Renault už prodá diesel jen v každém desátém autě. Je hlavní příčinou opravdu hon na naftu?
Francouzská značka má v nabídce moderní diesely připravené na přísné emisní normy. Problém je, že je nikdo nekupuje, dokonce ani firmy.
Hon na dieselové motory je v posledních letech velkým tématem. Byť prodeje vznětových motorů klesají, automobilky nechtějí naftu zcela odepsat a staví tak nové a modernější agregáty. Jednou takovou značkou je i francouzský Renault, jenž má v nabídce motory Blue dCi v několika objemových variantách od patnáctistovky po dvoulitr.
Jenže ani tak není mezi zákazníky o naftové motory příliš velký zájem. Za prvních pět měsíců se u nás zaregistrovalo 24.059 nových automobilů, přičemž diesel pod kapotou má jen 27,5 % z nich. V případě Renaultu je to ještě podstatně méně, jmenovitě lehce přes 12 %.
Čísla Svazu dovozců automobilů potvrzuje i server RNews.cz na svém facebooku: „Dle aktuálních informací z prodejní sítě 9 z 10 prodaných renaultů pohání benzinové motory. V případě tria Mégane, Scénic a Kadjar u zákazníků drtivě vítězí 1.3 TCe, u Talismana, či Espace zase 1.8 TCe,“ informuje portál, podle kterého už naftu nekupuje ani fleetová klientela.
Podle výše uvedeného zdroje stojí za nezájmem o diesel samozřejmě současná společenská situace, RNews.cz však připomíná, že to není jediný důvod: „Celé to má dvě roviny. Na jedné straně stojí veřejné mínění, které absolutně nezajímají fakta. Diesel plnící normu Euro 6d-TEMP je nejekologičtější pohon, jaký existuje. Na druhé straně za to může značné zdražení naftových motorů kvůli nutnosti aplikovat složité a drahé emisní systémy.“
Kdo chce důkaz, může nahlédnout do ceníků a porovnat rozdíly mezi úvodními cenovkami motorů jednotlivých modelů. Nehledě na výbavě, protože právě takto postupují firemní nákupčí. A rozdíly to jsou vskutku velké už u menších aut.
Mégane s naftovou patnáctistovkou je o 58 tisíc korun dražší než benzinová jedna-trojka. V případě Kadjaru už se u jednotek bavíme o rozdílu 100.000 Kč. A nejvýrazněji jsou nůžky rozevřeny u modelu Espace. Zážehová osmnáctistovka stojí minimálně 944.900 Kč, dieselový dvoulitr 1.153.900 Kč. Hovoříme tedy o rozdílu 209.000 Kč. A to už se zákazníkům nemůžeme divit.