Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC – Příjemný pohodář

Stanislav Švarc
Diskuze (108)

Renault Talisman vyráží do druhé poloviny svého životního cyklu s několika vylepšeními. A nově ho koupíte už jen jako kombík. A pouze se vznětovým motorem.

Design, interiér


Francouzský zástupce střední třídy prošel modernizací po nějakých pěti letech na trhu, přičemž výrobce pro ni zvolil cestu jemného „ladění“ namísto výrazných změn.

Vidět je to na první pohled. Nebo možná není vidět, Talisman totiž dostal jen lehce upravenou příď s novou mřížkou chladiče s chromovanými prvky a modifikovaným nárazníkem. Všechny verze jsou také vybaveny LED světlomety, naše auto v nejvyšší výbavě Initiale Paris dokonce svítilo adaptivními lampami s technologií LED Matrix. Renault tvrdí, že jejich svítivost je ve srovnání se staršími LED světlomety o 50 procent vyšší a mají dosah 220 metrů v porovnání s dřívějšími 175 metry. Světla průběžně upravují paprsek s ohledem na jízdní podmínky a ostatní účastníky silničního provozu, které neoslňují. „Šajní“ vážně moc hezky.

Na LEDková světla narazíme i vzadu, usazená jsou v chromovém rámečku. Mezi novinkami najdeme ještě dynamické směrovky nebo anténu ve tvaru žraločí ploutve na střeše. Renault dále rozšířil paletu laků karoserie (o šedou Baltique, červenou Millesime a šedou Highland) a kol (17" Pierre, 18" Stellar a 19" Sato).

Sedan je fuč

Designu se pak svým způsobem týká také asi nejdůležitější změna, k níž u Talismanu po modernizaci došlo - z nabídky vypadl sedan, takže nově si tohoto Francouze koupíte jen jako kombík s označením Grandtour.

Ale neplatí to pro všechny trhy, například v Německu si zákazníci mohou sedan stále vybrat. A mají tam také možnost zvolit zážehový motor, konkrétně přeplňovanou třináctistovku o výkonu 160 koní. U nás už zůstaly jen dva vznětové motory. Ale k tomu se samozřejmě ještě dostanu, rozdíl ve skladbě motorizací zmiňuji jen proto, že jsem naťukl Německo.

Vyškrtnutí sedanu z nabídky má jistě obchodní důvod, který zřejmě odráží (ne)zájem českých zákazníků o tuto klasickou karosářskou variantu.

On Talisman u nás celkově nepatří mezi nejoblíbenější auta střední třídy. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo v tuzemsku loni registrováno 33 exemplářů a předloni 135 kusů. Škoda pro srovnání loni hlásila 6.241 a předloni 5.936 registrací Superbu, u Volkswagenu Passat najdeme za rok 2020 2.226 a za 2019 2.194 registrací a třeba francouzský rival Peugeot 508 loni zapsal 151 registrací a předloni 443.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC

Initiale Paris dělá dojem

Decentně Renault přistoupil také k omlazení interiéru, který na první pohled vypadá stejně jako dřív. Jenže bližší zkoumání odhalí několik novinek. A důležité je, že novinky současně vesměs představují milá vylepšení.

Začít můžeme desetipalcovým přístrojovým štítem, který zrovna zas tak nic výrazně navíc nepřináší, ale někdo třeba ocení možnost změnit styl zobrazení. Ve srovnání s některými panely u konkurence však nabízí méně funkcí, třeba navigaci s mapou vám neukáže.

Přínosnější změnou je drobné přepracování středového panelu, který zahrnuje na výšku orientovaný dotykový displej s úhlopříčkou 9,3" a také několik tlačítek. Ta sice Talisman měl už před faceliftem, Renault ale jejích skladbu doplnil.

Přidal možnost jedním stiskem vypnout ventilaci/topení, jiným tlačítkem nastavit intenzitu a dalším pak směr ofuku. Změnily se také kruhové ovladače pro regulaci teploty. Díky tomu všemu je práce s nastavením klimatizace mnohem příjemnější.

