Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 508 SW GT PureTech 225 – Jezdí stejně dobře, jako vypadá?

Stanislav Švarc
Diskuze (154)

Kombíky už dávno nejsou jen hranaté pojízdné almary. I u těchto prakticky orientovaných typů vozu je důležité, aby dobře vypadaly.

Design, interiér


Mezi nejstylovější kombíky současnosti by se rád zařadil také nový Peugeot 508 SW. Vnímání krásy je samozřejmě subjektivní, ale myslím, že s většinou z vás se asi shodnu, že tenhle francouzský automobil vypadá krásně. Design je pochopitelně do velké míry shodný s liftbackem, liší se jen záď.

I kombík tedy zaujme nízkou karoserií (vůz je vysoký jen 142 cm) a rozkročeným postojem. Přídi dominují světlomety se zajímavě ztvárněnými proužky diod denního svícení, které vertikálně zasahují do nárazníku. Připomínají tak trochu špičáky šavlozubého tygra (nebo šavlozubé kočky, jak se tato vyhynulá šelma někdy také označuje) či sloní kly.

Svažující se záď se zavazadlovým prostorem připomíná spíš shooting brake a hlavně zezadu je na ni pěkný pohled – díky zatmaveným koncovým světlům, která jsou spojena vodorovnou linkou, a jejichž grafika vypadá jako škrábnutí po lvích drápech.

Zajímavé je, že ve srovnání s předchozí generací 508 SW je nový kombík menší, na délku je kratší o čtyři centimetry, rozvor se zredukoval o 24 mm. To nebývá úplně obvyklé. Na druhou stranu je nová 508 SW díky nové platformě lehčí.

O litry se nerve

Při porovnání s minulou generací novinka ztrácí také ve velikosti zavazadlového prostoru. Zatímco předchozí model 508 SW nabídl pod roletkou objem 560 litrů, současný jen 530 litrů (fastback pro srovnání 487 l). Po sklopení asymetricky dělených opěradel, což lze učinit pákami po stranách kufru, se kapacita může zvětšit až na 1.780 litrů. Ale nevznikne rovná plocha...

Peugeot 508 SW se tedy rozhodně nepustil do „litrového“ souboje o největší zavazadlový prostor, například Škoda u Superbu Combi udává 660 až 1950 litrů a Volkswagen u Passatu Variant 650 až 1780 litrů. Na druhou stranu takový Ford Mondeo nabízí jen 500 až 1605 litrů.

Jenže i když francouzský kombík není vyloženě stěhovák, neznamená to, že by kufr byl nepoužitelný, to opravdu ne. Tvar má pravidelný, nákladová hrana je poměrně blízko zemi, najdeme v něm háčky, pružný popruh na držení předmětů, u nichž nechceme, aby putovaly po zavazadelníku, a může být vybaven i kolejnicemi pro posun kotvících prvků a oky, k níž se dá uchytit síť, která udrží náklad na jednom místě. Pod podlahu mělkého kufru se vejde rezerva.

Peugeot 508 SW GT PureTech 225 Peugeot 508 SW GT PureTech 225

Jestli jste také jako já trochu roztržití, budete možná občas proklínat krycí roletku. Ta má totiž kromě dvou klasických poloh (kryje zavazadla, nebo je stáhnutá k zadním sedadlům) ještě třetí, která zlepšuje přístup do kufru. Roletku stačí jen popostrčit a vysune se trochu výš. A vy se tak při nakládání nemusíte tolik krčit.

Pak zavřete kufr, usednete za volant a vyrazíte. A brzy zjistíte, že ve vnitřním zpětném zrcátku nic nevidíte. Nebo lépe řečeno vidíte hlavně roletku, kterou jste zapomněli vrátit do normální pozice. Takže musíte zastavit, vystoupit, otevřít zavazadelník a roletku vrátit do krycí polohy. Ani to ale neznamená, že máte vyhráno. Párkrát se mi stalo, že se roletka v drážkách nechytla správně a po rozjezdu se zase vysunula.

