Renault Laguna III – toho jména již třetí a opět jiná
Od uvedení první generace v lednu 1994 bylo prodáno více než 2,3 milionu vozů obou generací Laguny. Nový Renault na trh vstupuje ve dvou karosářských verzích z jednou z nich je liftback – praktická karoserie této třídy již od dob Renaultů 16, 20, 30 nebo 25 – a druhou je kombi Grandtour.
Nová generace Laguny nahrazuje model, který se poprvé představil na pařížském autosalonu v roce 2000. Tehdy byli všichni nadšení, že Renault nabízí tak luxusní automobil za tak málo peněz a v Paříži se tehdy říkalo, že to bude nabídka jakou střední třída dlouho neviděla. Laguna druhé generace měla vytříbený vnější design a dobře navržený i vyrobený interiér. Pověsti značky i vozu pomohl pětihvězdičkový úspěch v testech Euro NCAP v době, kdy konkurenti běžně dosahovali tří- nebo čtyřhvězdičkových výsledků. Jenže s přibývajícím časem začali zákazníci zjišťovat, že provoz tohoto vozu se může prodražit, což například v roce 2006 potvrdil i TÜV Auto Report, když druhou generaci Laguny zařadil mezi vozy s nejvyšším počtem závad odhalených při technických kontrolách.
Renault Laguna - srovnání dvou generací | |||
Rozměr | Renault Laguna III | Renault Laguna II | rozdíl |
Délka [mm] | 4695 | 4598 | 97 |
Šířka [mm] | 1811 | 1774 | 37 |
Výška [mm] | 1445 | 1433 | 12 |
Rozvor [mm] | 2756 | 2748 | 8 |
Rozchod vpředu [mm] | 1557 | 1530 | 27 |
Rozchod vzadu [mm] | 1512 | 1480 | 32 |
Zavazadlový prostor [l] | 450/1377 | 430/1340 | 20/37 |
Renault si je této skutečnosti vědom a o přicházející třetí generaci ve svých tiskových materiálech prohlašuje, že je to nová generace kvality a luxusu, o čemž se budeme moci přesvědčit při uvedení vozu na frankfurtském autosalonu a následně po spuštění jeho prodeje. Francouzská automobilka chce důvěru zákazníků k nové Laguně posílit také rozhodnutím o prodloužení záruky na 3 roky nebo 150 tisíc kilometrů.
Renault Laguna Grandtour - srovnání dvou generací | |||
Rozměr | Renault Laguna III | Renault Laguna II | rozdíl |
Délka [mm] | 4803 | 4695 | 108 |
Šířka [mm] | 1811 | 1774 | 37 |
Výška [mm] | 1445 | 1433 | 12 |
Rozvor [mm] | 2756 | 2748 | 8 |
Rozchod vpředu [mm] | 1557 | 1530 | 27 |
Rozchod vzadu [mm] | 1512 | 1480 | 32 |
Zavazadlový prostor [l] | 508/1593 | 475/1515 | 33/78 |
Design
Třetí generace Laguny se svým vzhledem nepodobá ničemu co dnes Renault nebo jiný výrobce na trhu nabízí. Odvaha Renaultu je zřejmě součástí plánu značky být výrobcem, který bude průkopníkem nových směrů v automobilové branži.
Příď nových Lagun postrádá klasickou masku s mřížkou chladiče. Místo ní je zde jen jedna nenápadná štěrbina. Zato světlomety mají ve srovnání s předchozí generací a aktuálním trendem, značnou velikost a neobvyklé tvarování do obráceného L. Přední nárazník s novou lištou, která je pouze na přídi, a zcela plochými boky, působí stylisticky čistě, ale bude jistě jedním z diskutovaných prvků.
Bočnímu profilu liftbacku i kombi dominuje netradičně zvlněný prolis, který pozvolna vzniká již na předních dveřích, ale opravdu ostré kontury dostává teprve na konci zadních dveří a nad zadním kolem.
