Renault nechce opustit ruský trh, obává se znárodnění AvtoVAZ
Francouzská společnost zůstává jednou z posledních automobilek, které udržují vztahy s Ruskem. Důvod je ovšem celkem pochopitelný.
V reakci na vpád ruských vojsk na Ukrajinu se celá řada automobilek rozhodla přerušit své obchodní vztahy s Ruskem. Ať už šlo o vývoz vozidel, dovoz komponent nebo provoz tamních výrobních zařízení. Jednou z posledních evropských automobilek, která má v Rusku stále své vazby, zůstává francouzský Renault, který má pádné důvody.
Společnost Renault totiž vlastní 68procentní podíl v ruské automobilce AvtoVAZ, která stojí za velmi populární ruskou značkou Lada. Díky svému kontrolnímu podílu v AvtoVAZ tak Renault pokrývá zhruba 30 procent ruského trhu a vytváří tak v zemi až 40.000 pracovních míst.
Celé provázání francouzské a ruské automobilky je ovšem mnohem komplexnější. Francouzská vláda totiž drží 15 procent automobilky Renault, dalších 10 procent ovšem drží také Rusko. Ruští státní představitelé ovšem v reakci na odchod západních společností stále častěji hovoří o zestátňování jejich majetku.
A právě zestátnění automobilky AvtoVAZ chce prý společnost Renault podle informací Auto News zabránit, jak upozornili kolegové z Carscoops. Zestátnění automobilky by totiž pro Renault nejspíš znamenalo výrazné ztráty, které si nejspíš s ohledem na nedávnou finanční minulost nechce příliš připouštět.
Samotná francouzská vláda se přitom ke vztahům mezi automobilkou Renault a Ruskem nevyjadřuje. Ostatně ministr Financí Bruno Le Maire měl podle Carscoops v minulosti vyjádřit názor, podle kterého se mají soukromé společnosti samostatně rozhodnout, co dělat s probíhajícími obchody s Ruskem. Mají však striktně dodržovat sankce.

Výroba v závodu AvtoVAZ poblíž Moskvy se přitom zastavila až do 18. března - z důvodu špatného zásobování. Závody AvtoVAZ poblíž měst Togliatti a Iževsk ovšem zaznamenaly výpadky ve výrobě již dříve – kvůli nedostatku čipů.
Renault tak momentálně není v nejlehčí situaci, podle výzkumné společnosti Alphavaluje je však jen velmi nízká pravděpodobnost, že by se francouzská společnost vzdala svého podílu v AvtoVAZ.