Krok k prémii

V kabině se kombík neliší od liftbacku, jde tedy o typický moderní Peugeot se zvláštně uspořádaným interiérem. Jediným rozdílem je více místa nad zadními sedadly, cestující mají nad hlavou k dobru čtyři centimetry. Přesto i v oblasti prostoru pro posádku platí to samé co u kufru – Francouzi se rozhodně nehnali za „největším interiérem ve své třídě“. I tak tu najdou dostatek pohodlí čtyři „běžní“ dospělí. Se svými 182 centimetry jsem měl za sedadlem řidiče – nastaveným pro mě – před koleny i nad hlavou ještě rezervu.

V Peugeotu 508 najdeme nejmodernější provedení i-Cockpitu, tedy pracoviště řidiče s vysoko umístěným digitálním přístrojovým štítem a maličkým, poněkud šišatým volantem. Pokud s tímto řešením nemáte zkušenosti, budete si na něj asi chvíli zvykat a hrát si s polohou sedadla i volantu.

Já jsem si například musel volant umístit o něco níž, než na co jsem normálně zvyklý, jinak bych totiž neviděl na část přístrojového štítu, na který byste neměli koukat „skrz“ věnec, ale měli byste ho mít nad volantem.

Peugeot 508 SW GT PureTech 225 Peugeot 508 SW GT PureTech 225

Digitální přístrojový štít samozřejmě nabízí několik schémat, která se liší grafikou i zobrazovanými informacemi. Ovládání je přitom poměrně snadné. Zato infotainment by ještě trochu péče zasloužil, mohl by být rychlejší a přehlednější. Ani umístění displeje multimediálního systému podle mě není nejlepší, nachází se až moc nízko.

Ovládání naštěstí usnadňují hezky zpracované ovladače, připomínající klávesy klavíru, které našly místo právě pod displejem infotainmentu. Umožňují rychlé přepínání mezi jednotlivými obrazovkami, potěší i přítomnost fyzických tlačítek, zejména pak toho pro vypnutí systému stop/start, které už nemusíte hledat hluboko v menu dotykové obrazovky.

Nejlepší na interiéru ale je, že se Peugeotu povedlo dosáhnout toho, že si v něm připadáte jako v prémiovém autě. Atmosféra, materiály, zpracování, design… Všechno působí skvěle. I ve výbavě pak můžete mít prvky, které lze považovat za luxusní, například masážní přední sedadla se zdravotním certifikátem. Nebo třeba noční vidění, které využívá infračervenou kameru a za tmy upozorňuje na přítomnost chodců nebo zvířat před vozidlem. A bohužel je tu také systém udržování v jízdním pruhu, který musíte vypnout po každém nastartování – 508 si totiž tohle nastavení podobně jako jiné dnešní vozy nepamatuje.

Motor, jízdní vlastnosti


Vrchol nabídky

Stejně jako u liftbacku, i pro kombík jsou u verze GT vyhrazeny jen nejsilnější pohonné jednotky. Vybírat můžete mezi dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 130 kW a zážehovou jedna-šestkou, která poskytuje 165 kW. Nám k testu dorazila benzinová verze.

Přeplňovaná šestnáctistovka koncernu PSA patří pocitově mezi nejpříjemnější „downsizingové“ motory, je příjemně živá a pružná. Hezky táhne v prakticky celém rozsahu otáček, maximum točivého momentu 300 N.m je ostatně k dispozici od 1900 otáček.

Už výkon 225 koní naznačuje, že francouzský kombík není žádná „lemra“. Jedna-šestka ale potěší také gradací výkonu, nad 5000 ot/min totiž ještě zabere a vy si tak můžete užívat výlety digitální ručičky otáčkoměru až k omezovači.

Peugeotu se také povedlo motor skvěle sladit s osmistupňovou automatickou převodovkou od společnosti Aisin, která řadí hladce i rychle. Navíc se často nebojí držet o něco vyšší otáčky, aby využila přednosti menšího přeplňovaného agregátu. Jinými slovy ho ani při plynulé jízdě zbytečně „nedusí“.

