Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Superb Combi 1.5 TSI (110 kW) – Tiše a průměrně

Martin Machala
Diskuze (174)

Faceliftovaný superb není úplně snadné poznat, moc se nezměnil. Co ale trochu změnit zaběhnuté pořádky a pořídit si velký kombík v benzinu? A navíc docela malém?


Design, interiér


Absurdní doba nemá naftu ráda, takže se vám může dost dobře stát, že vám fleetový manažer předá klíčky od benzínového superba. Pořád to bude lepší než plug-in (na elektřinu by měl ujet 55 kilometrů). Pardon, možná předsudky, ještě jsem neřídil, třeba změním názor. V Superbu Combi ale prostě vidím naftu, omlouvám se. A i když byl týden s patnáctistovkou TSI o výkonu 110 kW a vypínáním válců vlastně docela příjemný, stejně bych ukázal na naftu. Zkusím vás přesvědčit.

Když změny nejsou potřeba

Bylo to v roce 2015 na Strahově, přímo v bývalém spartakiádním stadionu. Věděli jste, že v jedné z tribun je něco jako filmové studio? Právě tady jsem viděl superb poprvé, Škodovka v tomhle „tajném“ studiu vybraným novinářům ukázala tehdy nejžhavější novinku v předpremiéře. Liftback v šedé metalíze se mi strašně líbil, byl nečekaně výrazný, až jsem si říkal, jestli mu to vydrží. Respektive, jestli se na Škodovku nezvykle excentrické linky neokoukají. 

U mě pořád v pohodě, superb je pro mě pořád nejhezčí škodovka. I po představení nové octavie. Ano, byl jsem nadšený, zvlášť na pražské premiéře jsem se nemohl vynadívat. Pak jsem ale hned druhý den viděl novinku v běžném provozu (škodováci pilně testovali) na menších kolech a byl jsem až trošku nalomený. Přišlo mi, že je rozdíl mezi obyč a načančanou verzí zjevnější než u trojky. Uvidíme.

Zpátky k superbu. Ten už věkově na facelift nárok měl, tedy se ho dočkal. Jak že se to často píše? Vzhledem k povedenému designu nebyly větší změny potřeba… Asi tak nějak. Na škodovku střední třídy tahle formulka perfektně sedí. I přesto byste modernizovanou verzi měli spolehlivě poznat, hlavně při pohledu na zadek. Jasně, nový a těžko přehlédnutelný nápis Škoda. Nový je taky zadní nárazník, díky němu je kombík proti staršímu provedení delší o šest milimetrů (liftback o osm). Vepředu se prosím zaměřte na větší masku chladiče, světlomety jsou o něco nižší a v základu jde o LEDky (za příplatek matrixy). Myslím, že pěkný facelift.

Vnitřek superbu mi nikdy nepřišel nějak zvlášť pohledný, i na škodovácké poměry byl vždycky dost chladný, výplně dveří docela laciné. Na tom se nic moc nezměnilo, nové lišty nebo víc chromu pomohly jenom trochu. Uvnitř testovaného Superbu Combi Ambition jsem se nijak zvlášť útulně necítil, ergonomicky jsem byl ovšem spokojený prakticky zcela, jenom ty nejnovější infotainmenty už nejsou, co bývaly. To už jsem párkrát psal, ne? Digitální přístrojový štít za příplatek devět tisíc v testovaném kusu absentoval, což mi nevadilo ani trochu. Velmi rád jsem byl za indukční nabíjení mobilu, na tuhle novinku si zvykám rychle.

Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW

Velké, až rozlehlé superbácké sedačky, ale nikdy nebyly moje gusto, zase se ale vejdou nejspíš všichni. A na zadní sedačky už úplně všichni. O tom jste už slyšeli, ne? Že je superb na zadních sedačkách docela prostorný. A že má velký kufr? Přesně 660 litrů! Facelift má ale pod dvojitou podlahou nový organizér, to jste určitě nevěděli. Další simply clever věc. Ale bez nadsázky – Superb Combi je rozhodně jedno z nejpraktičtějších aut. 

Motor, jízdní vlastnosti


Ticho! Děkuji.

Jednu věc umí patnáctistovka naprosto dokonale. Takto kultivovaný a nehlučný benzinový čtyřválec se opravdu jen tak neslyší (no jo, laciné). Jeho projev je neskutečně utlumený, fakt o něm prakticky nevíte. Něco málo k technice – díky plazmě na povrchu válců se zmenšilo tření, vstřikovače pracují s tlakem až 350 barů, mezichladič, umístěný před škrticí klapkou, má nižší ztráty u vzduchu i chladiva. 

A pak je tu zkratka ACT, tedy už známé vypínání válců. To funguje mezi otáčkami 1350-3200, stačit vám musí 85 N.m točivého momentu (maximum přitom činí 250). A pak už si můžete vesele frčet jenom na dva válce, přičemž přepínání mezi režimy je naprosto neznatelné, nevšiml jsem si ani jiného zvuku motoru (jak už jsem napsal, toho jsem si obecně prakticky nevšiml). 

