Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault měl loni kvůli pandemii rekordní ztrátu osm miliard eur

ČTK
Diskuze (27)

Francouzská automobilka Renault má za loňský rok vinou pandemie rekordní ztrátu osm miliard eur (207,2 miliardy Kč). Ve druhém pololetí už se ale situace začala zlepšovat, uvedla firma.

Kvůli protipandemickým uzávěrám podnik méně vyráběl, což ovlivnilo také japonského partnera Nissan. Skupina neposkytla na tento rok výhled, avšak uvedla, že patrně dosáhne plánovaného snížení nákladů o dvě miliardy eur v předstihu, nejspíš už letos v prosinci.

Analytici podle společnosti Refinitiv očekávali ztrátu 7,4 miliardy eur. Skupina měla ztrátu už za rok 2019, a to 141 milionů eur.

Šéf Luca de Meo, který podnik řídí od loňského července, se snaží dosáhnout obratu v hospodaření mimo jiné tím, že opouští dlouhodobou strategii globální expanze a zaměřuje se na prodej dražších aut, aby posílil ziskovost.

Po zvýšení ceny u některých modelů aut se provozní zisk skupiny, který byl za celý rok záporný, ve druhém pololetí zlepšil a dosáhl za toto období 866 milionů eur.

"Rok 2021 bude těžký, protože zdravotní krize obnáší mnoho neznámých, a též kvůli nedostatku dodávek elektronických součástek," připomněl šéf podniku globální nedostatek čipů pro automobilový průmysl. Tento problém podle Renaultu vyvrcholí ve druhém čtvrtletí a produkci automobilky může snížit asi o 100.000 aut.

Nedostatek čipů již donutil snížit výrobu automobilky Ford, Toyota, Fiat Chrysler a Nissan. Také Volkswagen varoval, že problémy s dodávkami čipů mohou mít tento měsíc negativní dopad na výrobu v některých jeho továrnách.

Renault snižuje pracovní místa a omezuje nabídku aut, což mu umožňuje snižovat výdaje i v oblastech, jako je výzkum a vývoj. S poklesem prodeje se francouzská automobilka potýkala už před pandemií více než někteří její konkurenti. Po letech globální expanze se nyní soustředí na ziskové trhy.

Co se týče nedostatku čipů, jejich výrobci upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami zejména proto, že jejich objednávky jsou větší než objednávky od automobilek. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou tak snadno ochotny přistoupit na vyšší ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.

ČTK
Diskuze (27)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
23. 2. 2021 13:29
Re: Down down down down
No, a teď odhlédni od českého trhu, kde se Renault dlouhodobě podbízel cenami, a podívej se na západ. A hle, ceny obdobné jako jiná konkurence. Takže zdražení ano, je v ČR. Ale jinde ne, protože tam ty ceny byly na současné úrovni už dávno.
22. 2. 2021 23:07
Re: Down down down down
V tvojom prípade si chybný ty, nie Renault.
Avatar - twistedTSD
22. 2. 2021 22:46
Re: Down down down down
Teď koukám, že v Mégane ukončili 1.0 TCe, takže základ za 470 tisíc Kč. Neskutečný, jak některá auta zdražují.
22. 2. 2021 19:35
Re: Down down down down
Jak která a hlavně - jde o to, o kolik.
22. 2. 2021 19:35
Re: Down down down down
Viděl, spadli z višně.

Já měl (dva) Megany III v kombíku, celkem cca 11 let. Spokojenost, opravdu velká - až na 1,2 TCe u druhého (žral olej) ta auta neměla jediný problém.
Ale při koupi nového Renault a.) neměl něco, co by mě zaujalo (GT už nějakou dobu v nabídce není) a za b.) se poslední dobou český importér v rámci cenotvorby zbláznil.
Snad jim dojde, že takto to nepůjde. Ta auta jsou jinak fajn.