Například při rychlosti 90 km/h nechává zařazenou sedmičku a motor v tu chvíli točí 1900 otáček. Na osmý převodový stupeň se tak dostane většinou až na dálnici. Pro úplnost dodávám, že při 130 km/h motor točí 2100 ot/min.

Ve sportovním režimu pak samozřejmě převodovka nechává nižší převody zařazené podstatně déle.

Peugeot 508 SW GT PureTech 225 Peugeot 508 SW GT PureTech 225

V souvislosti s převodovkou mám jen jedinou připomínku. Netýká se vyloženě „železa“, ale pákového ovladače, kterému chybí snadné přepnutí do režimu manuálního řazení. Peugeot 508 SW GT je sice vybaven pádly pod volantem, ale těmi si maximálně jen pomůžete, brzy se řazení vrátí do automatu.

Abyste si mohli řadit jen sami, musíte přes kolébkový ovladač vybrat speciální jízdní režim, který se jmenuje „Ruční“. Ten tak doplňuje klasiku v podobě sportovního, komfortního, normálního a eko módu. Tohle řešení je v praxi zbytečně komplikované.

A spotřeba? Peugeot umí jezdit za 7 litrů, ale stejně tak se snadno dostanete i nad 10, když jedna-šestku budete držet pod krkem. Nám po týdenním testu a 565 km palubní počítač ukazoval průměr 8,1 l/100 km, což není špatné.

Zapomeňte na houpačku

Nejlepší na Peugeotu 508 SW GT ale je to, jak se řídí. Už řidičská pozice je skvělá – můžete se posadit hodně nízko, takže vás interiér pocitově obklopí. A k tomu ten malý volant… Jeho tvar vyloženě svádí k prudším manévrům, ale bez strmého a přesného řízení by byl k ničemu. Peugeot však oboje dostal, takže z pohledu šoféra působí jako menší auto, než ve skutečnosti je.

Možná i vy si při zmínce o velkém francouzském autě vybavíte měkký a houpavý stroj, který dělá všechno pro to, aby vás odnaučil řezat zatáčky. U tohoto kombíku je to ale úplně jinak. Můžete s ním jet rychle kdykoli a kdekoli, do oblouku se složí ochotně (i když umí být i nedotáčivý, když to s nájezdem přeženete), hezky drží stopu, přitom se ale přehnaně nenaklání.

Současně ale vždy nabízí dostatek pohodlí. Podvozek s víceprvkovou zadní nápravou posádku neunavuje natřásáním. Na příčných prazích se sice ozve tupý úder od 19palcových kol, ale nenásleduje pak úder tlumičů, obvyklý dříve u „vyměklých“ francouzských aut. Příjemný komfort umocňuje velmi dobré odhlučnění – a to i přes bezrámová okna.

Testovaná verze GT je standardně vybavena aktivně řízeným podvozkem, který upravuje charakteristiku pružení podle zvoleného jízdního režimu. Jenže zatímco například ve Škodě Superb po zapnutí komfortního módu dostanete pojízdnou houpačku a po aktivaci sportovního režimu zase „prkno“ (obojí berte prosím s nadsázkou), Peugeot není tak radikální a rozdíly mezi různými nastaveními nejsou až tak výrazné. Ve všech případech kombík nabízí povedenou kombinaci „sportovnosti“ a pohodlí.

Peugeot 508 SW GT PureTech 225 Peugeot 508 SW GT PureTech 225

A když už jsme u toho Superbu, dovolte mi lehkou osobní odbočku, jež však o schopnostech 508 GT leccos napovídá. Mám kamaráda, automobilového nadšence, který jako služební auto denně využívá právě vlajkovou loď škodovky s nejsilnějším dvoulitrovým TSI. Protože však zvažuje výměnu, chtěl si vyzkoušet Peugeota. Jeho závěr? Co se týče kvality jízdy a interiéru, byl z Francouze vysloveně nadšený. Chyběl mu jen výkon a elán 280koňového „téesíčka“. A přes to prý nejede vlak.

Provedení GT je vrcholnou verzí modelu 508, takže vás nepřekvapí, že patří i na vrchol v ceníku tohoto modelu. Kombík s testovaným benzinovým motorem startuje na částce 1.090.000 Kč, ale už se jen doprodává.

