TEST Renault Koleos 2.0 dCi 16V – Velkoprostorové SUV
Renault patřil mezi poslední velké výrobce automobilů bez vozu kategorie SUV. To se změnilo v letošním roce, kdy se na březnovém ženevském autosalonu představil sériový Koleos, který v podzimních měsících vstupuje i na český trh.
Není první
Renault se může pochlubit poměrně bohatou tradicí automobilů, které byly schopny zdolávat i nezpevněné cesty, ale téměř vždy se jednalo o vozy odvozené z běžných modelů. Mezi starší průkopníky patří například Renault 18 Break 4x4, který v osmdesátých letech slavil úspěchy i na náročných tratích slavného závodu Rallye Paříž-Dakar. Mezi novější zástupce vozů značky Renault s pohonem všech čtyř kol patřil například model Kangoo 4 x 4 a také první generace modelu Scénic s označením RX4, který měl k vozům kategorie SUV prozatím nejblíže.
Automobilka, která v osmdesátých letech spolupracovala s koncernem Chrysler a v jejíž prodejní síti se prodávaly tehdejší modely značky Jeep s motory Renault, si s vlastním skutečným SUV dala skutečně pořádně na čas, přestože představovala řadu zajímavých konceptů na toto téma, což dokazuje například koncept Koleos z roku 2000.
Na skutečný sériový model jsme si, ale museli počkat až do letošního roku, i když jeho podobu jsme znali již od pařížského autosalonu pořádaného v roce 2006, kde se představil jako koncept. Sériový Renault Koleos měl svou světovou premiéru na letošním autosalonu v Ženevě a na český trh dorazil v září letošního roku, aby se mohl pustit do boje s konkurencí, kterou představuje například Volkswagen Tiguan, Ford Kuga nebo Nissan Qashqai.
K redakčnímu testu se nový Renault Koleos dostavil s nejvýkonnější pohonnou jednotkou, kterou představuje přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,0 l v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou s pohonem všech čtyř kol. Vůz byl přistaven v nejvyšším stupni výbavy s označením Dynamique Luxe.
Mezinárodní směsice
Vzhled Renaultu Koleos je výsledkem spolupráce evropské centrály s jihokorejskou dceřinnou společností Renault Samsung Motors, která vyrábí svou verzi tohoto modelu pro asijský trh pod jménem Samsung QM5. Design karoserie se i přes práci asijský designérů obešel bez divokých křivek a víceméně sází na jistotu, což s velkou pravděpodobností ocení velká většina konzervativních zájemců.
Přídi Koleosu dominují rozměrné hlavní světlomety s dvojicí vstupních otvorů pro chladící vzduch, mezi nimiž je umístěn rozměrný znak automobilky. Celá maska chladiče je umístěna poměrně vysoko a pod ní je rozměrný přední nárazník, v němž mají své místo integrované kruhové světlomety do mlhy. Při bočním pohledu vyniká nepříliš dlouhá přední kapota s hrbem, kabina pro cestující umístěná na dlouhém rozvoru mezi kola a náznak splývavé zádi.
Zajímavým designérským prvkem je rozšíření boků karoserie, které pozvolna začíná pod linií bočních oken předních dveří a postupuje směrem vzad, aby bylo na zadním blatníku ukončeno zaoblením nad zadními svítilnami. Záď tohoto SUV zaujme rozměrnými svítilnami a také poměrně velkým sklonem zadního okna. Pozornost si bezesporu zaslouží dvoudílné páté dveře, jejichž horní díl se zadním oknem se otevírá nahoru, zatímco spodní část dveří se sklopí do vodorovné polohy a vytvoří rovnou plochu s podlahou zavazadlového prostoru. Tento spodní díl dveří se může pochlubit nosností až 200 kg.
Komfort po Francouzsku
suv renault testy V interiéru se neodehrává žádné překvapení nad divokými křivkami palubní desky, ale posádku přivítá přívětivý vzdušně působící prostor. Design palubní desky na první pohled odhalí značku Renault, ale bez zvláštních módních výstřelků, jakým je například ježek v modelu Twingo.
Před řidičem je tříramenný sportovně působící volant a před ním je klasický přístrojový štít v němž je ukryta trojice kruhových přístrojů. Uprostřed horní části palubní desky byla u testovaného vozu umístěna obrazovka příplatkového navigačního systému. Ve středové konzole má své místo ovládání duální klimatizace a autorádio. Za řadicí pákou na středovém tunelu má své místo ovladač poloautomatické ruční brzdy a ovládání navigačního systému. Oba prvky jsou na rozdíl od Laguny integrovány poněkud násilně. Ruční brzdu Renaultu Koleos je sice nutné zatáhnout při zastavení, ale při rozjezdu stačí zařadit rychlost, sešlápnout plynový pedál a automobil se automaticky sám odbrzdí.
Pozice za volantem je poměrně vzpřímená a sedadlo řidiče může být nastaveno ve výšce 320 mm až 350 mm od podlahy. Přední sedadla mají dostatečné boční vedení a i při delších cestách se na nich cestující cítí pohodlně i díky středně tuhým výplním. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici dostatek prostoru pro své nohy i hlavy a mohou si nastavovat sklon děleného zadního opěradla, zatímco sedák je 330 mm nad podlahou. Stejně jako v MPV tedy máte stehna ve vzduchu, bez účinné opory.
Příjemným prvkem zvyšujícím komfort na zadních sedadlech jsou výdechy klimatizace v B-sloupcích mezi předními a zadním dveřmi a možnost ovládání množství a rychlosti přiváděného vzduchu ovladači umístěnými na zadní straně tunelu mezi předními sedadly. Nejen děti potěší stolky umístěné na zadní straně předních opěradel nebo standardně dodávaná prosklená střecha, jejíž přední část je posuvná.