Po zkušenostech s novým Golfem bych chtěl výslovně pochválit i tlačítko pro snadné vypnutí systému stop-start nebo rychlý přístup k (de)aktivaci aktivního udržování vozu v jízdním pruhu. Mně se vlastně celkově hodně líbí způsob, jakým Renault přistoupil k možnostem nastavení auta. V systému Multi-Sense si totiž můžete relativně snadno a rychle přizpůsobit širokou škálu různých funkcí a nastavení – od charakteristiky řízení, přes odezvu řízení, tuhost tlumičů, fungování systému 4Control (řízení všech kol) až po nastavení bezpečnostních asistentů nebo třeba masážní funkce sedadel. Stačí se jen jednou proklikat nabídkou a máte hotovo.

Infotainment je také v pohodě, sází na jednoduše vyhlížející prostředí a grafikou asi neoslní, ale i díky tomu je přehledný. Navíc pracuje docela svižně.

Jak už víte, Renault nám svěřil Grandtour v nejvyšší výbavě Initiale Paris. A ta umí udělat dojem, zvlášť světlé kožené čalounění vypadá moc dobře. Proto je trochu škoda, že výrobce nevěnoval víc pozornosti některým jiným materiálům či detailům, například lacině vyhlížejícímu plastu, z nichž je vyrobena většina ovladačů a tlačítek. Ideální není ani materiál okolo dotykové obrazovky, který přitahuje prach a otisky prstů.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC

Celkově je podle mě interiér docela příjemný. Sedadla s masážní funkcí, vyhříváním a chlazením jsou parádní a také prostoru je všude dost, vpředu i vzadu. Grandtour navíc potěší hezky řešeným zavazadelníkem.

Základní objem činí 572 litrů (včetně prostoru pod podlahou, nad vyjímatelným dnem je to 492 litrů), po sklopení zadních opěradel nabízí až 1681 litrů. Chytrým detailem v kufru je přepážka, která velký prostor dokáže zmenšit. Hodí se, když vezete menší náklad, třeba nákup, aby se vám nerozkutálel po celé ploše. Nechybí tu háček na tašky, 12V zásuvka, páčky k rychlému sklopení sedadel nebo úložné prostory po stranách. 

Motor, jízdní vlastnosti


Už jen v naftě

Kromě toho, že omlazený Talisman koupíte už jen jako kombík, Renault u nás také zredukoval nabídku motorizací. Vybírat můžete pouze ze dvou výkonových verzí dvoulitrového turbodieselu - Blue dCi 160 nabízí výkon 118 kW (160 koní) a Blue dCi 190 dává 139 kW (189 koní). Obě varianty jsou spárovány výhradně s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC a využívají systém selektivní katalytické redukce a vstřikování AdBlue.

Mně dělal společnost silnější z dvojice, tedy Blue dCi. Je to celkem příjemný motor, docela dobře odhlučněný a kultivovaný. Zaujme hlavně silným středním pásmem, maximum točivého momentu 400 N.m je ostatně k dispozici od 1.750 do 3.000 min-1 a výkon vrcholí v 3.500 otáčkách. Je to tedy takový klasický turbodiesel, který ze sebe to nejlepší vydává uprostřed otáčkového spektra.

Dynamika je naprosto dostačující. I když pocitově tenhle nafťák nepůsobí zrovna ostře, má dostatek síly a pružnosti pro pohotová předjíždění i prudká stoupání s naloženým autem. Hezky si motor rozumí také s převodovkou, která dokáže využívat jeho silné střední pásmo. A celkově řadí hladce a rychle.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC

Motor dovede být poměrně úsporný, mimo města a dálnice jsem s ním dokázal jezdit za 6,1 l/100 km. V zimní Praze si v průměru vzal rovných 8 litrů, takže dlouhodobě by neměl být problém držet apetit mezi 6 až 8 l/100 km. Můj průměr činil 7,2 l/100 km.

I přes slušnou spotřebu ale budete muset relativně často tankovat, Talisman vybavený systémem 4Control totiž dostal jen 45litrovou palivovou nádrž. Bez řízení všech kol máte k dispozici litrů padesát, ani to není zrovna moc, zvlášť na rodinné/manažerské auto laděné pro dlouhé cesty.

Pohodář

Na dlouhé cesty je přitom Talisman Grandtour Initiale Paris jinak připravený skvěle. O komfortním interiéru s luxusní výbavou už byla řeč, o odhlučnění motoru také. Talisman k tomu přidává dobře izolovanou kabinu a zajímavý podvozek s adaptivními tlumiči a několikrát zmíněným řízením všech kol.