Peugeot totiž do prodeje zařadil provedení splňující emisní normu 6.3 (testovaná verze splňuje ještě normu 6.2), která stojí nejméně 1.100.000 Kč. Diesel vyjde na 1.120.000 Kč.

Závěr


Závěr

Stejně jako dříve představený fastback je Peugeot 508 SW krásným automobilem. Navíc má prémiový interiér a skvěle jezdí, líbí se nám též sladění motoru a převodovky. Na typické kombíky ale ztrácí vnitřním prostorem, jeho zavazadelník není kdovíjaký. Umí si ale získat vaše srdce a o to jde u takových stylovek především.

Nejlevnější verze modelu 835.000 Kč (Peugeot 508 SW Active PureTech 180)
Základ s testovaným motorem 1.090.000 Kč (Peugeot 508 SW GT PureTech 225)
Testovaný vůz bez příplatků 1.090.000 Kč (Peugeot 508 SW GT PureTech 225)
Testovaný vůz s výbavou 1.239.000 Kč (Peugeot 508 SW GT PureTech 225)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Skvělý interiér
  • Sladění motoru a převodovky

Minusy

  • Komplikovaná aktivace ručního řazení
  • Menší zavazadlový prostor
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (154)

Doporučujeme

Peugeot 508 SW GT PureTech 225
Cena základní sestavy 1 090 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, okenní airbagy řidiče, spolujezdce a pro cestující vzadu, palubní počítač, tempomat a omezovač rychlosti, Pack Safety Plus (aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu/neoznačeného kraje vozovky, systém automatického nouzového brzdění, upozornění řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku, systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu, rozšířený systém rozpoznání dopravního značení, automatické přepínání dálkových světlometů), couvací kamera, přední a zadní parkovací asistent, Active Suspension Control (aktivně řízený podvozek), přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, vertikálně řešená opalizující LED denní světla, LED směrová světla, statické přisvícení do zatáčky, zadní sdružená adaptivní 3D Full LED světla, automatické stěrače a automatické rozsvěcení světel za snížené viditelnosti, zatmavená skla zadních oken, Peugeot i-Cockpit (vyvýšený digitální sdružený přístroj 12,3”, kompaktní multifunkční kožený volant s chromovanými dekory a logem GT, barevný kapacitní dotykový 10” HD displej), Peugeot i-Cockpit Amplify (volba mezi programovatelnými smyslovými režimy Relax/Boost), Driver Sport Pack (vliv na dynamické funkce vozidla), senzor znečištění doplněný filtrem s aktivním uhlím, automatická dvouzónová klimatizace s výdechy pro druhou řadu sedadel, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou a s integrovanými LED směrovými světly, čidlo venkovní teploty, boční osvětlení karoserie, automatické sklápění zrcátek při couvání, kombinované čalounění Alcantar a kůže Nappa černá, sedadla řidiče a spolujezdce se zdravotním certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s elektrickou bederní opěrkou, elektrické nastavení sklonu sedáku sedadla řidiče a spolujezdce, manuální nastavení délky sedáku sedadla řidiče a spolujezdce, vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce, navigační systém 3D v češtině s integrovanou mapou Evropy a hlasovým ovládáním, doživotní aktualizace zdarma, rádio MP3 (8 reproduktorů, bi-tuner), barevný kapacitní dotykový 10” HD displej + Hands-free Bluetooth + jack / 2x USB + ovládání na volantu + Mirror Screen (Apple Car Play / Android Auto), Hi-Fi Premium FOCAL (9 reproduktorů + subwoofer + zesilovač (12 kanálů) o celkovém výkonu 515 W, 18” hliníková kola, sada pro opravu pneumatiky, bezpečnostní šrouby kol, dřevěný dekor palubní desky a panelů dveří, podélné hliníkové střešní nosiče v černé barvě, kolejnice v zavazadlovém prostoru s posuvnými kotevními oky Kč
Cena testované sestavy 1 239 000 Kč
