Novinky Renaultu a Dacie pro rok 2021: Kdy se dočkáme SUV kupé Arkana či faceliftu Dusteru?
Renault čeká letos několik zajímavých novinek. Dorazí SUV kupé Arkana a po letech dojde k mezigenerační výměně Kangoo. Živo však bude také u Dacie.
Rok 2020 byl pro mnohé automobilky náročný, což se dá říci také pro značky Renault a Dacia. Obě z celoevropského pohledu meziročně klesly (jakožto skupina o 25,8 %), což platí i pro výsledky na českém trhu. Obě značky už tak s nadějí vyhlížejí letošní rok, v němž uvedou několik zajímavých novinek.
V případě mateřského Renaultu je to primárně napjatě očekávaný model Arkana, první SUV kupé mainstreamové značky v Evropě. Půjde o nositele elektrifikované techniky značky, když tento kompaktní model bude u nás dostupný výhradně jako mildhybrid nebo hybrid. Objednávky na Arkanu budou spuštěny v průběhu dubna, první exempláře se v Česku fyzicky objeví někdy na začátku léta.
Renault navíc rozšíří nabídku sportovně laděných derivátů RS Line u Méganu a Capturu. Navíc už začal prodávat inovovaný sedan Mégane GrandCoupé, následovat má facelift vrcholného Méganu RS.
Zajímavé novinky chystá rovněž divize užitkových automobilů. Ještě tento měsíc budou spuštěny objednávky na modernizované verze Traficu, která vsadí na nový interiér ve stylu osobních aut.
Klíčovou novinkou nicméně bude nová generace kompaktního Kangoo, která přichází dlouhých 14 let po té aktuální. Na český trh bude vůz oficiálně uveden na konci března, kdy mají být rovněž zveřejněny jeho ceny.
Novinkou v nabídce přitom bude odvozený Express Van, který se začne prodávat ve stejné době jako výchozí Kangoo. Půjde o dostupnější derivát, s jednodušší technikou, který bude svým způsobem náhradou za užitkovou Dacii Dokker. Ta už se totiž nové generace nedočká.
Novinky Dacie
Důležité novinky ale připravuje také Dacia. Během léta se představí modernizace populárního Dusteru. Zdeněk Grunt, generální ředitel Renault Česká republika, přiznává, že půjde o decentní modernizaci, která převezme některé stylistické prvky z aktuálního Sandera. Primárně má dojít hlavně k úpravám vnějšího vzhledu.
V té době už by se měl prodávat nový Logan, který na trh tentokrát dorazí výhradně ve formě sedanu. Kombi Logan MCV bude do budoucna nahrazeno blíže nespecifikovaným crossoverem, který má být rovněž nepřímou náhradou za Lodgy a osobní variantu Dokkeru.
Po prázdninách, někdy v průběhu třetího čtvrtletí, se začne prodávat Spring, první sériový elektromobil Dacie. Půjde o maličký crossover, který má z celoevropského pohledu zaujmout jako auto pro služby carsharingu nebo jako auto pro rozvážkové služby. Grunt přitom přiznává, že na českém trhu o úspěchu případně rozhodnou vládní pobídky na pořízení takového automobilu. Cenovka každopádně zatím není stanovena, snahou je však auto nabízet za stejnou cenu po celé Evropě. Ambicí Springu je přitom být nejdostupnější elektromobil na starém kontinentu.
Pozitiva roku 2020
I přes celkový pokles prodejů Dacie a Renaultu v loňském roce však vedení vidí některé pozitivní signály. Renault Clio si v těžké době udrželo v Evropě titul nejprodávanějšího auta svého segmentu, Renault Zoe zase navzdory rozšiřující se konkurenci zůstal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, navíc s meziročním skokem registrací o 115 %.
Dacia Sandero pak navzdory mezigenerační obměně zůstala v rámci starého kontinentu nejprodávanějším vozem pro nefiremní klientelu, což se jí povedlo čtvrtý rok po sobě. Při započtení verze prodávané se znaky Renaultu navíc z globálního pohledu šlo o nejprodávanější auto skupiny vůbec.
Dobrou zprávou pro skupinu je pak fakt, že se jí za rok 2020 podařilo splnit cíle CAFE, nehrozí jí tak emisní pokuty. Povedlo se to však i umělým omezením nabídky některých modelů s vyššími udávanými emisemi. Na klíčových trzích ve Francii, Německu a Rusku se skupině navíc podařilo meziročně růst.
V případě Dacie jsou pak loňské výsledky do jisté míry zaviněny mezigenerační výměnou jejích klíčových modelů, když debutovaly nové generace Sandera a Loganu. Právě Sandero se okamžitě stalo hitem, ve Francii bylo za leden při sečtení výsledků s předchůdcem nejprodávanějším autem. A i signály z dalších zemí naznačují, že zájemci o vůz si budou muset počkat. České zastoupení totiž očekává, že poptávka bude převyšovat nabídku, a tak hrozí, že bude vozů nedostatek.