Nejspíš to celé prospívá spotřebě paliva, podle představ Škodovky by však mělo prospívat víc, než jaká je realita. K tovární kombinaci 5,4 litru jsem se nepřiblížil, celkový průměr za týdenní a hlavně dálniční používání, se udržel pod osmi litry. Ale jak píšu, byla to hlavně dálnice, v jednom, při klidnější jízdě na nějaké jedničce, se v pohodě dostanete pod sedm. Chlapci ze Světa motorů porovnali ještě předfaceliftovanou verzi s dvoulitrovou naftou se stejným výkonem (tedy 110 kW) a TDI bylo podle očekávání úspornější (v průměru o víc než litr). Je to holt jako s každým jiným maloobjemovým turbomotorem – při nízké zátěži opravdu umí jet úsporně, přidejte pasažéry, náklad, vydejte se na dálnici a naftovým hodnotám se hodně vzdálíte. Z toho důvodu do superbu – alespoň tedy za mě, stále rozhodně diesel. 

Ještě když připomenu světomotorácké srovnání – při měření pružnosti byla patnáctistovka lepší na vyšší kvalty z rychlosti 80 na 120 km/h, v disciplíně 60-100 km/h byla zase svižnější nafta. V obou případech se však kluci shodli, že pokud budete chtít dynamičtější svezení, ani u jednoho z motorů nepochodíte. Naprosto souhlasím. Měl jsem tedy vůz vybavený dvouspojkou DSG (ve Světě motorů testovali manuály), slušného zátahu jsem se však dočkal jen v nižších rychlostech a pokud jsem v superbu cestoval sám. Takový dynamický průměr, řekl bych. 

Pořád se trochu houpe

První superby byly s adaptivním podvozkem použitelné jenom ve sportu, na nic jiného se skoro nedalo jezdit, jak se škodovka střední třídy houpala. I teď si hlavně v komfortu pořád trošku zahoupete, už to ale není tak otravné. Já jezdil v normalu, s testovanými osmnáctkami ani nijak zvlášť netloukl, spíš jsem si občas všiml problémů s trakcí (ten malý a lehký motor…). Jízda se superbem nikdy neměla žádný větší šmrnc, zatímco trojková octavia mě jako RS dokázala i bavit, v superbu jsem vždycky jenom jezdil. I po faceliftu. Typický služebák. 

Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW

Když si ale vzpomenu na éčkový mercedes… Pamatujete našeho dlouhodobého medvídka? To byl mazel. A v přímém porovnání se superbem se ukázalo, že prémie v některých případech pořád znamená něco hmatatelného (v některých, nejnovější áčko je hrozné). Superb je jízdně mdlý, nezajímavý. 

Závěr


Patnáctistovka TSI s výkonem 110 kW a vypínáním válců je velmi, velmi kultivovaný a tichý motor, který je při nízké zátěži i velice úsporný. Po Superbu Combi však všichni budeme chtít nejspíš i tu větší zátěž a zde si stále vede lépe nafta. Mrkneme na ceny. Testovaná patnáctistovka stojí s DSG a výbavou Ambition nejmíň 789.900 Kč, stejně výkonná nafta s automatem je dražší o padesát tisíc. Bral bych naftu, co vy? Přesvědčil jsem vás?

Samotný superb se po faceliftu změnil jenom málo, v interiéru bych se možná přimlouval za větší péči. Jsem zvědavý na srovnání s novou octavií, aby ségra nakonec nepůsobila luxusněji. Jízdně je pořád takový nijaký, alespoň se už tak nehoupe. Prostě služebák, který používáte.

Největší předností je pořád bezkonkurenční praktičnost, i po letech chytlavý design karoserie a uživatelsky přívětivý interiér (bylo ale líp a o větší útulnost jsem už prosil). A vás už napadlo, jestli nebude zmíněná nová ségra superbu lézt do zelí?

Nejlevnější verze modelu 724.900 Kč (1.5 TSI/110 kW ACT Ambition)
Základ s testovaným motorem 789.900 Kč (1.5 TSI/110 kW ACT DSG Ambition)
Testovaný vůz bez příplatků 789.900 Kč (1.5 TSI/110 kW ACT DSG Ambition)
Testovaný vůz s výbavou 1.102.700 Kč (1.5 TSI/110 kW ACT DSG  Ambition)

Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW

Plusy

  • Velmi tichý a kultivovaný motor
  • Praktický a prostorný interiér
  • Obrovský a skvěle využitelný kufr

Minusy

  • Nízká spotřeba jen při nízké zátěži, průměrná dynamika
  • Ponurý vnitřek
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (174)