Výbava testované sestavy 19” hliníková kola, náhradní dojezdové kolo a bezpečnostní šrouby kol (16.000 Kč), bezdotykové otevírání víka zavazadlového prostoru (12.000 Kč), indukční bezdrátové dobíjení telefonu (3.000 Kč), metalický lak (17.000 Kč), Night Vision (38.000 Kč), Pack Power Seats + Memo - sedadla řidiče a spolujezdce se zdravotním certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken), elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce v 8 směrech s elektrickou bederní opěrkou, manuální nastavení délky sedáku sedadla řidiče a spolujezdce, masážní vícebodová funkce (8 pneumatických kapes/5 programů) a vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce (30.000 Kč), Full Park Assist - automatické příčné a podélné parkování, asistent bočního parkování, couvací kamera a přední kamera 360 (15.000 Kč), adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, Lane Positioning Assist (udržuje vozidlo v jízdním pruhu; 18.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 246
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.7 / 5.7
Emise CO2: 132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 1780
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 0
Rozměr pneu: 235/40 R19
Peugeot 508 SW GT PureTech 225
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4778
b) šířka (mm): 1859
c) výška (mm): 1420
d) rozvor (mm): 2793
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1597
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 895
k) šířka vpředu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
1. 8. 2019 09:23
Náhrada za P 508 předchozí generace
Zhruba před měsícem jsme řešili náhradu za původní kombi 508 2,2 Hdi GT, měli jsme ho 3 roky a na pár drobností spokojenost. Byl jsem se projet Talismanem s novým benzínem 1,8 - interiér pozitivně překvapil, zklamala mě škubající převodovka a hlučný motor bez tahu (nemusíte souhlasit, ale vnímal jsem to tak po přesednutí z 2,2 hdi) a i přes nastavitelný podvozek nic moc komfort. Pak jsem jel Insignií cdti 125 kW - převodovka v pohodě, i když se mi zdálo, že motor hlavně po městě podtáčí a ten pak duněl a byl hlučný, podvozek OK, od interiéru jsem čekal víc. Možná by to vyřešilo biturbo. Sednul jsem jsem si o do nové 508 - icocpit jsem nedal, takže jsem s tím ani nejel, možná bych si zvyknul, ale první dojem dělá hodně. Ani ten interiér mi ale nepřijde tak dokonalý, jak se píše - středový tunel by tam mohl držet určitě pevněji, každopádně ale lepší zpracování než Insignia. Nakonec máme F11 530 d od dealera z Německa, zadokolku s aktivním řízením a s adaptive drive. Přijde mi to jako taková adekvátní náhrada za původní 508, ve všem lepší, ale koncepčně velmi podobný vůz. Mazdu6 jsem nechtěl, měl ji kolega, zásadní problémy s dieslem, dveře jak z papíru. Po těch několika faceliftech to už asi bude lepší, ale i tak... Je to ale všechno subjektivní, jak to dané auto zrovna v tu chvíli sedne do ruky.
Avatar - rohYpnol
30. 7. 2019 23:31
Re: Zásadní chyba 508
Souhlas. Znám spoustu úseků, kde plná/dvojitá plná prostě nedává smysl. Naopak mnoho úseků, kde i na přerušované čáře považuji za nebezpečné předjíždět.

Asi bysme měli inklinovat k tomu tu plnou nebo dvojitou plnou dodržovat. Na druhou stranu, pokud vyloženě vidím, že v protisměru nic nejede, není bezpečnější předjet na takto přehledném úseku než čekat na zatočený úsek, kde je přerušovaná, ale měla by být plná???
Avatar - speedfred
28. 7. 2019 09:28
Re: Zásadní chyba 508
No čo je toto za exota....
Avatar - xxc
26. 7. 2019 08:56
Re: Zásadní chyba 508
Vy sa tu smejete namiesto serioznej diskusie :-) Co tak najst nejake studie na temu vykon motora vs bezpecnost.
Avatar - Dany
26. 7. 2019 08:38
Re: Zásadní chyba 508
V každom prípade by to bol oveľa zmysluplnejšie využitý čas :D