Záď rozložením jednotlivých prvků připomíná současný Citroën C5, ale stylistické ztvárnění je opět zcela nové a neméně šokující jako příď. Červeno-bílý pás světel umístěných na odtrhové hraně zádě je umístěn částečně na výklopném víku. To je zejména v případě kombi značně protaženo směrem dolů, aby se maximálně zpřístupnil zavazadlový prostor. Zadní nárazník má jen lehce naznačené tvary otěrových ploch směrem dozadu, ale na stranách z nich nezbylo vůbec nic. Nárazník je dominantním dílem utvářejícím spolu se zadními svítilnami celou záď.
Grandtour dostal místo elegantně tvarované karoserie aktuálního provedení složitěji vymodelovaný kabát s miniaturním třetím bočním oknem a robustnějším D-sloupkem. I tentokrát se koncová světla liftbacku zásadně liší od světel kombi, když tvůrci Grandtouru odlehčili záď protažením světel do boků (boční plochy svítilen jako téměř vždy bez funkce), při zachování nenarušeného vstupního otvoru do zavazadelníku. K praktickým detailům patří směrová světla zakomponovaná do krytů vnějších zpětných zrcátek a samostatně výklopné sklo v zádi Grandtouru.
Interiér obou verzí je o poznání více při zemi. Laguny dostanou přístrojovou desku s francouzsky vkusně volenými materiály. Z funkčního hlediska je významnou změnou přesunutí ovladačů klimatizace vzhůru mezi výdechy na středové konzole a integrace displeje do tvarů přístrojové desky.
Renault Laguna - srovnání s konkurencí | ||||
Rozměr | Renault Laguna | Ford Mondeo | Volkswagen Passat | Peugeot 407 |
Délka [mm] | 4695 | 4778 | 4765 | 4676 |
Šířka [mm] | 1811 | 1886 | 1820 | 1811 |
Výška [mm] | 1445 | 1500 | 1472 | 1447 |
Rozvor [mm] | 2756 | 2850 | 2709 | 2725 |
Rozchod vpředu [mm] | 1557 | 1579 | 1552 | 1560 |
Rozchod vzadu [mm] | 1512 | 1595 | 1551 | 1526 |
Zavazadlový prostor [l] | 450/1377 | 528/1448 | 485/ - | 407/ - |
Technika
Pod kapotou nové Laguny budou převážně jen inovované motory, které známe ze současné generace nebo jiných modelů značky Renault nebo Nissan. Zážehové pohonné jednotky budou pro začátek zastupovat dva čtyřválce o objemu 2,0 litru. První z nich je atmosférický a poskytuje výkon 103 kW (140 k) při 6000 ot./min. a točivý moment 195 Nm při 3750 ot./min. Druhý motor spalující benzin je přeplňovaný turbodmychadlem a podává výkon 125 kW (170 k) při 5000 ot./min. a točivý moment 270 Nm při 3250 ot./min.
Zájemci o vznětové pohonné jednotky mají přeci o něco širší možnosti výběru. Renault velmi zdůrazňuje přítomnost motoru 1.5 dCi, který nové Laguně pomáhá k označení eco2. Automobily, které Renault takto označí musí splňovat tři základní kritéria. Za prvé musí mít emise CO2 nižší nebo rovny hodnotě 140 g/km. Za druhé mají být vyráběny v závodech s ekologickou certifikací ISO 14001. Za třetí na konci životnosti automobilu musí být 95 procent materiálů z tohoto vozidla použitelných pro recyklaci. Motor 1.5 dCi poskytuje výkon 81 kW (110 k) při 4000 ot./min. a točivý moment 240 Nm při 2000 ot./min. Laguna s touto pohonnou jednotkou v provedení liftback má mít kombinovanou spotřebu paliva 5,1 l na 100 km a emise C02 136 g/km.
