puzzle. Škodovky se rodí po celém světě.
Když se řekne Škoda, obvykle se nám vybaví Mladá Boleslav. Jenže tam ve skutečnosti vzniká jen pět z osmi nabízených modelů – tedy oficiálně v době uzávěrky, jinak už tam probíhá i montáž prvních kusů elektromobilu Enyaq, jenž se ve světové premiéře představí 1. září. Další modely se rodí v tradičním závodě v Kvasinách a malé elektrické Citigoe iV se k nám dováží ze sousedního Slovenska.
Úspěch české značky na východě si vyžádal stavbu zahraničních továren pro pokrytí tamních trhů. V Rusku najdeme hned dvě, jednu na Ukrajině a v Kazachstánu, v Číně se škodovky montují už na čtyřech místech. Dokonce tam vznikají i modely, které my doma v Česku neznáme – třeba sportovně střižená SUV Kamiq GT a Kodiaq GT. Velké plány má Škodovka v Indii, kde dnes vyrábí ve dvou lokalitách.
Chilský pokus: Před půlstoletím se Škoda Octavia kromě Česka vyráběla i v jihoamerickém Chile. Tempem maximálně tři auta denně ji tam montovali místní Indiáni, na které dohlížel Bohuslav Čtvrtečka, zapálený škodovák z Kvasin, dodnes působící ve východočeském podniku jako průvodce. Třídveřová Octavia Combi z šedesátých let minulého století byla jednoduché, robustní a praktické auto. V rozloženém stavu se vyvážela k následné montáži na Island, do Pákistánu, Indonésie i Turecka. Málo známým příběhem je pokus o výrobu v chilském městě Arica. Ve spartánských podmínkách otevřených hal tam pod rukama domorodých dělníků za dva roky vzniklo 300 až 400 octavií, sestavených výhradně ručně z dodaných celků.
Víte, že…
… škodovky se od roku 2017 rodily i v africkém Alžírsku? Nešlo však o klasickou výrobu, ale zpětnou kompletaci v Česku vyrobených a následně na menší celky demontovaných vozů Fabia, Rapid a Octavia. Ve společné továrně Volkswagenu a lokální společnosti Sovac obdobným způsobem vznikala i audi, seaty a volkswageny. Píšeme v minulém čase, protože provoz továrny byl koncem loňského roku pozastaven z důvodu vyšetřování šéfa firmy Sovac v rámci rozsáhlé korupční aféry.
Co se vyrábí v Česku: Nemáme se za co stydět!
Věděli jste, že klidně na druhém konci světa najdete v autě součástky z České republiky? Vozí je i takové značky jako Ferrari nebo Rolls-Royce. Češi jsou světová špička.
Automobilový průmysl je pořád tahounem národní ekonomiky, který se podílí ze čtvrtiny na průmyslové produkci země a skoro stejně i na exportu. Loňské tržby činily 1124 miliard korun a práci dává více než 180.000 zaměstnancům a jejich rodinám. Průměrná mzda v oboru už šplhá na 44.000 korun.
Občas lze slyšet, že české firmy jsou pouze montovnami světových gigantů. Naopak – renomované společnosti stále více staví vývojová centra a zkušební provozy na zemí ČR, protože místní technické vzdělávání je na špičkové úrovni. Po Česku lze spatřit zamaskované prototypy Mercedesu z plzeňské prototypové dílny MB Tech. A u Sokolova už vzniká zkušební polygon pro nová BMW.
Otisk českých dlaní najdete téměř na každém autě světa, doma vyráběné komponenty se vyvážejí i za hranice Evropy. Tak například v Hrušovanech u Brna se produkují loga na kapotu běžných produkčních značek, ale i třeba Aston Martinu, Bentley, Bugatti, Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. V Hořovicích u Berouna dokonce před sedmi lety jako jediní na světě dokázali zhotovit superlehké čelní okno pro nové LaFerrari v limitované edici 499 kusů. Tloušťka skla dosahovala jen 4 mm, takže bylo o dvanáct procent lehčí než jakékoliv jiné podobné. Pikantní je, že technicky náročný majstrštyk ubral celkové hmotnosti vozu „jen“ 1,3 kilogramu. Ale u supersportu se počítá každý gram. Zajímavý je pohled do tabulky aut nominovaných na evropské Auto roku. Bez výjimky na každém najdete nějaké komponenty z ČR. Podle optimistických výhledů by to neměla úplně zvrátit ani příchozí elektromobilita.





































