V pomalých zatáčkách jeho protisměrné natáčení zadních kol (funguje i při couvání) zlepšuje agilitu, v rychlostech nad 60 km/h se zadní kola natáčejí po směru těch předních a zvyšují tak stabilitu.

Jen je potřeba si zvyknout na rozdíl v chování. Zatímco v některých zatáčkách vám přijde, že zadní kola talisman do oblouku vyloženě tlačí a auto reaguje hbitě, v rychlejších pasážích tahle živost částečně zmizí. 4Control by měl umět také mírné „kontra“ sloužící ke srovnání zádi, když elektronická stabilizace zaznamená, že vám „utíká“ zadek.

Dojem z jízdy také hodně závisí na jízdním režimu, nastavení totiž ovlivňuje nejen odezvu na plyn nebo charakteristiku řízení, ale také tuhost tlumičů a chování právě systému 4Control. Rozdíly jsou opravdu citelné. V nejkomfortnějším setupu Talisman nabídne typické francouzské pohupování, vlažné řízení a pomalejší reakce na změnu jízdního směru – i když na auto s takovým rozvorem pořád svižné.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC

Ve sportovním nastavení kombík tak nějak ztuhne a zrychlí. Zadní kola se totiž natáčejí výrazněji než v komfortním režimu, takže při náhlých změnách směru Talisman působí ještě živěji, skoro jako by se část auta za vámi při rychlé práci s volantem klouzala.

Sportovní nastavení je tu vůbec zajímavé, a to tak moc, že jsem při sestavování svého vlastního jízdního setupu dal ve většině případů přednost právě sportovnější charakteristice jednotlivých prvků. Jestli si pamatuji správně, šlo o motor, tlumiče, řízení i 4Control.

Talisman je totiž v takovém nastavení stále velice pohodlný, nabízí ale lepší „reaktivnost“ na řízení a rychlejší odezvu na plyn. V komfortním režimu mi vůz přišel až moc „odtržený“ od okolí a příliš houpavý. Navíc ani nejměkčí charakteristika tlumičů neřeší občasná „zakopnutí“ 19palcových kol. Jinak ale Renault nerovnosti filtruje dobře a snaží se, aby do interiéru nepronikaly žádné hluky, rázy nebo vibrace.

I když poměrně velký Talisman potěší ochotou zatáčet, o sportovním kombíku nemůže být ani řeč. Pořád je to klasické francouzské auto střední třídy s poměrně odtažitým řízením bez zpětné vazby a jak už jsme si řekli, i v nejostřejším nastavení se stále relativně nesportovním podvozkem. Ale upřímně – ani mi to nevadilo. S tím, že je Talisman Grandtour hlavně pohodář pro řidiče, kteří nechtějí spěchat, nemám nejmenší problém. Naopak.

Závěr


Závěr

I když modernizace přinesla méně viditelné novinky, jejich nasazení Talismanu prospělo, a to především v interiéru. Ve výsledku tak je tenhle kombík velice příjemným autem, které v testované výbavě Initiale Paris potěší luxusní výbavou a komfortním projevem. Navíc přidává prostorný interiér a prakticky řešený zavazadelník.

Pohled do ceníku pak naznačuje, že se Renault se svou vlajkovou lodí nechce cenově podbízet. Naše auto s výkonnějším diesel a stupněm výbavy Initiale Paris totiž startuje na 1.215.000 Kč. Pro srovnání taková Škoda Superb Combi 2.0 TDI 147 kW DSG v provedení Laurin & Klement začíná na 1.143.900 Kč, Volkswagen Passat Variant se stejným pohonem ve verzi R-Line vyjde na 1.163.900 Kč. Jde sice o ceníkové ceny a bez detailního studia standardní výbavy, ale i tak je tohle porovnání zajímavé. Nejlevnější Talisman Grandtour Blue dCi 160 ve výbavě Intens stojí 965.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 965.000 Kč (Renault Talisman Grandtour Blue dCi 160 EDC Intens)
Základ s testovaným motorem 1.005.000 Kč (Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Initiale Paris)
Testovaný vůz bez příplatků 1.215.000 Kč (Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Initiale Paris)
Testovaný vůz s výbavou 1.299.000 Kč (Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Initiale Paris)