Zavazadlový prostor Koleosu nabízí na poměry kategorie SUV velmi příjemnou variabilitu i přijatelný přístup, jehož jediným mínusem může být nákladová hrana ve výšce 750 mm. Při základním pětimístném uspořádání uvádí výrobce objem zavazadelníku 450 l a po sklopení sedadel druhé řady může být zvětšen na 1380 l. Při nesložených zadních sedadlech je zavazadlový prostor dlouhý 915 mm a po sklopení sedadel se prodlouží na 1640 mm. V případě sklopení opěradla sedadla předního spolujezdce může být využita celková délka interiéru 2850 mm.
Zajímavým příspěvkem ke zvýšení praktičnosti je sklápění zadního sedadla ze zavazadlového prostoru. Po zatažení za páky umístěné po stranách vstupního otvoru zavazadelníku se odklopí směrem vpřed zadní sedáky a na jejích místo se po odjištění překlopí zadní opěradla, čímž vznikne téměř rovná ložná plocha. Zavazadlový prostor nabízí na šířku 1390 mm a v oblasti podběhů zadních kol se zužuje na 1070 mm. Výška po krycí roletu je 460 mm a po strop 900 mm. Po otevření dvoudílných zadních dveří vznikne vstupní otvor vysoký 800 mm, s nejmenší šířkou 1050 mm a největší šířkou 1150 mm. Spodní díl zadních dveří ve vodorovné poloze zasahuje 475 mm za automobil a spodní hrana otevřeného horního dílu je 1800 mm nad zemí.
Silné srdce na naftu
Pod kapotou testovaného Renaultu Koleos se ukrýval přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,0 l, který disponoval výkonem 127 kW (175 k) při 3750 ot./min. a točivým momentem 360 Nm při 2000 ot./min. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou dosahuje Koleos podle údajů výrobce maximální rychlosti 191 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 9,6 l, mimo město 6,8 l a v průměru 7,9 l na 100 km.
Během testu jsme s Renaultem ujeli přes 380 km po dálnicích, okresních silnicích, ale i v městském provozu a palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 8,0 l na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2100 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 2800 ot./min. Při těchto rychlostech si čtyřválec Renaultu řekne o 6,2 l nafty na 100 km, resp. o 8,2 l na 100 km.
Pohodlí především
Renault Koleos stejně jako podobně koncipovaní konkurenti nabízí pohon pouze předních kol, pohon všech čtyř kol a také možnost uzavření uzávěrek diferenciálů pro pohyb v terénu. Standardní pneumatiky se silničním vzorkem vám toho mnoho nedovolí, podobně jako přední převis a dlouhý rozvor. Odhlučnění a nastavení podvozku dovoluje jízdu polními cestami s podobným komfortem jako na silnici.
Přes nezpochybnitelné nadání pro jízdu mimo zpevněné silnice se bude většina Koleosů pohybovat především po asfaltu a právě zde nabídne toto SUV skutečně komfortní jízdní vlastnosti. Do interiéru při jízdě i po méně kvalitních českých silnicích plných děr neproniká téměř žádný hluk od kol a posádku neruší ani aerodynamický hluk nebo zvuk pohonné jednotky. Přes poměrně měkké nastavení podvozku se Koleos při přejezdech příčných i podélných nerovností na silnici nijak nepříjemně nepohupuje. Při rychlejším průjezdu sérií zatáček se Koleos sice citelně naklání ze stany na stranu, ale dobře drží zvolenou stopu. Řízení vám tak jako u většiny ostatních SUV mnoho zábavy nezprostředkuje. Výborné jsou brzdy, které mají postupný avšak nekompromisní nástup, systém ABS se na asfaltu aktivuje o něco později, než bychom čekali.
Závěr
Automobilka Renault je sice považována za průkopníka při vývoji nových kategorií aut a stále umí překvapovat netradičními návrhy designu karoserií sériových modelů. V případě kategorie SUV si přeci jen dala na čas.
Koleos vyniká před konkurenty v kategoriích, které zrovna nejsou typicky offroadové, ačkoli poctivý základ pohonu všech kol dodává Nissan. V prvé řadě je to prostornost v interiéru, která snese srovnání s velkoprostorovými modely. Pak je tu také mimořádně dobré odhlučnění kabiny i samotného motoru. Mimochodem, mnoho lepších turbodieselů v této kategorie nenajdete.
Renault s novým modelem splní požadavky specifické skupiny zákazníků. Ti už netrvají na nekompromisních terénních schopnostech, ale spíše žádají velké a bezpečné auto s dostatkem místa a odpovídajícím pohodlím. Výhodou Koleose bude také bohatá výbava, která je už při současných ceníkových cenách zajímavou nabídkou.
Související články:
První cena vozu | 569.900,- Kč (Koleos Expresion, 2.5 16V, 126 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 759.900,- Kč (Koleos Dynamique, 2.0 dCi 16V, 127 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 809.900,- Kč (Koleos Dynamique Luxe, 2.0 dCi 16V, 127 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 883.780,- Kč (Koleos Dynamique Luxe, 2.0 dCi 16V, 127 kW) |
Plusy
- Komfortní odpružení
- Tichý a výkonný motor
- Bohatá standardní výbava
- Prostorný interiér
- Velmi dobré odhlučnění kabiny
- Výborný zvuk vrcholné audiosoustavy
- Rovná ložná plocha po sklopení zadních sedadel
Minusy
- velký průměr otáčení (11,6 m)
- nízko nad podlahou položené sedáky vzadu
- relativně malá kola
- obrazovka navigace zobrazuje pouze mapu
- ovládání navigace není v českém jazyce