Renault Laguna Coupé: Aktivní řízení zadních kol Aisin standardně
Nový Renault Laguna Coupé GT s motory 2,0 TCe (151 kW), 2,0 dCi (132 kW) a s novým turbodieselem 3,5 V6 dCi (175 kW) dostane systém řízení všech čtyř kol 4Control, který zlepšuje manévrovatelnost, ovladatelnost a směrovou stabilitu. Tento systém se poprvé představil v březnu v Laguně GT s karoserií liftback a kombi. Zde je dostupný s motory 2,0 TCe (151 kW) a 2,0 dCi (132 kW).
Funkce se mění podle rychlosti. Do 60 km/h se zadní kola natáčí opačným směrem než přední – maximální natočení zadních kol přitom je 3,5°, čímž se zmenšuje poloměr otáčení z 11,16 na 10,10 m. V praxi je tak potřeba méně otáčet volantem. Zatímco Laguna s jednou řízenou nápravou potřebuje k natočení předních kol o 1° natočit volant o 16°, 4Control potřebuje k vykroužení oblouku o stejném poloměru natočit volant jen o 13,5°.
PŘEDSTAVUJEME Renault Laguna Coupé - Laguna pro 2+2 |
Při vyšších rychlostech se pak zadní kola natáčí stejně jako přední a tím je chování auta jistější. Maximální natočení je v tomto případě 2° a má za úkol stabilizovat a zpřesnit ovladatelnost auta. V případě krizového vyhýbacího manévru mohou být zadní kola natočena stejným směrem jako přední o 3,5°. Snižuje se tak riziko smyku zadních kol a řidič auto snáze a rychleji uvede do přímého směru. Pro tuto reakci je nastaven také stabilizační systém ESC, který zároveň společně s ABS pomáhá rozpoznat takový vyhýbací manévr. Na povrchu s nižší přilnavostí pak Renault slibuje pomocí 4Control zkrácení brzdné dráhy.
Systém pracuje s informacemi z čidla na sloupku řízení a senzorů ABS a ESC. Na základě těchto údajů je vypočítán potřebný úhel natočení zadních kol. Elektrický aktuátor pak tlačí na tyčky řízení zadní nápravy a vyvolá potřebné natočení zadních kol. Systém dodává japonská firma Aisin, která již má s řízením všech kol předchozí zkušenosti.
Renault Laguna Coupé - motorizace a ceny v ČR | |||||||
Motor | 2,0 TCe 170 | 2,0 TCe 205 | 3,5 V6 240 | 2,0 dCi 150 | 2,0 dCi 175 | 2,0 dCi 180 | 3,0 V6 dCi 235 |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 3498 | 1995 | 1995 | 1995 | 2993 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 125/5000 | 150/5000 | 175/6000 | 110/4000 | 127/3750 | 131/3750 | 173/3750 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 270/3250 | 300/3000 | 330/4400 | 340/2000 | 380/2000 | 400/2000 | 450/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 220 | 232 | 244 | 210 (210) | 223 | 222 | 242 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 | 7,8 | 7,4 | 9,5 (9,8) | 8,8 | 8,5 | 7,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,8 | 8,2 | 10 | 5,9 (7,0) | 5,7 | 6,5 | 7,2 |
Cena GT [Kč] | - | 789.900,- | - | - | - | 819.900,- | - |
Cena Initiale [Kč] | - | - | 899.900,- | - | - | - | 959.900,- |