Plusy

  • Univerzální jízdní vlastnosti
  • Prakticky řešený zavazadelník
  • Luxusní výbava
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Některé části interiéru vypadají lacině
  • Omezený výběr motorů
  • Malá nádrž
  • Vysoká cena
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (108)

Doporučujeme

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC
Cena základní sestavy 1 215 000 Kč
Výbava základní sestavy 19" kola z lehké slitiny Initiale Paris, adaptivní světlomety LED Matrix Vision, head-up displej, systém varování před opuštěním jízdního pruhu s aktivní korekcí jízdní dráhy, Easy Park Assist (360° parkovací senzory, zadní parkovací kamera a automatický parkovací asistent, systém 4Control, systém Electronic Damper Control (přizpůsobení tuhosti tlumičů), dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru s možností otevření pohybem nohy pod zadním nárazníkem, sedadlo řidiče a spolujezdce elektricky nastavitelné v 8 směrech, manuálně nastavitelná délka sedáku, elektricky nastavitelná bederní opěrka ve 4 směrech s masážní funkcí a s pamětí polohy, ventilovaná přední sedadla, indukční nabíječka, audiosystém Bose s 13 reproduktory a 5 poslechovými režimy, ozdobné obložení v dřevěném dekoru, kůží potažená palubní deska, čalounění z kůže Nappa, Multi-Sense (výběr a přizpůsobení jízdních režimů s 8 přizpůsobitelnými režimy osvětlení), multimediální a navigační systém Easy Link s 9,3" displejem, kompatibilní s Android Auto a Apple CarPlay, přístrojový štít s 10,2" barevným multifunkčním displejem a další. Kč
Cena testované sestavy 1 299 000 Kč
Výbava testované sestavy Pack Winter zahrnující vyhřívaný volant a ostřikovače předních světlometů (8.000 Kč), Pack Easy Pilot Initiale Paris s upozorněním před přijíždějícími vozidly při couvání a asistentem pro jízdu po dálnici a v koloně (20.000 Kč), E-Call - systém pro přivolání pomoci v případě nehody (5.000 Kč), metalický lak Modrá Cosmos (21.000 Kč), panoramatické střešní okno (30.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 139 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / - / -
Emise CO2: 150
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 492 / 1681
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1658 / 463
Rozměr pneu: 245/40 R19
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1869
c) výška (mm): 1466
d) rozvor (mm): 2809
e) rozchod vpředu (mm): 1614
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 3. 2021 06:50
Re: Auto které nikdo nechce...?
To je hodně individuální. Momentálně mám 3 Renaulty a letos budu kupovat čtvrtého (nejstarší Megan půjde pryč a místo něj aktuální Megane RS) a to i po zkušenosti s Talismanem. První můj Renault byl Laguna Coupé 3.0 dci od roku 2013, pak Trafic v 2018 a Talisman 2018, pak ještě ten starší Megane co půjde teď z domu. Vše naprosto spolehlivé i po větším nájezdu :yes:
Avatar - Mikesus
5. 3. 2021 15:52
Re: Moc hezké auto s pár ale...
Taky na nadrz dám +-1000km a přesto někdy tankuju 2-3x týdne. V nádrží o 45l nevidím problém. Spis v tom, k jakému motoru je přidaná.
Avatar - Mikesus
5. 3. 2021 15:48
Re: Moc hezké auto s pár ale...
Jednou za rok do servisu by ještě šlo. Já tam jezdím mým najezdem 3x ročně.
4. 3. 2021 21:56
Re: Renault Talisman
Tak zaprvé, piš jako člověk, bez těch čárek se to nedá číst.
Zadruhé. Za 40 prémii nekoupíš, i ten arteon je dražší a z jeho interiéru mi fakt sanka nepadne 😉
4. 3. 2021 20:35
Re: Nedoceněné auto
Na webu SAUTO chybí zásadní informace o podmínkách ceny u prodejce
viz. "Sleva platí pouze v případě využití fleetové kampaně v kombinaci s financováním Opel"
mrkni na kartu toho auta přímo u prodejce
https://bsauto.opeldealer.cz/…onulao/car.xhtml
Pro FO bude cena jiná... :(