
Renault Zoe: Elektromobil za pouhých 350.000 korun
Automobilka Renault evidentně věří v budoucnost elektromobilů. Dokonce hovoří o zahájení nové éry aut na elektřinu, které by měly být nejen použitelnější, ale především cenově dostupnější. Na vybraných trzích právě odstartoval prodej modelu Zoe.
Už na začátku je ale dobré vysvětlit, jak je to ve skutečnosti s tou cenovou dostupností. Vlády některých zemí totiž poskytují na elektrická auta dotace. Ještě vloni se ve Francii jednalo o finanční „výpomoc“ 5000 eur, od letošního roku už je to o rovné dva tisíce více. Díky nemalé částce 7000 eur tak cena modelu Zoe spadla na přitažlivých 13 700 eur, v přepočtu zhruba 350 tisíc korun. Zákazníci z Francie nebo například Británie (kde získají příspěvek až 5000 liber) tuto finanční injekci jistě ocení, ovšem na českém trhu se nic podobného zatím neplánuje. Prodejní cenou to ale nekončí. Každý kupec si totiž musí pronajmout akumulátory. Existuje několik tarifů, nejlevnější startuje na částce 79 eur měsíčně. Ve městech, kde jsou elektromobily oproštěny od poplatků za vjezd, parkování nebo i silniční daně (jako například v Londýně), se elektromobil navzdory pronájmu baterie celkem vyplatí.
Zoe se nabízí ve třech verzích. Nejlevnější se jmenuje Life, prostřední Zen a nejvyšší Intens. Všechny modely dostávají nabíječku Chameleon, která umožňuje volbu mezi čtyřmi režimy práce. Přes „obyčejnou“ zásuvku trvá naplnění zdroje devět hodin, ovšem čas při rychlonabití na 80 % kapacity se zkrátil na snesitelných 30 minut. Se 100 procenty elektřiny by měl vůz ujet až 210 kilometrů, což je poměrně slušná vzdálenost, ovšem sama automobilka dodává, že při jízdě v zimním období se dojezd zkrátí na polovinu.
Renault ve vývoji technologií elektrických aut významně pokročil souhrnně je označuje Range OptimiZEr, přičemž se dotýkají všech myslitelných oblastí techniky a vlastností vozu, ať už je řeč o tepelném čerpadle, speciálních pneumatikách Michelin Energy E-V nebo systému efektivnější rekuperace energie.
Vývoj se nezastavil ani v oblasti designu. Zoe vypadá jako docela přitažlivé auto do města, pryč je vzhled nepěkné elektrické krabice na kolech. Že nemá klasický spalovací motor, se zezadu pozná podle chybějící koncovky výfuku, celkově se design vozu povedl.
Interiér připomene nové clio, řidič má k dispozici sedmipalcovou obrazovku, kde se zobrazuje nejen spotřeba elektřiny nebo vzdálenost k nejbližší nabíjecí stanici. Jde o moderní multimediální rozhraní, na které zákazníci nebyli u této kategorie aut vůbec zvyklí – spoustu funkcí ovládáte přes smatrphone.
Pohon zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 65 kW a točivým momentem 220 N.m, takže v městském provozu se cítí jako štika v rybníce. Na světelné křižovatce může zostudit nejedno sportovní auto. Je ale otázkou, jak daleko byste při takovém jízdním stylu dojeli – oněch proklamovaných 210 kilometrů by to asi nebylo. Při našem testu palubní počítač ukazoval aktuální spotřebu 14 až 15,5 kWh na sto ujetých kilometrů, což by odpovídalo dojezdu okolo 150 km.
Díky všem těmto inovacím se malý elektromobil zdá být daleko použitelnější než v minulosti a skutečně by se dalo hovořit o konkurentovi běžným autům se spalovacími motory. Zní to sice pěkně, ale nezapomínejme, že zákazník si ještě musí pronajmout baterii v přepočtu za dva tisíce korun měsíčně. Za ně byste si do „obyčejného“ auta se spalovacím motorem každý měsíc natankovali šedesát litrů nafty. Díky Renaultu Zoe jsou elektromobily dostupnější než kdy dříve, ale stále ne dost.
Plusy
- Moderní design kabiny
- Přitažlivý vzhled
- Cenově dostupnější
Minusy
- Komplikované sklápění sedadel
- V ČR na něj dotaci nedostanete
Technické údaje | |
Motor | Elektromotor |
Výkon | 43 kW |
Maximální výkon | 65 kW při 3000/min |
Točivý moment | 220 N.m |
Akumulátor | Vzduchem chlazený lithium-iontový s kapacitou 65 Ah |
Pohon | předních kol |
Rozměry | 4085 x 1730 x 1562 mm |
Hmotnost | 1503 kg |
Zrychlení 0-100 km | 13,5 s |
Největší rychlost | 135 km/h |
Spotřeba | 14,6 kWh/100 km |
Rychlonabití na 80 % kapacity | 30 minut |
Dojezd | 210 km |