Po motoru 1.5 dCi následují v nabídce dvoulitrové čtyřválcové turbodiesely ve třech výkonových provedeních. Motor 2.0 dCi tedy poskytuje výkon 96 kW (130 k) při 4000 ot./min. a točivý moment 320 Nm při 2000 ot./min, dále je naladěn na 110 kW (150 k) při 4000 ot./min. a točivý moment 340 Nm při 2000 ot./min. a v nejvýkonnějším provedení poskytuje 127 kW (175 k) při 3750 ot./min. a točivý moment 380 Nm při 2000 ot./min.
Renault Laguna liftback/Grandtour - modelová řada | ||||||
Motor | 2.0 16V | 2.0 turbo | 1.5 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 2.0 dCi |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1998 | 1461 | 1995 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4.IV | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 103/6000 | 125/5000 | 81/4000 | 96/4000 | 110/4000 | 127/3750 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 195/3750 | 270/3250 | 240/2000 | 320/2000 | 340/2000 | 380/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 210/205 | 220/215 | 192/187 | 204/200 | 210/211 | 220/215 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,1/9,3 | 9,2/9,4 | 12,1/12,3 | 10,6/10,8 | 9,5/9,7 | 8,7/8,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,9/8,0 | 8,9 | 5,1/5,3 | 6,1 | 6,0/6,1 | 6,5/6,6 |
Všechny motorizace budou dodávány se šestistupňovými ručně řazenými převodovkami a vybrané verze budou k dostání i se šestistupňovými automaty Proactive. Nová automatická převodovka AJ0 (od loňska ji má také Scénic a od letoška Espace) vznikla ve spolupráci s japonským dodavatelem JATCO, má zvýšený rozsah mezi prvním a šestým převodovým stupněm na 6,1, což snížilo kombinovanou spotřebu a vnitřní hluk při dálničních rychlostech.
Renault slibuje pohotovostní hmotnost v průměru o 15 kg nižší než u předchůdce a jízdní vlastnosti na vrcholu třídy.
Výbavy a bezpečnost
Nová generace Laguny bude nabízena v třech základních stupních výbavy, které ponesou již tradiční označení – Initiale, Privilege, Dynamique. Tyto tři doplní ještě čtvrtá řada výbavy, která podle toho na který trh bude určena ponese označení Authentique nebo Expression.
K značce Renault již celé desetiletí patří vysoká úroveň bezpečnosti a tak nepřekvapí, že třetí generace Laguny přináší v této oblasti nová řešení. Jedním z nich je inovovaná konstrukce dvoukomorového bočního airbagu a dalším pak nová architektura palubního systému, který při bočním nárazu nejdříve aktivuje zádržné systémy.
Předepínače bezpečnostních pásů fungují nyní na obou koncích pásu předních sedadel. Na krajních místech vzadu jsou také předepínače bezpečnostních pásů, omezovače síly v bezpečnostním pásu má všech pět sedadel. Euro NCAP bude mít radost z kontrolky, sledující zda je použit pás u všech pěti cestujících-
Ve výbavě Laguny nebudou chybět prvky, které se již staly standardem ve vozem střední třídy. Vedle kompletní sestavy airbagů bude vybavena ABS, ESP a EBA. O příjemnou atmosféru v interiéru se postará duální klimatizace a cestování zpříjemní autorádio s přehrávačem CD a MP3, navigace nebo systém Bluetooth.
Výroba a ekologie
Renault se vedle bezpečnosti zaměřuje i na ekologii, což dokazuje právě Laguna v provedení eco² s motorem 1.5 dCi nebo také samotná výroba vozu, která probíhá ve Francii v továrně Sandouville, která se pyšní ekologickým certifikátem ISO 14 001.
Oficiální premiéra nové Laguny má proběhnout na letošním frankfurtském autosalonu a prodej na prvních trzích má odstartovat letos v říjnu.