Doporučujeme

Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW
Cena základní sestavy 789 900 Kč
Výbava základní sestavy Tempomat s omezovačem rychlosti, Front Assist (včetně nouzového brzdění), dešťový senzor, asistent rozjezdu do kopce, dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vzadu, infotainment Bolero 8"/Amundsen 8" s navigací, bluetooth, kolenní airbag řidiče, boční airbagy vpředu a hlavové airbagy, elektrické odjištění víka pátých dveří, KESSY bez SAFE systému, základní reflektorové LED světlomety vč. LED denního svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 16" kola z lehké slitiny Orion, zadní LED světla, přední mlhové světlomety. Kč
Cena testované sestavy 1 102 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+17.500 Kč), litá osmnáctipalcová kola (+17.000 Kč), koš na odpadky (+400 Kč), síťový program (+1300 Kč), vkládané tkané koberce (+1500 Kč), střešní nosič stříbrný (+2500 Kč), multifunkční kapsa (+1200 Kč), stínící rola pro zadní boční okna (+3600 Kč), fondpaket (+4600 Kč), adaptivní podvozek (+25.700 Kč), elektrické ovládání pátých dveří (+13.600 Kč), variabilní dvojitá podlaha (+6300 Kč), digitální rádio (+3000 Kč), vyhřívané přední i zadní sedačky (+6300 Kč), elektricky nastavitelná sedačka řidiče s pamětí (+21.000 Kč), parkovací asistent (+14.300 Kč), výsuvné ostřikovače světlometů (+3500 Kč), kožené čalounění (+48.000 Kč), akustická přední boční okna a sunset (+8300 Kč), třízónová klimatizace (+7000 Kč), sound system Canton (+12.900 Kč), bluetooth a Wi-Fi (+6100 Kč), infotainment Amundsen s navigací (+11.000 Kč), dekorační lišta Dark Brushed (+2500 Kč), zadní parkovací kamera (+9000 Kč), boční airbagy vzadu (+10.300 Kč), asistent dálkových světel (+3500 Kč), rozpoznávání dopravních značek (+2000 Kč), asistent změny jízdního pruhu a asistent jízdy v pruzích (+25.000 Kč), paket Ambition Plus (+15.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.6 / 5.4
Emise CO2: 136
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 660 / 1950
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1492 / 674
Rozměr pneu: 235/45 R18
Škoda Superb Combi 1.5 TSI/110 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4862
b) šířka (mm): 1864
c) výška (mm): 1477
d) rozvor (mm): 2841
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1572
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 690
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
10. 3. 2020 12:35
Re: K ceně
Tohle je stejne nejaky exot kus, podle zadni listy na kufru by to melo mit Matrix svetla a ty normalne ve vybave Ambition nejsou dostupne ani za priplatek.. A jinak pokud nekdo nechce napriklad kozene sedacky, tak treba latkove jsou ve verzi Ambition docela fajn, zdaji se prijemnejsi nez ve vybave Style a odpovidaji predFaceliftove vybave Style. Kazdy at si vybere a nakonfiguruje podle sebe. Slaboduchej, kdo v tom hleda nejakou vedu.
3. 1. 2020 07:16
Hladký a tichý chod? Leda ve snu.
Pár měsíců používám nový passat 1.5tsi 110kw. Chod motorů je hrubý, téměr naftový. Motor je hlučný. Při startování a vypínání jsou cítit mírné vibrace. Převodovka dsg bez komentáře. Porovnávám s toyotou corolla, vw golf plus.
27. 12. 2019 23:38
Re: Spotřeba 8 - 9 lit. benzínu
Ok, držme sa konkurentov superba, t.j. r4 dízel.
Nedávno som sa viezol v x3 20d ( a to už nie je priamy konkuren superba) a bolo to hrubé sklamanie - brutálna hlučnosť motora pri každom pridaní plynu, alebo každom kopčeku na rakúskej diaľnici. Mám za to, že akékoľvek benzínové auto zo strednej triedy mainstreamu je výrazne tichšie. Nepochybujem že R6 by bolo v inej lige
27. 12. 2019 23:37
Re: Spotřeba 8 - 9 lit. benzínu
Ok, držme sa konkurentov superba, t.j. r4 dízel. Nedávno som sa viezol v x3 20d a bolo to hrubé sklamanie - brutálna hlučnosť motora pri každom pridaní plynu, alebo každom kopčeku na rakúskej diaľnici. Mám za to, že akékoľvek benzínové auto zo strednej triedy mainstreamu je výrazne tichšie. Nepochybujem že R6 by bolo v inej lige
27. 12. 2019 23:31
Re: Argumenty pro naftu
Bla bla máš načítané. To že má niečo všeobecne problémy ešte neznamená, že ich má každý jeden kus daného motora!!!! Blbý príklad - nepodarky 1,2 tsi 1.generácie, alebo ranné 1.2 TCE od rendlíka - mám ich v okolí (vrátane zamestnania) dosť kusov, ktoré presiali 250 k km a to i cez fakt, že sú problematické a vysoko rizikové. Niekedy bol prúser napríklad 1,6hdi, alebo 1,5dci, ale postupom času došlo k mnohým a zásadným zmenám a od určitého času sa ich proste báť nemusíš. A ani fakt že boli problémové, neznamená, že sa každý zadrel, alebo každému skolabovali vstrekovače atďTakže tvoje informácie majú nulovú hodnotu, resp. platí to čo som napísal vyššie.